ارگ علیشاه همچنان خبرساز است و به‌تازگی و پس از اعلام توقف فعالیت‌های ساخت‌وساز و احداث پارکینگ در حریم و عرصه این اثر ثبت ملی شده ایران، معاون میراث فرهنگی به‌منظور جلوگیری از اخلال در روند کاوش‌های اضطراری باستان‌شناسی در ارگ علیشاه و ادامه ساخت و ساز در این محوطه تاریخی کشور صبح دیروز تیم کارشناسان را عازم ارگ علیشاه تبریز کرد.

ارگ علیشاه تبریز

محمدحسن طالبيان، تيم كارشناسي را پس از ارسال گزارش هيأت كاوش ارگ عليشاه به حميده چوبك، رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي، مبني بر ايجاد اخلال در كاوش‌هاي باستان‌شناسي با هدف حل مشكل به تبريز اعزام كرد.

به گزارش پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، در گزارش هيأت كاوش آمده است، ادامه كاوش‌ها به‌دليل وجود حفاري‌هاي غيرمجاز در حريم عمارت تاريخي اثر ملي فتح‌الله يف و ممانعت از تخريب لايه‌هاي باستاني و آثار تاريخي مشكل است. تعدي به محدوده كاوش‌گاه هيأت باستان‌شناسي، ممانعت جدي از گسترش گمانه‌هاي كاوش و كارشكني در اعمال نظر فني كارشناسان باستان‌شناسي، از مواردي است كه در گزارش هيأت كاوش مورد تأكيد قرار گرفته است.

براساس اين گزارش، همزمان با شروع كاوش‌هاي اضطراري ارگ عليشاه تبريز، عوامل ساخت پاركينگ در فاصله ۹ متري عرصه جنوبي عمارت تاريخي فتح‌الله يف به حفر چندين حلقه چاه براي ادامه فعاليت ساخت‌و ‌ساز اقدام كرده‌اند.

عمارت تاريخي فتح‌الله يف در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده و هرگونه عمليات ساختماني و دخل و تصرف در محدوده عرصه و حريم اين اثر ملي، بدون اجازه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري غيرقانوني است. براساس مصوبه شوراي‌عالي معماري و شهرسازي كشور نيز، ساخت هرگونه پاركينگ در محدوده ارگ عليشاه تبريز ممنوع است.

پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري كشور اعلام كرده است كه در اقدام غيرقانوني ديگري، عوامل ساخت‌وساز پاركينگ در حريم ارگ عليشاه تبريز در 2 روز گذشته با گسترش عمليات حفاري غيرمجاز به سمت كارگاه كاوش‌هاي باستان‌شناسي، نه‌تنها در فعاليت باستان‌شناس‌ها ايجاد اخلال كرده‌اند كه برلايه‌هاي باستاني نيز فشار وارد كرده و بخشي از رج‌هاي آجرچيني سازه منسوب به قلعه را هم تخريب كرده‌اند. درحالي كه اين اقدامات برخلاف مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي كشور و دستور اكيد سازمان ميراث فرهنگي است.

براساس بند ج ماده ۱۱۴ قانون برنامه ۵ ساله چهارم تمامي وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتي موظف‌اند پيش از اجراي پروژه‌هاي بزرگ عمراني و در مرحله امكان‌سنجي و مكان‌يابي نسبت به انجام مطالعات ميراث فرهنگي اقدام و در مكان‌يابي پروژه‌ها نتيجه مطالعات را رعايت كنند.

کد خبر 360652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha