همشهری آنلاین: سید محمدخاتمی رییس موسسه بین‌المللی گفت وگوی فرهنگها و تمدنها پیشنهاد کرد تا صندوقی تحت نظر سازمان ملل برای پیگیری اهداف صلح جویانه در جهان تاسیس شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی این موسسه ، خاتمی امروز در نشست اعضای گروه ائتلاف تمدن‌ها در مقر این سازمان با اشاره به ضرورت درک اوضاع ناهنجار جهانی،از اندیشمندان و متفکران جهان خواست رسالت واقعی خود را در تحقق صلح و امنیت جهانی ایفا کنند.

وی در این نشست دو روزه که جمعی از شخصیت‌های برجسته سیاسی فرهنگی و مذهبی جهان در آن حضور داشتند، پیشنهاد کرد تا صندوقی با عنوان صندوق جهانی صلح تحت نظر سازمان ملل تاسیس و اهداف صلح جویانه و انساندوستانه را در چارچوب مقررات بین‌المللی ترویج و با جنگ طلبی و خشونت مقابله کند.

رییس موسسه بین‌المللی گفت وگوی فرهنگها و تمدنها برخوردهای دوگانه و گزینشی با مقولات جهانی را بزرگترین آفت صلح و امنیت جهانی برشمرد و گفت : این گونه رفتارها نتیجه‌ای جز خشونت ببار نخواهد آورد.

اعضای گروه ائتلاف تمدن‌ها در مقر سازمان ملل در نیویورک گردهم آمدند تا پیش از ارائه گزارش نهایی این گروه به "کوفی عنان" دبیرکل سازمان ملل ، آخرین مباحث مطرح در آن را به بحث و تبادل نظر گذارند و در صورت تصویب، از آن به عنوان راهکار این سازمان درایجاد تعامل وهمزیستی مسالمت آمیز بین ملتها و تمدنها بهره برداری شود.

هدف این هیات بر اساس اعلام عنان پیشبرد ایده گفت وگوی تمدن‌ها و پر کردن شکاف‌ها و زدودن پیشداوری‌ها ، سوء‌ تفاهم‌ها و سوء‌برداشت‌هایی است که به گفته دبیرکل سازمان ملل "خطری بالقوه برای صلح جهانی ایجاد کرده است".

"فدریکو مایور" مدیرکل سابق سازمان علمی ، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو)، پروفسور"مهمت آیدین" از وزرای ترکیه و استاد الهیات دانشگاههای این کشور ، "اوبرودرین" وزیر خارجه سابق فرانسه و خانم " کارن آرمسترانگ" مورخ انگلیسی از منطقه غرب اروپا از جمله اعضای این هیات هستند.

"علی العطاس" وزیر امور خارجه سابق اندونزی ، "انریکو ایگلسیاس "رئیس سابق بانک آمریکایی توسعه از اروگوئه ازمنطقه آمریکای لاتین،پروفسور "ویتالی نائومکین" رئیس موسسه مطالعات راهبردی دانشگاه مسکواز شرق اروپا ، نخست وزیر سابق سنگال از غرب آفریقا، "اسقف دسموندتوتو" اسقف شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی از جنوب آفریقا و "شیخ مزح " رییس بنیاد آموزش ، علوم و توسعه اجتماعی قطر، سایر اعضای این هیات را تشکیل می‌دهند.

حضور سید محمد خاتمی در این نشست ، عمده نگاهها را معطوف خود کرده بود به گونه‌ای که دهها خبرنگار، فیلمبردار و عکاس پس از خروج خاتمی و تمایل نداشتن او به گفت وگو با خبرنگاران ، محل را ترک کردند.

نشست دو روزه اعضای گروه ائتلاف تمدن‌ها در مقر سازمان ملل متحد بعد از ظهر امروز بکار خود پایان خواهد داد و نشست بعدی ائتلاف تمدنها سال آینده میلادی در ترکیه برگزار خواهد شد.

کد خبر 3601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز