زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای به وزیر کشور از او خواست تا ممنوعیت ساخت‌وساز در محوطه ارگ علیشاه تبریز را به استاندار آذربایجان‌شرقی اعلام کند و وزارت کشور نیز در نامه‌ای به استاندار تبریز دستور ممنوعیت ساخت‌وساز در حریم ارگ علیشاه را صادر کرد.

ارگ علیشاه تبریز

ارگ عليشاه تبريز برجاي مانده از دوره ايلخاني است و آن‌را طاق كسراي ايران ‌ مي‌نامند. اين ارگ به بهانه احداث پاركينگ در ماه‌هاي گذشته تهديد شد.

17آبان ماه بود كه لودرها شبانه در حريم درجه‌يك مسجد تاج‌الدين عليشاه‌گيلاني معروف به ارگ‌عليشاه اقدام به گودبرداري محوطه ارگ بدون حضور كارشناسان ميراث فرهنگي كردند. گودبرداري ضلع جنوبي اين بنابه بهانه ساخت پاركينگ در شرايطي آغاز شد كه رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي در سيستان و بلوچستان بود.

  • دستور توقف تخريب از رم

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور آن زمان براي حضور در نشست ايكروم به رم رفته بود. او همانجا با اطلاع از ماجراي تخريب ارگ عليشاه تبريز اعلام كرد: درمذاكره با مقامات استاني و ارسال نامه به مسئولان مصلاي اعظم امام‌خميني تبريز و شهرداري اين شهر، پروژه ساخت پاركينگ در حريم ارگ عليشاه متوقف شد.

طالبيان همچنين خبر داد كه با توقف فعاليت گودبرداري در حريم ارگ عليشاه تبريز، كارشناسان ميراث فرهنگي نتايج كامل گزارش‌ها را به شوراي‌عالي شهرسازي و معماري براي حفاظت از اين بناي ارزشمند تاريخي ارائه كردند.

پيروز حناچي، معاون وزير راه ‌‌و شهرسازي و رئيس شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور نيز صبح ديروز در نامه‌اي به استاندار آذربايجان‌شرقي اعلام كرد: خاكبرداري و اقدامات اجرايي براي احداث پاركينگ، بدون مراحل قانوني و صدور پروانه بود و موجب تزلزل بنيان ارگ شد، لذا هرگونه مداخله در اين خصوص ممنوع و تعمير و مرمت، صرفا براساس ضوابط مصوب و نظارت سازمان ميراث فرهنگي مجاز است.

  • طاق كسراي ايران، نماد ايستادگي

مسجد تاج‌الدين عليشاه‌گيلاني معروف به ارگ‌عليشاه تبريز سال1310در فهرست آثار ملي ثبت شد. اين بنا از بناهاي منحصر‌به‌فرد دوره ايلخاني است كه توانست آرزوي ديرينه مسلمانان براي ساخت بنايي شبيه به طاق ساساني كسري در عراق را جامه عمل بپوشاند.

ارگ عليشاه تبريز را نماد ايستادگي اين شهر از قرن هشتم هجري نيز مي‌دانند. 5 زلزله بزرگ از 700سال پيش تاكنون در تبريز به وقوع پيوسته كه يكي از آنها اين شهر را با خاك يكسان كرد. در سفرنامه ناصرخسرو اشاره شده كه ارگ عليشاه در اين شهر برجاي ماند. اين ارگ حتي از گلوله‌باران توپخانه روس‌ها و كشمكش‌هاي مسلحانه ‌در ماجراي مشروطه نيز در امان ماند. گودبرداري غيراصولي در ارگ تاريخي عليشاه تبريز اما منجر به تخريب كانال‌هاي زيرين انتقال آب شد كه موجب مي‌شود با نفوذ آب به پايه‌هاي ارگ احتمال ريزش آن‌ تسريع شود.

اكنون آنطور كه مرتضي آبدار بخشايش، مديركل ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي به مهر خبر داده است، براساس بررسي كارشناسان معاونت ميراث فرهنگي و پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، آثار تاريخي در لايه‌هاي زيرين محدوده گودبرداري‌شده مشاهده شد و در پي اين اقدام نيز معاون ميراث فرهنگي در نامه‌اي به استاندار آذربايجان‌شرقي درخواست كرد از هرگونه عمليات عمراني در ارگ عليشاه تبريز خودداري شود. پيگيري‌ها موجب شد تا وزارت كشور با بررسي ماجراي احداث پاركينگ در حريم ارگ عليشاه تبريز خطاب به استاندار آن شهر اعلام كند كه فعاليت‌ها بايد متوقف شود و استاندار آذربايجان‌شرقي نيز همين دستور را به شهردار آن شهر براي توقف تخريب‌ها در ارگ عليشاه تبريز ابلاغ كرد تا تعامل بين‌دستگاهي در صيانت از ميراث فرهنگي كشور به نتيجه برسد و از تخريب طاق كسراي ايران جلوگيري شود.

کد خبر 355255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha