مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: خداحافظ ‌ای مردان خستگی‌ناپذیر. خداحافظ‌ ای جانفشانانی که آتش نفس را فرو نشاندید و با ایثار خود، همه را مبهوت ساختید.

آتش نشانان

شما اين بار آتش فراق و داغ خود را بر دل مردم نشانديد. شور و حرارتي در قلب مردم افكنديد كه آه‌حسرت از نهادها بلند شد و آب شفقت از چشم‌ها روان.در حرارت زير آوار، نه شما، كه ما سوختيم. ما ضجه‌هاي همسنگران‌تان را ديديم. ناله‌هاي برادرانتان را شنيديم. اشك چشم مادران شما هم نتوانست از حرارت زير آوار بكاهد. بوي دود هنوز از پيراهن رفقايتان به مشام مي‌رسد، وداع ديروز چقدر برايشان تلخ بود. ايثار از شما آبرو مي‌گيرد و ستون‌هاي آهنين پلاسكو از خجالت شما ذوب مي‌شوند.

ديروز دوباره شهر بوي شهدا را گرفت. دوباره تابوت، دوباره سيل جمعيت، دوباره تشييع روي دوش عشق... پيكر 16شهيد آتش‌نشان حادثه پلاسكو ديروز با احترام از مصلاي تهران تا بهشت زهرا تشييع شد. شبستان مصلي در همان ساعات آغازين صبح شاهد ورود خيل مردم داغديده و سوگواري بود كه با گل‌هاي سفيد و عكس‌هايي از آتش‌نشانان شهيد در كنار تصاويري از شهيدان جنگ تحميلي و شهداي هسته‌اي، خود را نه فقط از تهران كه از شهرهاي اطراف براي اقامه نماز و بدرقه مردان جانفشان سرزمين‌شان به مصلي رسانده بودند.

  • غنوده در پرچم ايران

پيكر 16شهيد آتش‌نشان در تابوت‌هاي پيچيده در پرچم 3رنگ ايران در مقابل جايگاه و در ميان نواي‌الله‌اكبر و يازهرا و نواي نوحه‌سرايي مداحان اهل‌بيت آرام گرفته بود.جمعيتي عظيم با دل‌هاي داغدار بر پيكر شهيدان مدافع جانشان به امامت آيت‌‌الله امامي كاشاني نماز خواندند. يك شهر نماز خواند براي مردان جانفشانش. پيام تسليت رهبر معظم انقلاب بار ديگر در مصلي قرائت شد: «...اين جوانمردان براي نجات جان و مال هم‌ميهنان خود، با شهامتي شگفت‌انگيز به درون آتش و آوار رفتند و جان خود را در خطر نهادند و خود را فدا كردند.

آنان يك‌بار ديگر خاطرات فداكاري‌هاي دوران دفاع‌مقدس را زنده كردند و نشان دادند كه ايراني مؤمن آنجا كه پاي خطرپذيري براي اداي وظيفه در ميان است عزمي راسخ و شجاعتي مثال‌زدني را تجسّم مي‌بخشد و در راه خدا متاع جان را بي‌چند و چون عرضه مي‌كند. خانواده‌هاي داغدار و همه ملت ايران به اين عزم و شهامت برخاسته از ايمان ببالند و صاحبنظران، اين پديده را در تحليل‌ها و محاسبات خود درباره ايران و ايراني مؤمن به‌حساب آورند. اين حادثه از سويي غم‌انگيز و از سويي افتخارآميز است.

اينها شهيدان راه خدمت دشوار و انجام وظيفه پرخطرند و هرگز فراموش نخواهند شد ان‌شاء‌الله... اينجانب در غم آن عزيزان و ديگر جان‌باختگان حادثه پلاسكو با خانواده‌ها و بازماندگان آنان شريكم و از خداوند متعال براي آنان رحمت الهي و براي اينان صبر و اجر مسئلت مي‌كنم...»

  • غرق در جمعيت

پيكر16شهيد آتش‌نشان بر دوش ياران و هم‌قطاران سرخ‌جامه‌شان به آرامي با احترام و با ذكر يا حسين مظلوم و لااله‌الاالله كه در تمامي مصلي پيچيده بود، تشييع شد. مردم شهر با مردان خستگي‌ناپذيرشان خداحافظي و تك‌شاخه‌هاي گلايل را نثار پيكرهاي پاكشان ‌كردند.

انبوه جمعيت عزادار تهران اجازه حركت به‌ خودروهاي حمل پيكر شهدا را نمي‌داد. خيابان‌هاي اطراف مصلي مملو از حضور مردمي بود كه فارغ از خط‌كشي‌هاي آشكار و فارغ از هر سن و سالي چشمان خيس‌شان را به پيكر قهرمانان شهرشان دوخته بودند و زيرلب آرام آرام زمزمه مي‌كردند.

بيچاره مادرانشان، كمر خميده پدرانشان و نگاه منتظر همسر و فرزندانشان. چه‌كسي بر داغ بر دل نشسته آنها مرهم خواهد گذاشت؟ غوغاي دل مادرانشان چگونه آرام خواهد گرفت؟ غوغايي به وسعت از دست دادن پسر، برادر، پدر، همسر و ... غوغايي كه دل‌ها را مي‌سوزاند. كدام آتش‌نشان مي‌تواند اين آتش افتاده به دل‌هاي اينان را خاموش كند؟

دست‌نوشته‌هاي مردم تهران روي پلاكاردهاي بزرگ در دوربين عكاسان خبري ثبت مي‌شد؛ دل‌نوشته‌هايي به پاس قدرداني فداييان شهرشان، دل نوشته‌هايي به نشانه همدردي با خانواده‌هاي‌شان. در ميان انبوه جمعيت مهربان و عزادار تهران فاصله به فاصله خودروهاي امداد آتش‌نشاني ايستاده بود، به رسم هميشه براي برقراري ايمني. چشمان آتش‌نشانان در حال انجام وظيفه، خيس بود از رفتن رفقايشان. نگاه مادرانه و جمله‌هاي تسلي بخش و خسته نباشيد شهروندان شايد كمي آرامشان مي‌كرد و اميدوار و ثابت قدم براي ادامه راهشان.

از مصلي تا ميدان هفت تير، جايي كه خودروهاي بهشت زهرا منتظر حمل پيكر شهيدان آتش‌نشان بودند راهي نيست. تا ساعت 12و حدود 3 ساعت بعد از آغاز مراسم تشييع و پايان نماز هنوز ميدان هفتم تير پيكر شهيدان آتش‌نشان را در آغوش نگرفته بود. مردم عزادار و قدرشناس توان خداحافظي و دل كندن از مدافعان شهرشان را نداشتند. در تمام طول مسير پيكر قهرمانان پلاسكو از آسمان هم گلباران مي‌شد.

  • انتظار در بهشت‌زهرا

دقايقي از يك بعدازظهر گذشته، بر انبوه جمعيت عزادار تهران در بهشت زهرا همچنان افزوده مي‌شد. پيكر آتش‌نشانان دقايقي مانده به ساعت 2وارد بهشت زهرا شده و با ذكر «يا حسين، ‌يا شهيد» روي دوش همقطارانشان قرار گرفت. غوغايي به پا بود. تابوت‌ها گلباران و اشك‌ها روان، سوز و سرماي هوا هم بر حضور گرم مردم اثر نداشت.

پيكر آتش‌نشانان يك به يك به قطعه 50وارد شدند. البته پيكر 3 شهيد به خواست خانواده‌ها به زادگاهشان منتقل شدند و 13شهيد آتش‌نشان در كنار شهداي منا آرام گرفتند. مصلاي تهران براي هميشه شهادت خواهد داد اين شكوه حضور را و قطعه50 بهشت‌زهرا در آغوش كشيد مردان جانفشان خستگي ناپذير را تا همه بدانند كه با بال‌هاي شكسته و سوخته، از زير خروارها آوار هم مي‌شود پرواز كرد.

تهران با شهيدان، فريدون علي‌تبار، محمد آقايي، محسن قدياني، حسين حسين‌زاده، عليرضا سفي‌زاده، حسين سلطاني، رضا شفيعي، اميرحسين داداشي، مجتبي كوهي، علي مستوفي، ناصر مهرورز، حامد هوايي، علي اميني، محسن روحاني، رضا نظري و بهنام ميرزاخاني خداحافظي كرد.

  • گوشه‌هايي از همدلي ملي
  • شهردار تهران، رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، رئيس قوه قضاييه، اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، جمعي از وزرا، مقامات لشكري، سفراي برخي كشورها و... ازجمله شركت‌كنندگان در مراسم تشييع پيكر شهداي آتش‌نشان بودند.
  • مانيتورهاي داخل شبستان مصلي در طول اجراي مراسم تصاويري از امداد در ساختمان پلاسكو و فداكاري آتش‌نشانان را پخش مي‌كردند.
  • شركت‌كنندگان حاضر در مراسم بعد از نام بردن اسم هر يك از شهداي آتش‌نشان، با ذكر ‌الله‌اكبر بدرقه‌شان مي‌كردند.
  • 2روز پيش سالگرد تولد شهيد علي اميني بود. آتش‌نشاني كه تنها يك‌ماه تا بازنشستگي‌اش مانده بود. خانواده اين شهيد شمع تولد او را در روز وداع با پيكرش روشن كرده بودند.
  • شهردار تهران و نماينده ويژه مقام معظم رهبري در مراسم تدفين شهداي آتش‌نشان در بهشت‌زهرا نيز حاضر شدند.
کد خبر 360501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha