چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

فاز نخست تخریب طبقه هفتم و غیرمجاز مجتمع علاءالدین تا پایان بهمن‌ماه به اتمام می‌رسد. این خبر را روز گذشته رئیس شورای شهر تهران هنگام بازدید از این پاساژ و روند اصلاح سازه‌هایی که به‌صورت غیرمجاز و ناایمن بنا شده بودند اعلام کرد.

علاالدین

حكم تخريب طبقه هفتم مجتمع علاءالدين حدود 2سال و نيم پيش از سوي كميسيون ماده 100صادر شد و پس از آنكه ديوان عدالت اداري نيز شكايت مالك مجتمع را در اين خصوص وارد ندانست، شهرداري تهران در دي‌ماه سال 93دست به اجرا برد. از آن زمان اما شوراي تأمين استان از اجراي اين حكم ممانعت به عمل آورد‌ و اعلام كرد كه براي اينكه حق و حقوق مالكان پاساژ علاءالدين از بين نرود اين تخريب بايد گام به گام صورت بپذيرد.

سرانجام پس از تأمين امنيت محيط اطراف اين پاساژ كه در تقاطع خيابان‌هاي جمهوري و حافظ واقع شده و خروج اسباب و اثاثيه مغازه‌داران طبقه هفتم، تخريب طبقه مازاد آغاز شد. حالا قسمت اعظم اين سازه ناايمن برداشته شده است و اينطور كه 3عضو شوراي شهر تهران روز گذشته در بازديد از علاءالدين اعلام كردند، تا پايان بهمن كار به پايان مي‌رسد. مهدي چمران به همراه اقبال شاكري و ابوالفضل قناعتي، 3عضو شورا بودند كه از مراحل تخريب طبقه هفتم مجتمع علاءالدين بازديد كردند.

رئيس شوراي شهر تهران در حاشيه اين بازديد با اشاره به روند صدور حكم تخريب براي اين مجتمع گفت: «همانگونه كه مي‌بينيد طبقه هفتم اضافه بر طبقات قبلي ساخته شده بود و چون از سازه ساختمان و نقشه‌هاي آن اطلاع كافي نداشتيم، نگراني‌هايي در اين زمينه به‌وجود آمد. اين در حالي است كه براساس قانون، ساخت اضافه طبقه هم ممنوع است،

بنابراين براساس قانون، شهرداري موظف شد اجازه بگيرد براي برچيدن طبقه كه البته مدت زمان زيادي هم به طول انجاميد.» چمران در ادامه با بيان اينكه طي مراحل قانوني در 2 بازه زماني سه‌ماهه به مالك مهلت داده شد تا خود اقدام به تخريب طبقه هفتم كند، افزود«اين اقدام از سوي مالك صورت نگرفت و شهرداري تهران ملزم شد تا عمليات تخريب را با رعايت تمامي نكات ايمني انجام دهد.»

  • خطر بالقوه نماهاي شيشه‌اي براي شهر

يكي از مشكلاتي كه در راه عمليات تخريب طبقه هفتم علاءالدين وجود داشته‌ افرادي بودند كه اقدام به خريد سرقفلي‌ها در طبقه اضافي كرده و حتي وسايل خود را نيز مستقر كرده بودند و نگراني‌‌هاي زيادي را از نظر ضرر و زيان‌هايي كه متحمل مي‌شدند، به‌وجود آوردند. اينطور كه آمار نشان مي‌دهد 99مغازه در اين طبقه مستقر بوده‌ و به گفته چمران مالك مجتمع بايد خسارات وارده به اين افراد را پرداخت كند. وي همچنين عنوان كرد: «چون مالك در مهلت مقرر نسبت به تخريب و رفع تخلف اقدام نكرده طبق قانون بايد هزينه تخريب به علاوه 15درصد را خود بپردازد.»

به هرترتيب هم‌اكنون تخريب طبقه هفتم علاءالدين مراحل پاياني را سپري مي‌كند و آنگونه كه رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفته هم سازه و هم پارتيشن‌ها برداشته ‌شده‌اند و طبق زمانبندي سقف‌ها و ستون‌ها نيز به‌صورت كامل تخريب مي‌شوند. به گفته وي البته تاسيسات باقي خواهد ماند چراكه بايد از اين تاسيسات استفاده شود. چمران در ادامه سخنان خود گفت: مرحله نخست عمليات تخريب تا پايان بهمن‌ماه به اتمام مي‌رسد. چمران ديروز همچنين در مورد طولاني شدن زمان اجراي حكم هم گفت كه شهرداري نمي‌تواند بلافاصله نسبت به رفع تخلف ساختمان‌هاي در حال ساخت ورود كند و بايد از مرجع قضايي حكم دريافت كند؛ بنابراين طولاني شدن زمان برخورد با اين مورد به اين علت بوده است.

رئيس شوراي شهر تهران در ادامه و در پاسخ به سؤالي مبني بر تخلف نما در ساختمان روبه‌روي مجتمع علاءالدين (چارسو) گفت: «ما در شوراي سوم، نماي شيشه‌اي و كامپوزيت را براي ساختمان‌هاي مسكوني منع و البته براي باقي ساختمان‌ها عوارضي در اين خصوص وضع كرديم كه به مرحله اجرا نرسيد اما آنچه واضح است اينكه ساختمان‌هاي نما شيشه‌اي در تهران يك‌خطر بالقوه هستند؛ چه از نظر زلزله و ايزوله ترميك و هدر رفت انرژي و چه از نظر خطر هنگام رخ دادن انفجار.»

  • بسته شدن راه متخلفان با همكاري دستگاه‌ها

رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران هم در بازديد روز گذشته با اشاره به روند طي شده حكم تخريب طبقه مازاد علاءالدين گفت: «اگرچه مالك نسبت به احكام صادره شكايت داشته اما بايد گفت احكام صادره از سوي ديوان عدالت اداري و مراجع قضايي يكي از احكام حرفه‌اي، مهندسي و حقوقي در اين حوزه بوده و با حساسيت خاصي موضوع پيگيري شده است.» اقبال شاكري موضوع قابل توجه در اين پرونده را همكاري خوب دستگاه‌هاي نظارتي، قضايي و اجرايي براي رفع تخلف دانست. ‌

در حاشيه اين بازديد عضو هيأت رئيسه شورا نيز گفت: «كميسيون ماده 100در اين موضوع رأي به قلع و قمع داده است و پافشاري و اصرار بر اجراي رأي ماده 100در اين پرونده الگويي خواهد بود براي اجراي آراي اين كميسيون براي برخورد با متخلفان.»
ابوالفضل قناعتي نكته حائز اهميت را اين دانست كه ساختمان علاءالدين علاوه بر تخلف مذكور سيستم اطفاي حريق مورد تأييد سازمان آتش‌نشاني را نيز احصا نكرده و اين در حالي است كه روزانه بالغ بر 10هزار نفر در اين مجتمع تردد دارند.

  • اعمال قانون براي ساختمان‌هاي ناايمن منطقه 11و 12از هفته آينده

طبق آمار كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر تهران، در پايتخت حدود 3هزار ساختمان غيرايمن وجود دارد كه بخش بيشتر آنها در منطقه 11و 12واقع شده‌ است. اين آمار را سيدحسين هاشمي، استاندار تهران نيز تأييد كرده و گفته كه به‌زودي براي آنها تصميم‌گيري مي‌شود.

حال اقبال شاكري، عضو شوراي تهران اعلام كرده كه در راستاي احصاي ايمني ساختمان‌ها مقرر شده تا ساختمان‌هاي ناايمن اين 2منطقه از هفته آينده اعمال قانون شده و يك‌الگو براي تمامي شهر شوند. از سوي ديگر محمد شكرچي‌زاده رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي نيز گفت: لايحه ايمني در كميسيون عمران و ساير كميسيون‌هاي مجلس در دست بررسي است كه عمدتا به موضوع ايمن‌سازي ساختمان‌هاي قديمي موجود مي‌پردازد. به گفته وي درصورت تصويب اين لايحه، موانع قانوني ايمن‌سازي سازه‌هاي بزرگ و ضربه‌پذير در برابر حريق برداشته مي‌شود.

کد خبر 361520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha