گروه بین‌الملل: انتخابات ریاست‌جمهوری گرجستان، بعد از بحث‌های مختلف روز شنبه پنجم ژانویه (15 دی) برگزار می‌شود.

دولت گرجستان بالاخره مجبور شد تحت فشار مخالفان، انتخاباتی که قرار بود در اواخر سال 2008 برگزار شود حدود یک سال زودتر برگزار کند.

از ماه نوامبر تظاهرات مردمی در این کشور گسترش پیدا کرد. مخالفان دولت، در حالی ساکاشویلی را به فساد متهم می‌کنند که خود وی 4 سال قبل با یک انقلاب مردمی (مشهور به انقلاب سرخ) و با وعده پایان دادن به فسادهای دولتی به مقام ریاست‌جمهوری گرجستان رسید. مخالفان که ابتدا تنها خواستار اصلاح ساختار دولت بودند، بعد از مدتی سعی در تکرار تاریخ کردند.

در 2 نوامبر و در بزرگ‌ترین تجمع در مقابل ساختمان مجلس گرجستان، حدود 70 هزار نفر از مخالفان دولت خواستار استعفای ساکاشویلی از مقامش و برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست‌جمهوری شدند.

انقلاب معروف به سرخ  4 سال قبل نیز باعث استعفا و کناره گیری ادوارد شواردنادزه از رهبران شوروی سابق، از مقام ریاست‌جمهوری گرجستان شده بود.

در این روز، نیروهای پلیس با خشونت بی‌سابقه‌ای به مخالفان حمله کرده و با استفاده از گاز اشک آور آنها را متفرق کردند.

بعد از آنکه درگیری ماموران پلیس و مخالفان دولت بالا گرفت، ساکاشویلی مجبور شد تا  با اعلام وضعیت اضطراری در کشور  وضعیت را آرام کند.

ساکاشویلی در زمان اجرای وضعیت فوق العاده اعلام کرد کشورش با تهدیدی جدی روبه‌روست و شواهدی در اختیار دارد که سازمان‌های ویژه روسیه، پشت پرده ناآرامی‌های این کشور قرار دارند.

از زمان شروع ریاست‌جمهوری ساکاشویلی روابط روسیه و گرجستان بسیار سرد شده است. او پس از مدتی برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست‌جمهوری در 5 ژانویه 2008 را قبول کرد ولی از مقامش استعفا نداد.

رهبران سیاسی بعضی از کشورها باقی ماندن ساکاشویلی در مقام ریاست‌جمهوری را  به معنای ادامه محدودیت گروه‌های مخالف تعبیر کردند. مخالفان خواستار بازگشایی مجدد دو شبکه تلویزیونی تعطیل شده توسط دولت و تغییر ترکیب کمیسیون برگزاری انتخابات شدند.

در 16 نوامبر وضعیت فوق العاده لغو شد و در 25 نوامبر ساکاشویلی مجبور شد طبق قانون اساسی برای شرکت در انتخابات از مقامش استعفا دهد. از آن زمان  رئیس مجلس این کشور به‌عنوان کفیل رئیس‌جمهوری وظایف وی را بر عهده گرفته است.

مخالفان بالاخره به این نتیجه رسیدند که با ائتلاف احزاب تلاش خود را برای به دست آوردن مقام ریاست‌جمهوری ادامه بدهند.

این در حالی بود که دادستانی گرجستان بدری پاتارکاتسیشویلی، میلیونر گرجستانی و از رهبران احزاب مخالف، را به جاسوسی و طرح یک کودتا با کمک روسیه متهم کرد.

لوان گاچچیلادزه، اکنون به‌عنوان مهم‌ترین رقیب مخالف ساکاشویلی شناخته می‌شود. او اعلام کرده است درصورت پیروزی در انتخابات، شیوه ریاست‌جمهوری  را در این کشور تغییر خواهد داد.

در انتخابات روز شنبه هفت نامزد برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری با هم رقابت می‌کنند. مردم گرجستان امروز علاوه بر انتخاب رئیس‌جمهوری آینده کشورشان، به 2 طرح مهم دیگر هم رای می‌دهند؛

یکی تقاضای گروه‌های مخالف یعنی برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس در بهار آینده  و دیگری طرح پیوستن گرجستان به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است.

این سه مورد، روز شنبه را به زمانی سرنوشت ساز برای آینده گرجستان تبدیل کرده است.

کد خبر 40884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز