فهیمه پناه‌آذر: یکی از نکات جالب توجه در برگزاری یازدهمین جشنواره شعر فجر، حضور محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده افغانستانی در سمت دبیر علمی است؛ شاعری که سال ۱۳۶۳ به ایران آمد و پس از اتمام دوره دبیرستان، کارشناسی خود را دررشته مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد گرفت.

محمود کاظمی

او از سال 65 فعاليت‌هاي ادبي خود را آغاز كرد و با انتشار مثنوي «بازگشت» در اوايل دهه 70نامش را سر زبان‌ها انداخت. كاظمي در گفت‌وگو با همشهري از حال و هواي برگزاري جشنواره شعر فجر امسال مي‌گويد؛ رويدادي كه آيين پاياني آن در مشهد مقدس برگزار مي‌شود.

  • چطور شد كه پس از 10دوره، براي نخستين بار اختتاميه شعر فجر در شهري جز تهران برگزار مي‌شود؟

در دوره‌هاي پيشين و حتي امسال مراسم افتتاحيه جشنواره شعر فجر در استان‌ها برگزار شد اما براي نخستين‌بار قرار است مراسم اختتاميه به ميزباني مشهد مقدس برگزار شود. جشنواره از 6 بهمن با برپايي محافل شعر و شعرخواني در شهرهاي مختلف آغاز شده و در نهايت بعد از برگزاري برنامه‌هاي جنبي، اختتاميه بخش رقابتي و معرفي برگزيدگان در مشهد برگزار خواهد شد؛ شهري كه سال 2017 به‌عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام برگزيده شده است.

  • به‌دليل همجواري مشهد با كشور افغانستان است كه امسال بخش شعر افغانستان در جشنواره به شكل مجزا ديده شد؟

نگاه برگزاركنندگان شعر فجر امسال اين است كه جشنواره خارج از مرزهاي ايران هم ديده شود. به همين دليل در اين دوره شاعران افغانستان سهمي بيشتر در جشنواره خواهند داشت. البته شعر فجر از دوره اول كه سال 1385برگزار شد، نيم‌نگاهي به شعر افغانستان و ديگر كشورهاي فارسي‌زبان داشته كه در دوره‌هاي بعد بيشتر خواهد شد. حضور شاعران و ارزيابي آثار افغانستان نخستين گام در اين عرصه است.

  • اين امر به برگزاري بخش بين‌الملل كمك مي‌كند؛ بخشي كه هميشه در جشنواره‌ها مورد نقد قرار مي‌گيرد!

روند بين‌المللي شدن جشنواره شعر فجر به مرور شكل مي‌گيرد.10دوره از برگزاري شعر فجر مي‌گذرد و برنامه مديريت جشنواره اين است كه سال آينده بيشتر كشورهاي فارسي‌زبان و همسايه در آن حضور داشته باشند.

  • امسال شعر افغانستان وارد بخش رقابتي جشنواره شده است؟

بله. شعر افغانستان وارد بخش رقابتي شده اما به شكل مجزا و قرار است آثاري كه در 10دوره گذشته در اين كشور به چاپ رسيده، رصد و ارزيابي شود. بهترين اثر هم در مراسم اختتاميه معرفي مي‌شود.

  • بررسي كتاب‌هاي منتشر شده در 10سال سخت نيست؟

در اين 10سال تنها 2هزار عنوان كتاب شعر در افغانستان به چاپ‌رسيده كه اتحاديه نويسندگان در كابل متولي رصد و ارزيابي اوليه آثار شد و آثار برگزيده را براي داوري به جشنواره معرفي مي‌كند. شعر افغانستان در حال رشد است.

  • به‌طور كلي آيا محدوديتي در موضوع و قالب‌هاي شعري وجود دارد؟

هيچ محدوديت موضوعي، چه در بخش رقابتي شعر ايران چه در بخش رقابتي افغانستان نداريم و نكته قابل توجه اين است كه كتاب‌هاي منتشرشده مورد داوري قرار مي‌گيرند. بخش رقابتي شعر ايران در 3بخش شعر بزرگسال، كودك و نوجوان و درباره شعر شامل كتاب‌هاي تحقيق و پژوهش برگزار مي‌شود اما در بخش رقابتي شعر افغانستان تنها كتاب‌هاي شعر بزرگسال داوري مي‌شود.

  • براي مراسم اختتاميه برنامه‌اي خاص هم داريد؟

در مراسم اختتاميه يازدهمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر قرار است در كنار برگزيدگان از يك شاعر پيشكسوت از كشور افغانستان هم تقدير شود كه هم‌اكنون همكاران ما در ستاد برگزاري جشنواره در حال بررسي و انتخاب هستند.

کد خبر 361865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha