سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

احسان رعنایی: معاون میراث فرهنگی اصفهان پس از تخریب بخشی از دیوار قطور شاهدژ صفه اصفهان برای احداث تله‌کابین در این محوطه تاریخی، پاییز ۹۳ با حمایت از عملکرد شهرداری وقت مدعی شد: «چیزی که مجموعه را به خطر بیندازد مشاهده نکردیم.»

شاهدژ اصفهان

او در روزهاي گذشته نيز گفت: «پيش از ثبت ملي اين اثر، شهرداري اصفهان ناخواسته اقداماتي انجام داد و تله‌كابين به شكلي ساخته شد كه يكي از پايه‌ها با حصار خارجي قلعه تداخل دارد. با شهرداري هماهنگ هستيم و قرار شده آنها پايه ‌را جابه‌جا كنند!...بخش‌هاي تخريب شده نيز در حد تكميل پلان بازسازي شدند».

رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي نيز قاطعانه خواستار «برچيده شدن پايه‌ها و دكل‌ها و رفع دخل و تصرف‌ها در عرصه شاهدژ» شد. به‌رغم اين تلاش‌ها بايد به اين نكات نيز توجه داشت:

نخست: ثبت ملي شاهدژ در سال 1384 بدون تعيين حريم انجام شد ولي ادامه فاز دوم احداث تله‌كابين و تخريب بخشي از ديوار قطور شاهدژ توسط پايه‌هاي تله‌كابين در سال 1393 رخ داد.

دوم: 2 پايه اصلي و يك پايه كوچك در بقاياي ديوار قلعه تاريخي شاهدژ فرو رفت و اين پرسش ايجاد مي‌شود كه چطور ممكن است تخريب بقاياي باستاني بيرون از خاك و قابل مشاهده، با فرو بردن پايه‌هاي عظيم در ديوار ناخواسته باشد؟

ديگر: 2پايه ديگر در قسمت پايين‌تر ديوار و 2پايه بزرگ به همراه يك بناي نيم‌ساخته در ايستگاه سوم، در عرصه شاهدژ افراشته شدند.

آخر: كند وكاو و نوسازي‌هاي بخش‌هايي از قلعه ثبت ملي شده شاهدژ توسط سازمان نوسازي و بهسازي بدون مجوز پژوهشكده باستان‌شناسي، با نرده‌كشي و محوطه‌سازي جديد در پايين ديوار قلعه به پيش رفت. درحالي‌كه قسمت‌هاي تازه كاوش شده ارگ اصلي در معرض تخريب و فرسايش در انتظار مرمت اصولي، معطل ماند!

اگرچه معاون ميراث فرهنگي اصفهان از بازسازي بخش‌هاي تخريب‌شده شاهدژ صفه خبر داده است، اما مشخص نيست دقيقا كدام بخش تخريب شده و براساس كدام پلان بازسازي شده است. دستكاري‌ها و پايه‌هاي تله‌كابين بر فراز كوه هنوز برجا هستند و نقشه و پلاني از پراكندگي آثار شاهدژ منتشر نشده است. پاكسازي عرصه شاهدژ از دستكاري‌ها و دخل و تصرف‌ها، نبايد محدود به جابه‌جايي تنها يك پايه شود و برچيدن 7پايه كوچك و بزرگ و دكل‌هاي ارتباطي و همچنين تخريب ايستگاه سوم تله‌كابين كه ‌غيرقانوني و بدون مجوز ميراث در كنار محوطه باستاني شاهدژ به‌عنوان يك اثر ملي ساخته شد، بايد برچيده شوند. اكنون بهتر است معاون ميراث فرهنگي اصفهان مطالبه دوستداران ميراث فرهنگي براي صيانت از يك اثر تاريخي ثبت ملي شده در اين شهر را جدي قلمداد كند و انتظار مي‌رود دستگاه نظارتي و بازرسي سازمان ميراث فرهنگي كشور نيز پرونده ساخت‌وساز در شاهدژ كوه صفه اصفهان را پيگيري كند.

کد خبر 361270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha