دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

دکتر فرنوش صفوی فر: بعضی‌ها وقتی پایشان به بیمارستان و بخش قلب و سی‌سی‌یو باز می‌شود، دائم از خودشان می‌پرسند یعنی نمی‌شد زودتر از این که کار به این جاها برسد، می‌فهمیدیم قلبمان مشکل دارد؟

این سؤال، با وجود همه پیشرفت‌هایی که در روش‌های تشخیصی اتفاق افتاده، هنوز ذهن محققان و پژوهشگران را به خود مشغول کرده است.

آنها هنوز به‌دنبال روش‌هایی هستند که با کمترین هزینه و مزاحمت برای بیمار، مشکل احتمالی او را تشخیص دهند تا اقدامات درمانی خیلی زود انجام شود، قبل از این که خیلی دیر شود.

به تازگی یکی از جدیدترین این روش‌ها، در قالب یک ابزار کوچک قابل حمل، به بازار عرضه شده است.

دستگاهی که می‌تواند روی گردن فرد گذاشته شود و وجود بیماری احتمالی را در عروق گردنی او نشان دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در این دستگاه، از امواج فراصوت استفاده می‌شود.

امواج صادرشده از این وسیله، به رگ کاروتید یا گردنی برخورد می‌کند و درصورت وجود تنگی، لخته یا انسداد در مسیر رگ، آن را شناسایی می‌کند.

این دستگاه یک ضمیمه نیز دارد، وسیله‌ای که می‌تواند نوار قلب هم از بیمار بگیرد. این دستگاه همچنین می‌تواند به صورت همزمان کار یک گوشی پزشکی و نیز یک دستگاه فشار خون را هم انجام دهد و به این ترتیب پزشک و پرستار را از حمل چند نوع وسیله باهم، معاف می‌کند.

اینها همه را بگذارید درکنار این که این همه کاربرد، در یک دستگاه کوچک و قابل حمل گنجانده شده است.

وزن این دستگاه چیزی حدود 900 گرم است و حجم کمی هم دارد، به‌طوری که به راحتی می‌توان آن را با خود حمل کرد.

نکته مثبت در مورد این وسیله آن است که استفاده از آن هیچ خطر و عارضه‌ای برای بیمار ندارد و موقع استفاده از آن هیچ دردی متوجه او نمی‌شود.

همچنین کاربرد آن آسان و کم‌هزینه است و مانند آنژیوگرافی، نیاز به بستری کردن بیمار و استفاده از داروهای خاص و مراقبت‌های ویژه برای آن نیست.

برخی از پزشکان، به ویژه از این وسیله برای استفاده د ر بیماران سالمند، زنان و نیز دیابتی‌ها که در آنها تابلوی بیماری‌های قلبی ممکن است خیلی واضح و معمول نباشد، بسیار استقبال کرده‌اند.

آنها می‌گویند وسایلی مانند این وسیله می‌تواند به آنها کمک کند حتی از کنار عجیب‌ترین و به ظاهر بی‌ربط‌ترین علائم هم بی‌اعتنا نگذرند و آن را کنترل کنند. همین می‌تواند جان بسیاری از بیماران را، قبل از سکته‌های وسیع و شدید نجات دهد.

البته دقت این وسیله به پای آنژیوگرافی نمی‌رسد و همین باعث شده برخی از متخصصان قلب و عروق، در مورد فایده‌های استفاده از آن، تردید داشته باشند.

آنها می‌گویند استفاده از چنین وسایلی، ممکن است باعث نگرانی‌های بی‌جا در افراد شود و ضرر آن بیشتر از نفعش باشد! مشکلی که در مورد همه تست‌های سریع و فوق‌سریع آزمایشگاهی و پزشکی وجود دارد.

اما گروه دیگری از کارشناسان معتقدند: بهتر است این وسیله را با تمام محدودیت‌ها و مزایایش به کار بگیریم. به این ترتیب که متخصصان رادیولوژی و تکنیسین‌ها و پرستارهایی که بیماری را با این وسیله کنترل می‌کنند، بهتر است نتایج به دست آمده از آن را به‌عنوان نتایج قطعی تلقی نکنند و اگر مورد مشکوکی دیدند، قبل از نگران کردن بیمار، او را به پزشک متخصص ارجاع دهند تا با همان وسایل سنتی معمول معاینه و بررسی شوند. یک فایده دیگر این دستگاه این است که تصاویری که در صفحه نمایشگر این وسیله دیده می‌شود، اثر روانی خوبی روی بیماران دارد؛ هرچند که هنوز هیچ مشکلی هم پیدا نکرده باشند.

حتی اگر از موضوع سر در نیاورند، باز هم دیدن این تصاویر، به آنها انگیزه می‌دهد که برای ترک سیگار یا ورزش کردن یا مصرف به موقع داروهای پایین‌آورنده فشار خون یا کلسترول‌شان اقدام کنند.

به گفته متخصصان، اغلب بیماران نسبت به برگه آزمایش آنها، یا گزارش وضعیت تصویربرداری از قلب و عروق‌شان، هیچ حسی ندارند و همه آنها برای بهبود اوضاع انگیزه پیدا نمی‌کنند.

اما نشان دادن تصویر لخته‌ای که راه رگ آنها را مسدود کرده، مطمئنا می‌تواند این حالت را ایجاد کند.

البته این درصورتی است که پرستار یا پزشک این تصاویر را به بیمار نشان دهد و برای او توضیح مختصری هم درباره آن ارائه کند.

کد خبر 33498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز