چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

گروه سلامت: شاید از شنیدن دوباره و چند باره این توصیه‌ها که «برای سلامت قلب‌تان، سیگار را کنار بگذارید یا ورزش کنید»، خسته شده باشید.

 البته، چه خوشتان بیاید و چه نه، این توصیه‌ها، مفید و راه‌گشا هستند و واقعا از بروز بیماری قلبی پیشگیری می‌کنند، اما این بار بشنوید خبر یک مطالعه جالب که در همین مورد انجام شده است و شاید کمی با این توصیه‌ها متفاوت باشد. محققان می‌گویند چرت کوتاهی در بعدازظهرها، ممکن است بتواند احتمال بروز حمله قلبی را کم کند.

البته نتایج این پژوهش هنوز به مرحله‌ای نرسیده که براساس آن بتوان به همه یک چرت عصرانه را، به‌عنوان پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی، پیشنهاد داد؛ با این حال نتایج آن قدر جالب هست که به شنیدنش بیارزد.

به گزارش HealthDay News، محققان دانشگاه «جان‌مورز» در لیورپول انگلستان، در رشته‌ای از مطالعات متوجه شده‌ بودند افرادی که هفته‌ای 3 بار و هر بار نیم ساعت عصرها چرت می‌زنند، تا 37 درصد کمتر از افرادی که هیچ‌وقت اهل چرت و قیلوله نبوده‌اند، به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند و در نتیجه آن فوت می‌‌کنند.

این مطالعه که خلاصه آن در نشریه «آرشیو پزشکی داخلی» منتشر شده، یک مشکل عمده داشت و آن این که روی حدود 23 هزار نفر از مردم یونان انجام شد؛ جایی که مردم به‌طور سنتی، عادت دارند که بعدازظهرها چرت بزنند. اما نکته در این جاست که این عادت، به همراه گروهی از عادت‌های دیگر، به ویژه عادت‌های غذایی، در این مردم رواج دارد.

روی رژیم این گروه از مردم جهان، که به رژیم «مدیترانه‌ای» معروف است، مطالعات زیادی انجام شده و مشخص شده که می‌تواند نقش مؤثری در پیشگیری از انواع بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، داشته باشد. به همین علت شاید نتوان این نتایج را مستقیما به عادت قیلوله آنها نسبت داد.

بررسی‌های بعدی این محققان، روی تعداد محدودی از داوطلبین، یعنی 9 نفر آنها، نشان داد که درست بلافاصله قبل از خواب، فشارخون افراد و همچنین ضربان قلب‌شان، افت محسوسی پیدا می‌کند. به این ترتیب که در 5/9 دقیقه بین شروع استراحت فرد و به خواب رفتن او، فشارخون ماکزیمم یا فشارخون در حالت انقباض قلب، تا 7/4 میلی‌متر جیوه و فشارخون مینیمم، یا در حالت شل شدن قلب، تا 6/3 میلی‌متر جیوه کاهش پیدا می‌کند.

محققان می‌گویند این افت قابل‌ملاحظه، می‌توان استراحتی هم برای فرد و هم برای قلبش به حساب آید. احتمالا همین سازوکار، می‌تواند توجیهی باشد که چرا این افراد کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

در نتایج این مطالعه هم، که در شماره اکتبر نشریه «فیزیولوژی کاربردی» چاپ شده، نقاط مبهمی وجود دارد؛ مطالعات گوناگون نشان داده فشارخون افراد درست بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، تا حدی افزایش می‌یابد که این افزایش می‌تواند خود عامل خطری برای بروز بیماری‌های قلبی باشد. همان‌طور که آمار نشان داده است، تعداد افرادی که در ساعات صبح دچار حمله قلبی می‌شوند، بسیار بیشتر از ساعات دیگر شبانه‌روز است.

مجریان این طرح پژوهشی ابراز امیدواری کرده‌اند بتوانند در بررسی‌های بعدی به این نکته هم توجه کنند تا از مجموع این مطالعات بتوان توصیه مشخصی در این باره به مردم ارائه داد. تا آن زمان، می‌توان توصیه کرد در ساعات کاری فشرده‌تان، حداقل دقایقی را به نفس عمیق کشیدن و کش‌وقوس دادن به بدنتان اختصاص دهید؛ هم برای روحیه‌تان خوب است و هم، احتمال دارد، از دچار شدن‌تان به بیماری‌های قلبی پیشگیری کند. البته آن توصیه‌های تکراری را، در مورد رژیم غذایی، ورزش و ترک سیگار، فراموش نکنید.

کد خبر 36014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز