همشهری آنلاین: معاون پیشگیری و پیش‌بینی سازمان مدیریت بحران گفت: بیش از ۷۰ درصد از وسعت ایران در پهنه لرزه خیزی با خطر نسبی بالا و متوسط زلزله واقع شده است.

مدیریت بحران

به گزارش ايرنا بهنام سعیدی در اختتامیه کارگاه آموزشی و تمرین ستادی (غدیر) با اشاره به اینکه از سال 1300 خورشیدی تاکنون حداقل 12 زلزله با بزرگی 7 ریشتر و بیشتر را با خسارات مالی و جانی قابل توجه تجربه کرده‌ایم، گفت: در پی مخرب‌ترین زلزله سال‌های اخیر در دسامبر 2003 (دی ماه 1382)، بیش از 30 هزار تن از مردم بم جان خود را در حدود 12.5 ثانیه از دست دادند.

وی اظهارکرد: سوانح طبیعی مثل زلزله، توفان و سیل روند توسعه کشورها را تحت تأثیر قرار داده و به منابع انسانی، مادی و زیرساخت‌های موجود در یک جامعه آسیب می‌رساند.

سعیدی با بیان اینکه روند حوادثی مانند زلزله، آتشفشان، سیل، توفان و رانش زمین در طول 40 سال گذشته تشدید یافته گفت: بر اساس آمار و گزارش‌های معتبر درصد تلفات به واسطه آمادگی، آموزش و مدیریت بحران، کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

وی تاکید کرد: مدیران در سطوح ملی و محلی در برنامه‌های توسعه مناطق مختلف کشور مبحث مدیریت سوانح را با لحاظ کردن مدیریت ریسک و افزایش آمادگی برای مقابله با حوادث غیرمترقبه در اولویت قرار داده و با استمرار این اولویت‌بندی‌ها در کاهش خطرپذیری ناشی از حوادث طبیعی ایفای نقش کنند.

وی با بیان اینکه آموزش عمومی یکی از مهمترین ارکان کاهش خسارت‌ها و اثرات سوانح طبیعی است، یادآوری کرد: پیشگیری قبل از وقوع حادثه امری ضروری، ارزان و مقدم بر امداد و نجات پس از حادثه است.

سعیدی گفت: بر این اساس، اصولی‌ترین کار، کسب آمادگی به منظور مقابله با حوادث و سوانح و بکارگیری آن جهت حفظ سلامتی و نجات جان خود و اطرافیان در لحظه‌های اولیه وقوع یک حادثه است.

وی ادامه داد: از این رو نقش رعایت نکات ایمنی قبل از وقوع حوادث به ویژه آموزش امداد و نجات که می‌تواند خسارت‌های ناشی از حوادث را کاهش دهد، حائز اهمیت است.

سعیدی بر هماهنگی دستگاه‌های امدادی و ذیربط مدیریت بحران و ایجاد روحیه و فرهنگ کمک رسانی و امداد رسانی در میان مردم به عنوان اولین امدادگران حادثه تاکید کرد.

و گفت: نمونه عالی فرهنگ سازی و ایجاد نظم در کاهش خطرپذیری و آسیب پذیری بلایا در میان آحاد مردم را می‌توان در تغییر نگرش مردم ژاپن به سوانح مشاهده کرد که امروزه چطور به صورت منظم در صف‌های دریافت کمک می‌ایستند، پرخاشگری نمی‌کنند، به حق خود قانع هستند و به دیگران نیز فکر می‌کنند و همچنین در ساخت و سازها قوانین را رعایت می‌کنند.

اولین دوره کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران آذربایجان شرقی در منطقه آزاد ارس با حضور 300 نفر از اعضای شورای مدیریت بحران شهرستان‌های اهر، هریس، شبستر، مراغه، مرند، هوراند، خداآفرین، جلفا، کلیبر و ورزقان از ششم تا نهم بهمن برگزار شد.

کد خبر 360188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha