مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: ‌بن‌بست مهناز خیابان کارگر شمالی، پاتوق است؛ پاتوق دختران جوان، پاتوقی برای کافه‌روها، برای اهالی ورزش و برای آنهایی که در این شهر شلوغ جایی دنج و آرام برای دورهمی‌های دخترانه‌شان می‌خواهند.

شهردخت فضایی‌ دخترانه با محدودیت سنی ۱۸تا ۳۵ سال است

 شهردخت پاتوق دختران جوان تهران سال گذشته كارش را در مركز پايتخت و در نزديكي دانشگاه تهران آغاز كرد تا دختران دانشجو جاي امن و خوبي براي قرارها و ديدارهايشان داشته باشند و حالا قرار است به‌زودي در نزديكي 2دانشگاه ديگر شهر هم راه‌اندازي شود.

20خرداد94 محمدباقر قاليباف شهردار تهران در افتتاحيه اين مجموعه اعلام كرد كه محيط‌هاي مناسبي براي اوقات فراغت دختران دانشجو در محيطي مثل منطقه6 كه يك محيط دانشجويي به شمار مي‌رود، فراهم نيست اما شهردخت در حقيقت محلي براي اوقات فراغت، تغيير ذائقه و محل قرار ملاقات دختران دانشجو‌ست تا بتوانند قرارهاي خود را در اينجا بگذارند. به گفته وي مركز شهردخت با رويكرد اوقات فراغتي و فرهنگي و به‌منظور تغيير ذائقه دختران دانشجو راه‌اندازي شده است كه به پاتوقي براي آنها تبديل شود. همچنين اين مركز جنبه‌هاي آموزشي، فرهنگي و تفريحي خواهد داشت تا دختران دانشجو را از آسيب‌هاي احتمالي در ديگر نقاط شهر مصون كند. اين مركز به پيشنهاد اداره كل امور بانوان شهرداري راه‌اندازي شده است.

  • پاتوقي آرام و صميمي

طبقه زيرين شهردخت استراحتگاه است. دور تا دور تخت و در ميانشان حوض كوچك پر از آب. روي يكي از تخت‌ها 2دختر جوان نشسته‌اند و درس مي‌خوانند. فضاي 30نفره استراحتگاه، هم شاهد درس خواندن دختران دانشجوست و هم مهماني‌ها و تولدهايشان، بدون دريافت هزينه‌اي. طبقه بالا، كافي شاپ نسبتا بزرگ و آرامي است بدون دود سيگار و با فهرستي متنوع از نوشيدني‌ها و دمنوش‌‌ها و انواع كيك‌ها و... كه قيمتشان در مقايسه با ديگر كافي شاپ‌ها به صرفه‌تر است.

دختران جوان زيادي پشت‌ ميزهاي كافه نشسته‌اند حتي در صبح نخستين روزهفته. خيلي‌هايشان آزاد و راحت چادر و روسري‌شان را هم كنار گذاشته‌اند. شهردخت فضايي كاملا دخترانه و با محدوديت سني 18 تا 35سال است. دختران جوان اما مادرانشان را هم مي‌توانند به كافه دعوت كنند. دختر جواني همراه مادرش به كافه آمده و بار چندمي است كه شهردخت را تجربه مي‌كند. فضاي امن و آرامي كه دخترشان اوقاتي را با دوستانش در آن مي‌گذراند براي مادرش از هر چيزي ارزشمندتر است كه خودش هم امروز از آن سر شهر آمده تا مهمان كافه باشد.

آزاد بودن، امنيت، ‌آرام و صميمي صفت‌هايي است كه دختران جوان با هر نوع ظاهر و پوششي، هر كدامشان به شهردخت لقب مي‌دهند حتي كافه‌دار بسيار جوان مجموعه كه با دوستانش كافه را به گواه مشتريان به خوبي اداره مي‌كند هم مي‌گويد دخترانه بودن اين محيط دليل اول انتخاب اينجا براي كافه داري‌اش بوده «تعامل خوبي ميان مشتريان كافه شهردخت و ما برقرار مي‌شود، ‌ما هم كنار شادي‌ها و جشن‌هاي تولدي كه متعدد در كافي شاپ برگزار مي‌شود شادمانه حضور داريم. اين تعامل و ارتباط دو سويه در ديگر كافه‌ها نيست.»

آرايشگاه، آتليه، گالري، باشگاه ورزشي، سينماي 60نفره‌اي كه با 5 مشتري هم فيلم اكران مي‌كند و قرار است از اين هفته پنجشنبه‌ها فيلم‌هاي جديد نمايش خانگي را به انتخاب دختران نمايش دهد و سالن اجتماعاتي كه براي همايش‌هاي دانشگاهي رايگان است از ديگر بخش‌هاي تنهاترين شهردخت تهران است كه مشتريان غالبا دانشجويش از هر طرف شهر بن‌بست مهناز را
پاتوقشان كرده‌اند.

  • توسعه شهردخت‌ها در سال جديد

از ابتداي راه‌اندازي نخستين شهردخت، قرار شد اين مجموعه در مناطقي كه به‌عنوان منطقه دانشگاهي شناخته مي‌شوند راه‌اندازي شود. الهه عطايي مديركل بانوان شهرداري تهران به تازگي اعلام كرده كه مناطق يك و 3 به‌دليل قرار داشتن 2دانشگاه شهيد بهشتي و الزهرا قرار است در نيمه اول سال آينده صاحب شهردخت شوند.

وي در گفت‌وگو با همشهري بر اين مسئله تأكيد مي‌كند كه مجموعه شهردخت با مطالعه دقيق و شناخت نيازها و مطالبات پيش رفته و هم‌اكنون نگاه دانشجويي دارد و محلي براي گذران اوقات فراغت است. در كنار آن شهربانوها كه هم‌اكنون 13مجموعه آن در تهران راه‌اندازي شده محلي براي فعاليت‌هاي گسترده‌تر ورزشي است كه باز هم نيازها و علاقه‌مندي‌هاي بانوان و دختران جوان را برآورده مي‌كند.

کد خبر 360236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha