جمعه ۱۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

ترجمه امیر تاجیک: انقلاب جدید گرجستان هنوز به‌طور رسمی نامگذاری نشده

اما به‌طور غیررسمی از آن به‌عنوان انقلاب خارها (با اشاره به انقلاب قبلی که به نام انقلاب رز نامگذاری شده بود)، انقلاب میخ‌ها (بنا به گفته برخی، مقامات امنیتی دستور داده بودند برای متوقف کردن عناصر ضد دولتی بر کف خیابان‌ها میخ بریزند) و انقلاب سفید (تظاهرکنندگان مچ بندها و روسری‌های سفید پوشیده بودند)، نامیده شده‌است.

این انقلاب که در چهارمین سالگرد انقلاب رز شروع شد یک دشمن جدید به نام روسیه را هدف قرار داده است و این دشمنی تنها نقطه توافق تظاهر‌کنندگان و میخائیل ساکاشویلی رئیس‌جمهوری گرجستان است.

روز سه‌شنبه رهبران مخالف به‌طور غیرمنتظره‌ای بخشی از تظاهرکنندگان را به سمت سفارت روسیه در تفلیس گسیل کردند.آنها شعار می‌دادند: مسکو می‌توانی ساکاشویلی را داشته باشی. این شعار گیج‌کننده بود، زیرا مخالفان می‌دانند مسکو به ساکاشویلی نیازی ندارد.

به‌علاوه معلوم نیست چه عاملی سبب تغییر وضعیت تظاهر‌کنندگان شد، زیرا قبل از تظاهرات، مخالفان تلاش می‌کردند مسکو را راضی نگهدارند و قول داده بودند درصورت پیروزی در انتخابات، روابط پیشرفته‌ای با مسکو برقرار کنند.

آیا آنها تحت‌تأثیر سخنان ایراکلی اوکراشویلی وزیر دفاع سابق گرجستان که به مونیخ فرار کرده است، قرار گرفته اند؟او بارها ساکاشویلی را هیتلر جدید خوانده بود و در زمان عهده داری وزارت دفاع نیز از روسیه انتقاد می‌کرد.

اوکراشویلی روز تظاهرات در تفلیس ناگهان در صفحه تلویزیون که زنده تظاهرات را پوشش می‌داد ظاهر شد و گفت، تصمیم گرفته است به صف مخالفان ملحق شود.آیا این حضور ناگهانی باعث رفتن مردم به سوی سفارت روسیه شد؟

تظاهر‌کنندگان در مقابل سفارت روسیه در تفلیس خواستار تحویل کاخابندوکیدزه وزیر اصلاحات اقتصادی گرجستان شدند. ساکاشویلی در مصاحبه‌ای که از سوی تمام رسانه‌های گرجستان (حتی رسانه‌های مخالفان) پخش شد نیم‌ساعت تمام از روسیه بد گفت.

وی در این مصاحبه گفت یک کارخانه دروغ پراکنی با تمام ظرفیت در گرجستان مشغول به کار است.کسانی که این کارخانه را ساخته اند، کارخانه مشابهی نیز در روسیه در زمان حکومت ضعیف بوریس یلتسین داشته‌اند.

حالا این افراد که اولیگارش‌های روسیه هستند، مشغول ساختن این کارخانه در گرجستان‌اند. آنها می‌خواهند بیماری روسیه را در گرجستان اشاعه دهند.

روشن است که منظور رئیس‌جمهوری گرجستان، بدری پاتارکات سیشویلی است. او فراموش کرد که بگوید بدری دوست صمیمی بوریس برزوفسکی است. بوریس برزفسکی سرمایه دار روس و یهودی است که در روسیه تحت تعقیب قرار دارد و در پناه دولت انگلیس در لندن زندگی می‌کند.

رئیس‌جمهوری گرجستان در مصاحبه تلویزیونی خود گفت: آیا شما می‌دانید چرا شبکه‌های تلویزیونی روسیه تظاهرات مخالفان در گرجستان را به‌طور زنده پخش کردند؟ آنها می‌دانستند که گرجی‌ها شهامت لازم برای ایستادگی در برابر سیاست تهاجمی روسیه را به دست آورده‌اند.

ساکاشویلی مدعی شد اوضاع به گونه‌ای پیش می‌رود که روسیه بتواند پس از انتخابات پارلمانی خود، از بی‌ثباتی در گرجستان سود ببرد.البته روشن نیست که وقایع گرجستان چگونه می‌تواند در نتیجه انتخابات در روسیه مؤثر باشد.

مقامات روسیه می‌گویند به شنیدن این گونه حرف‌ها عادت دارند. سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به تظاهرات ضد دولتی در تفلیس می‌گوید:نگران گرجستان هستیم.من مایل نیستم در باره صحبت‌های سیاستمداران گرجستان (ساکاشویلی)اظهار نظر کنم.بیهودگی اقدامات او بر همگان آشکار است اما امیدوارم اقدامات مخالفان گرجی، اوضاع را خراب‌تر نکند.

http://en.rian.ru
7 نوامبر

کد خبر 36169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز