چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری گرجستان با متهم کردن روسیه به دامن به اغتشاشات در کشورش، دستور به برقراری حالت فوق‌العاده و اخراج دیپلمات‌های روس از گرجستان داد.

این درحالی است که به دنبال تشدید ناآرامی‌ها در تفلیس، سفیر گرجستان در مسکو به کشورش فراخوانده شد و همچنین "ویاچسلاو کووالنکو" سفیر روسیه در تفلیس نیز به وزارت امور خارجه گرجستان احضار شد.

‌گزارش خبرگزاری فرانسه از تفلیس نیز حاکی‌است، "زوراب نوگایدلی" نخست‌وزیر گرجستان ساعاتی پیش در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد: به علت درگیری بین نیروهای امنتی و تظاهرکنندگان مخالف و معترض در تفلیس، به مدت ‪۴۸‬ ساعت در این شهر حالت فوق‌العاده برقرار می‌شود.

وی افزود: تلاش‌هایی برای انجام کودتا در کشور صورت گرفته و ما باید واکنشی نشان می‌دادیم.

نوگایدلی خاطرنشان کرد: پس از رفع نگرانی‌ها و بازگشت وضعیت به حالت عادی، حالت فوق‌العاده در کشور لغو خواهد شد.

واکنش مسکو به اخراج دیپلمات‌های روس

در همین حال وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد، مسکو پاسخی مناسب به اخراج دیپلمات های خود از گرجستان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری نووستی، در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است، مسکو عملکرد اخیر مقامات گرجستان را یک تحریک غیرمسئولانه سیاسی ارزیابی می‌کنند و پاسخ متناسبی به آن خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه تأکید کرده‌است، این در حالی‌است که روسیه به تعهدات خویش در باره کمک به حل مناقشات گرجستان-آبخازی و گرجستان- اوستیای جنوبی و حراست از اتباع روسی ساکن این مناطق ادمه خواهد داد.

به اعتقاد مسکو، مهم‌ترین مسئله آن است که محاسبات برخی از سیاستمداران تفلیسی برای حل غیر مسالمت‌آمیز این مناقشات اشتباه از آب در نیاید.

در این بیانیه گفته شده، ما به تحریکات روز افزون تن در نخواهیم داد و ضمن عمل کردن بر اساس استوارنامه سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی، ضامن مطمئنی برای صلح و نظم در منطقه باقی خواهیم ماند.

کد خبر 36072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز