محمد باریکانی: سید رحمت‌الله رئوف، مدیر مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران با تأکید بر اینکه مطالعات بر وضعیت کاخ صاحبقرانیه در مجموعه تاریخی - فرهنگی نیاوران در حال انجام است و گزارش آن از سوی متخصصان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور برای دانستن تأثیر فرونشست آب‌های زیرزمینی منطقه نیاوران بر این کاخ تا چند روز آینده اعلام می‌شود،

مجموعه تاریخی نیاوران

گفت: به‌زودي با انتخاب پيمانكار عمليات استحكام‌بخشي و جلوگيري از رانش اين مجموعه كه متأسفانه در سال‌هاي قبل دچار تهديد شده بود آغاز مي‌شود.

رئوف عصر ديروز در گفت‌وگو با روزنامه همشهري به مناسبت هفته ميراث فرهنگي درخصوص ادعاي اخير بنياد مستضعفان به‌منظور مالكيت بر كاخ موزه‌هاي سعدآباد و نياوران گفت كه بنياد مستضعفان از سال‌ها پيش اين ادعا را مطرح كرده و مدعي است كه كاخ موزه نياوران و سعدآباد از اموال خاندان پهلوي است و بايد در اختيار بنياد مستضعفان باشد درحالي‌كه اينگونه نيست و اين دو مجموعه دارايي وزارت دربار دوره پهلوي بود و بنابراين متعلق به اين بنياد نيست و زيرنظر سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري است.

به گفته مدير مجموعه تاريخي - فرهنگي نياوران بيش از 30سال است كه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور مديريت مجموعه‌هاي فرهنگي سعدآباد و نياوران را برعهده دارد و خطاب ما به بنياد مستضعفان اين است كه اگر واقعا ادعاي مالكيت اين دو مجموعه را دارد بايد ابتدا تمامي هزينه‌هايي كه 30سال توسط دولت وسازمان ميراث فرهنگي براي اين دو مجموعه شده است را به خزانه دولت واريز كند. او با دفاع دوباره از مالكيت مجموعه تاريخي - فرهنگي نياوران و سعدآباد توسط سازمان ميراث فرهنگي و رد اين موضوع كه اين دو مجموعه تاريخي كشور متعلق به خاندان پهلوي است، گفت: 3هزار دعوتنامه براي همسايگان مجموعه تاريخي - فرهنگي نياوران به‌صورت پلاك به پلاك و مكتوب ارسال و از آنها دعوت شده تا در برنامه‌هاي هفته ميراث فرهنگي در مجموعه تاريخي - فرهنگي نياوران شركت كنند.

رئوف با تأكيد بر اينكه هدف از اين دعوت بزرگ در هفته ميراث فرهنگي از شهروندان تهراني در همسايگي مجموعه تاريخي - فرهنگي نياوران آشنايي مردم با موضوع ميراث فرهنگي است، گفت: از 28ارديبهشت‌ماه كه روز جهاني موزه‌هاست تا ابتداي خردادماه برنامه‌هاي متعددي براي آشنايي مردم و بازديدكنندگان از مجموعه تاريخي - فرهنگي نياوران در اين مجموعه تاريخي برگزار مي‌شود.

مديرمجموعه تاريخي- فرهنگي نياوران همچنين با اشاره به فعاليت‌هاي حفاظتي در اين مجموعه تاريخي و مهم كشور گفت: در 2سال اخير اقدامات اساسي براي حفاظت و مرمت از آثار تاريخي و طبيعي در مجموعه تاريخي - فرهنگي نياوران انجام شده است كه نمونه آنها برچيدن الحاقات اضافي از اين مجموعه و بازگشت مجموعه به اصالت اوليه خود بود. وي افزود: حذف كيوسك‌هاي نگهباني و چند چشمه دستشويي كه بدون ضابطه در سال‌هاي گذشته در اين مجموعه ايجاد شد از مهم‌ترين اقدامات براي حذف الحاقات به اين مجموعه تاريخي ثبت ملي شده بود.

رئوف تأكيد كرد: استخر بزرگ واقع در مقابل كاخ تاريخي كه از ابتداي انقلاب تاكنون به همان شكل باقي مانده بود مرمت شد و كاشي‌هاي آبي نياوران نيز در دست مرمت است.

مديرمجموعه تاريخي-فرهنگي نياوران افزود: احياي فضاي سبز و درختان و گياهان مجموعه تاريخي-فرهنگي نياوران يكي از اقدامات بسيار مهم زيست‌محيطي در اين مجموعه تاريخي براي صيانت از پوشش گياهي مجموعه بود كه بخشي از آنها از ابتداي انقلاب تاكنون انجام نشده بود و در 2سال اخير پوشش گياهي اين مجموعه احيا شد.

او بار ديگر با تأكيد بر مرمت حوض‌هاي تاريخي در مجموعه نياوران و مرمت گچبري‌هاي كاخ شاهي در اين مجموعه تاريخي - فرهنگي شهر تهران گفت: 12لايه رنگ و گچ روي گچبري‌هاي كاخ شاهي كشيده شده بود كه در پروژه مرمت گچبري‌هاي كاخ اين لايه‌ها در حال زدودن است تا گچبري‌هاي كاخ شاهي نيز به اصالت اوليه خود بازگردانده شود.

رئوف درخصوص درآمدهاي مجموعه تاريخي - فرهنگي نياوران نيز گفت كه اين مجموعه تاريخي در نوروز سال 96نسبت به دوره‌هاي گذشته با افزايش دوبرابري درآمدها مواجه شد.

کد خبر 370190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha