جمعه ۱۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک هفته درگیری و ناآرامی در خیابان‌های تفلیس چاره‌ای جز اعلام وضعیت قرمز برای میخائیل ساکاشویلی – رئیس‌جمهوری گرجستان باقی نگذارد.

در حالی که درگیری نیروی امنیتی و تظاهرکنندگان در پایتخت و برخی دیگر از شهرهای مهم 680 مجروح را راهی بیمارستان‌ها کرده است، بلومبرگ گزارش داد 24 افسر پلیس نیز میان مجروحان به چشم می‌خورد.

روزنامه پلاس چاپ ارمنستان با درج مقاله‌ای با عنوان «خودکشی سیاسی برای ساکاشویلی» نوشت: توسل به‌زور برای سرکوب تظاهرکنندگان وجهه وی را به‌عنوان رهبری دمکراتیک به کلی مخدوش کرده است.

دیوید شاه‌نظریان در مقاله خود با اشاره به تعطیلی دو شبکه تلویزیونی در گرجستان، اعلام وضعیت فوق‌العاده در کشور و برخورد با خبرنگاران، نوشت ساکاشویلی مرتکب خودکشی سیاسی شده است و دمکراسی در گرجستان شکست خورد.

بحران سیاسی اخیر که بی‌تردید جدی‌ترین چالش برای ساکاشویلی از زمان حضورش در قدرت پس از انقلاب سرخ در گرجستان در سال 2003 محسوب می‌شود تا جایی پیش رفت که وی روز پنجشنبه با اعلام تاریخ انتخابات زودرس در کشورش، 5 ژانویه را روز سرنوشت برای آینده خود در قدرت تعیین کرد.

آسوشیتدپرس از تفلیس گزارش داد بنابر قانون اساسی گرجستان، ساکاشویلی مجبور خواهد بود 45 روز پیش از برگزاری انتخابات (22 نوامبر) استعفای خود را تقدیم پارلمان کند و در این مدت رئیس پارلمان (نینوبور جانادزه) مسئولیت‌های وی را برعهده خواهد داشت.

هفته نامه انگلیسی اکونومیست از تفلیس گزارش داد اکنون ساکاشویلی مجبور است دوره 5ساله ریاست‌جمهوری خود را به 4‌سال تقلیل دهد و آینده خود را به رفراندوم بگذارد.

روزنامه مسکوتایمز نیز با بیان اینکه طی دو روز گذشته از فعالیت خبرنگاران و سرویس‌های خبری خارجی در تفلیس جلوگیری شده است، نوشت: در حالی‌که جامعه بین‌الملل از برخورد غیردمکراتیک ساکاشویلی در کشاندن کشور به بحران انتقاد می‌کنند، رئیس‌جمهور گرجستان روسیه و سرویس‌های اطلاعاتی این کشور را به‌ طرح‌ریزی و هدایت اعتراض‌ها متهم کرده است.

گرجستان روز پنجشنبه 3‌دیپلمات روس را عنصر نامطلوب خواند و حکم اخراج آن‌ها را از کشور در تاریخ 12‌نوامبر صادر کرد. سپس سفیر خود در مسکو را فراخواند.

چندساعت بعد وزارت خارجه روسیه 3‌دیپلمات ارشد سفارت گرجستان در مسکو را به همین اتهام از کشور اخراج کرد و ایتارتاس به نقل از سخنگوی وزارت خارجه گزارش داد این تصمیم با اقدامات اخیر تفلیس بی‌ارتباط نیست.

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نوشت: روابط روسیه و گرجستان از سال 2003 تاکنون مخدوش بوده است. تلاش گرجستان برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا و سرکوب هواداران روسیه، در کشور خشم مسکو را در پی داشته است تا جایی که کرملین چندی پیش تمامی خطوط و مجاری تجاری و اقتصادی خود به گرجستان را مسدود کرد.

اما اشپیگل در این باره نوشت: اتهام ساکاشویلی به‌قدرت‌های خارجی نوعی فرار از واقعیت است. این هفته‌نامه آلمانی نوشت: ساکاشویلی با مقصر جلوه دادن مسکو تلاش می‌کند از راهی نادرست مشکلات داخلی خود را حل کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی نوشت: تظاهرکنندگان گرجستانی آشکارا استقلال خود را از مسکو اعلام کرده‌اند و فریاد می‌زنند و  برای استقلال کشورشان به خیابان‌ها آمده‌اند.

این روزنامه به نقل از تینا خیداشلی رهبر حزب جمهوری‌خواهان گرجستان نوشت: گویی ساکاشویلی از خواب بیدار شده و فهمیده است در برابر یک کشور قرار دارد. درست به همین دلیل است که او اکنون در برابر خواست مردم تسلیم شده است.

کد خبر 36168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز