شنبه 19 آبان آخرین مهلت اعلام نظر شورای نگهبان قانون اساسی درباره لایحه اجرای سیاست‌های اصل 44 است.

در حالی که سخنگوی شورای نگهبان پیش از این از ایرادات متعدد این لایحه خبر داده بود، هنوز مشخص نیست ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام به این لایحه از سوی شورای نگهبان مورد لحاظ قرار گرفته یا خیر؟

با توجه به اظهارات مختلفی که در هفته‌های اخیر از سوی مسئولان مجمع و شورای نگهبان صورت گرفته به‌نظر می‌رسد در حالی که مجمع تشخیص مصلحت ایرادات خود نسبت به این لایحه را الزام‌آور می‌خواند، شورای نگهبان این ایرادات را برای خود صرفاً دارای جنبه کارشناسی می‌داند.

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره به همشهری گفت: شورای نگهبان در مجموع، موارد خلاف شرع و قانون اساسی مصوبات مجلس را تذکر می‌دهد.

طبق اصل 110 قانون اساسی تعیین سیاست‌های کلی نظام از اختیارات مقام معظم رهبری است و مجلس نیز مکلف به رعایت این سیاست‌های کلی است.

وی افزود: مقام معظم رهبری نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام را به مجمع تشخص مصلحت نظام تفویض کرده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام از این منظر که از طرف مقام معظم رهبری مسئول نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی است می‌تواند در مورد لایحه اصل 44 نظراتش را به شورای نگهبان اعلام کند و شورای نگهبان نیز چون نگهبان قانون اساسی است باید نظرات مجمع تشخیص مصلحت را در مورد این لایحه لحاظ کند.

وی افزود: بدین ترتیب، ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت به لایحه اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 گرفته است، از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگو خواهد شد و 10 ایراد و ابهام مجمع به مجلس ارجاع خواهد شد.

کد خبر 36162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز