کاوش‌های اضطراری در ارگ علیشاه تبریز که به‌دلیل ممانعت از ادامه فعالیت باستان‌شناس‌ها در انجام کاوش‌های نجات‌بخشی متوقف شده بود پس از انتشار گزارش درگیری با باستان‌شناس‌ها در ارگ علیشاه تبریز، صبح دیروز ازسر گرفته شد.

ارگ علیشاه

ارگ عليشاه تبريز كه يكي از آثار به‌جاي‌مانده دوره ايلخاني در كشور است و در فهرست آثار ملي نيز ثبت شده بود، مدتي پيش با هدف ساخت پاركينگ در حريم اين بناي تاريخي مورد تعرض قرار گرفت و متصديان ساخت پاركينگ اقدام به خاكبرداري در حريم اين ارگ تاريخي كرده بودند. با انتشار اين خبر، با پيگيري پژوهشگاه ميراث فرهنگي و معاونت ميراث فرهنگي كشور، فعاليت‌هاي تخريبي در حريم اين ارگ تاريخي متوقف و كاوش‌هاي نجات‌بخشي اين ارگ آغاز شد. اما هفته گذشته متصديان ساخت پاركينگ با باستان‌شناس‌ها درگير شدند و اقدام به توقف فعاليت‌هاي نجات‌بخشي كردند. با رسيدن گزارش اين اتفاق به پژوهشگاه ميراث فرهنگي معاونت ميراث فرهنگي كشور چند روز پيش هيأت كارشناسي خود را براي بررسي آسيب‌ها و ادامه فعاليت‌هاي نجات‌بخشي به تبريز اعزام كرد و حالا پس از چندروز متوقف‌ماندن كاوش‌هاي نجات‌بخشي از صبح ديروز بار ديگر فعاليت باستان‌شناس‌ها آغاز شد.

حميده چوبك، رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي به پژوهشگاه ميراث فرهنگي گفته است كه در نشست هيأت اعزام شده از سوي معاونت ميراث فرهنگي با مسئولان مصلاي تبريز، توافق شد كه پژوهش‌ها و كاوش عمليات ميداني به‌مدت 90روز ديگر ادامه بيابد. در نخستين روز كاوش‌هاي باستان‌شناسي در محدوده اثر ملي ارگ عليشاه و عمارت فتح‌الله ‌اف‌تبريز، بخشي از شالوده‌هاي برج و باروي قلعه قديم تبريز كه سياحان و مورخان نيز در سفرنامه‌ها به آن اشاره كرده‌اند كشف شد. همچنين قطعاتي از سفالينه‌هاي دوران اسلامي و پيش از اسلام به‌دست آمد كه به گفته بهرام آجرلو، سرپرست هيأت كاوش، اين كشفيات بيانگر آن است كه در جريان گودبرداري براي ساخت پاركينگ، لايه‌هاي تاريخي مضطرب شده‌اند. ارگ عليشاه كه تبريز دي‌ماه سال 1310 به شماره 170‌ در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد و حريم‌هاي قانوني آن در سال 1357 تعيين و ابلاغ شد تا سال 1350در اين محوطه هيچ‌گونه كاوشي صورت نگرفته بود تااينكه در اين سال علي‌اكبر سرفراز از مركز باستان‌شناسي وقت در اين محوطه كاوش انجام داد. براساس نتايج به‌دست‌آمده از اين كاوش، ارگ عليشاه داراي 2 دوره معماري؛ يكي مربوط به دوره قاجار كه پادگان عباس‌ميرزا در جنگ‌هاي ايران و روس، كارگاه توپ‌ريزي و باروت‌سازي آن جنگ در اين ارگ قرار داشت و ديگري مربوط به دوره ايلخاني است.

کد خبر 360989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha