بهسازی بخشی از مسجد امام اصفهان منجر به کشف مهم تاریخی در این شهر شد و یک تونل طاق چشمه‌ای باستانی زیر مسجد پدیدار شد.

مسجد امام اصفهان

كارگران مسجد امام اصفهان به‌دنبال دليل نم‌زدگي در پايه‌هاي مسجد امام اصفهان بودند و براي رفع مشكل رطوبت اقدام به برداشتن موزاييك‌هاي كف شبستان كردند كه ناگهان با يك تونل زيرزميني مواجه شدند. يكي از كارگران مسجد امام در پي خاكبرداري و برداشتن موزاييك‌هاي اين بخش از مسجد ناگهان به يك فضاي خالي سقوط كرد و اين اتفاق منجر به كشف تونل شد.

علمدارعليان باستان‌شناس اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان به خبرگزاري مهر گفت: در پي تعميرات مسجد امام خميني يك تونل طاق چشمه‌‌اي باستاني كشف شده است كه دقايقي پيش از آن بازديد كردم.

به گفته او، ‌‌هم‌اكنون بخش‌هاي زيادي از تونل به‌دليل ريزش و در بخشي ديگر به‌دليل انباشت فاضلاب مسدود است و تا زماني كه تخليه انجام و فضاي بازديد كارشناسي مهيا نشود هيچ احتمالي را نمي‌توان تأييد يا تكذيب كرد.

وي با بيان اينكه تا زمان بررسي‌‌هاي نهايي، طول، عرض و مسير امتدادي اين تونل مشخص نيست، افزود: احتمالات مختلفي درباره كاربري اين تونل وجود دارد؛ اين تونل مي‌تواند ساختاري مرتبط با خود مسجد، آبراهه، يا تونل انساني باشد اما ساختار آن متناسب با كشيدن رطوبت نيست.

  • تصميم‌گيري براي بازكردن دالان‌ها

عليان با اعلام اينكه فقط بخشي از سقف تونل تخريب شده است گفت: هنوز شرايط براي مطالعه دقيق و اينكه اين تونل به كجا راه دارد مشخص نيست. وي افزود: به‌زودي جلسه تصميم‌گيري براي بازكردن و تخليه مسير تونل توسط اداره ميراث فرهنگي اصفهان برگزار مي‌شود وحدود يك هفته تا 10روز آينده مي‌توان در اين ارتباط به شكل قاطع اظهارنظر كرد.

وي در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به كشف يك جمجمه در اين مسير آيا ممكن است تونل كاربري ديگري داشته باشد، گفت: اين موضوع نيز بعيد نيست ولي تا زماني كه تخليه انجام نشده و فضاي بازديد كارشناسي مهيا نشود هيچ احتمالي را نمي‌توان تأييد يا تكذيب كرد.

پيش از اين باستان‌شناسان بارها نسبت به‌وجود تونل‌‌هاي زيرزميني در نقاط مختلف استان و راه داشتن آنها به يكديگر سخن گفته بودند كه يكي از آنها تونل رابط ميان عالي‌قاپو و مسجد شيخ لطف‌الله بود كه با وجود مدارك قبلي و تأكيد باستان‌شناسان وجود اين تونل و تونل‌هاي مشابه در اصفهان تا زمان كشف آنها رد شده است.

پيش از اين عليرضا جعفري زند در ارتباط با وجود راهروي زيرزميني رابط ميان مسجد شيخ لطف‌الله و عالي قاپو گفته بود: در تمامي بخش‌هاي مختلف شهر اصفهان امكان كشف تونل زيرزميني مرتبط با هم وجود دارد. به گفته او، در برخي كتاب‌هاي تاريخي به‌وجود تونل اشاره شده است و افرادي كه منكر وجود راهروهاي زيرزميني مي‌شوند درواقع تحقيق جامعي در اين ارتباط انجام نداده‌اند.

پيش از اين نيز مديركل ميراث فرهنگي استان اصفهان در ارتباط با كشف‌هاي مداوم در مسير مترو و ساخت خيابان‌ امام علي گفته بود كه بايد اذعان كنيم بافت شهري اصفهان ويژه است و ممكن است هربخشي كه مورد كاوش قرار مي‌گيرد آثار تاريخي در آن يافت شود.

وي با بيان اينكه حتي حفظ يك خشت ميراثي نيز براي ما مهم است، افزود: برخي افراد اگر بتوانند حاضرند براي كم كردن ترافيك شهري و ساخت خيابان، عالي قاپو را خراب كنند اما وظيفه ميراث فرهنگي اصفهان حفظ ميراث اين شهر تاريخي از يك خشت گرفته تا آثار بزرگ باستاني است و وظيفه دارد در اين زمينه وسواس به خرج دهد.

براساس گزارش مهر، تونل كشف شده زير شبستان مسجد امام اصفهان داراي زيبايي خاصي است كه البته بخش‌هايي از آن ريزش كرده و بخش ديگر نيز به‌دليل ورود فاضلاب داراي بوي تعفن است.

کد خبر 356525

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha