همشهری آنلاین: پیشنهاد ارائه شده مبنی بر اتحاد میان مرکوسور و جامعه کشور‌های آند در دومین اجلاس کشور‌های آمریکای جنوبی که در بولیوی برگزار می‌شود،مخالفت‌هایی را در پی داشته است.

به نوشته ال موندو، برخی از سران کشور‌های آمریکای لاتین این گونه اتحاد‌ها را سنگ بنای یکپارچگی کشور‌های لاتینی دانستند و برخی دیگر آن را به نقد کشیدند.

هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا ضمن مخالفت با پیشنهاد همتای بولیویایی خود اوو مورالس در رابطه با اتحاد و ادغام مرکوسور و کشور‌های جامعه آند پیش بینی کرد که در صورتی که مرکوسور نتواند به فرایند یکپارچه سازی کشور‌های آمریکای جنوبی جامعه عمل بپوشاند، نخواهد توانست به حیات خود ادامه دهد.

رییس جمهور ونزوئلا در اجلاس کشور‌های آمریکای لاتین خطاب به مورالس گفت:با تمام احترامی که برای جامعه کشور‌های آند دارم تصور نمی‌کنم که این جامعه دردی را از مشکلات آمریکایی دوا کند و اساسا بر این باور هستم که این جامعه نیز همانند مرکوسور ناکارامد است.

چاوز افزود: پس از برپایی این همه اجلاس همایش به چه نتیجه‌ای رسیده‌ایم همچنان طرح مدونی برای اجرا نداریم. این سخنان درحالی از سوی هوگو چاوز بیان می‌شوند که پیش از آن مورالس ادغام واحیای مرکوسور و جامعه کشور‌های آند را گامی مثبت جهت همگرایی میان کشور‌های آمریکای لاتین دانسته بود و گفته بود:"بدون این ابزار نمیتوان جهت همگرایی و حل مشکلات موجود اقدام کرد.

کد خبر 10590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز