همشهری آنلاین: در مذاکرات دو روزه حل سیاسی بحران سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان، هفت هیات از جمله، ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه کشور برگزار کننده نشست حضور دارند.

نشست سوریه در آستانه با حضور ۷ هیات برگزار می شود

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه قزاقستان روز یکشنبه اعلام کرد که افزون بر سه کشور بانی این نشست، دو هیات دولت سوریه و مخالفان و استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور این کشور نیز در راس یک هیات در گفت وگوها شرکت خواهد کرد.

پایگاه خبری رادیو روسی اسپوتنیک اعلام کرده است که سفیر آمریکا نیز در این مذاکرات که در هتل ریکسوس پایتخت قزاقستان برگزار می شود، حضور دارد.

همچنین بنا به اعلام وزارت امور خارجه قزاقستان، همه طرفین حضور خود را در این نشست تایید کرده اند.

شبکه روسی ار. ب. کا نیز به نقل از وزارت خارجه قزاقستان گزارش داد که براساس برنامه ریزی انجام شده، در مذاکرات دو روزه سوری-سوری که از روز دوشنبه پشت درهای بسته آغاز خواهد شد، فقط هیات های مذاکره کننده بدون حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها حضور دارند.

مطابق برنامه اعلام شده، مذاکرات آستانه عصر سه شنبه پایان می یابد، اما احتمال تمدید آن نیز وجود دارد.

هیات های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه حاضر در مذاکرات آستانه صبح روز يكشنبه نیز دومین رایزنی خود را در باره نشست اصلی برگزار کردند.

این مذاکرات در حالی در دستور کار قرار گرفت که عصر دیروز نیز دو هیات نشست اولیه خود را برای هماهنگی در باره اجلاس اصلی برگزار کرده بودند.

همچنین عصر امروز هیات های ایرانی، ترکیه ای و روسیه ای نشست مشترکی را برای رایزنی جامع تر در باره مذاکرات فردا برگزار خواهند کرد.

حسین جابری انصاری معاون امور عربی و آفریقای وزارت خارجه ریاست هیات جمهوری اسلامی ایران را در این گفت وگوها برعهده دارد.

ایران، روسیه و ترکیه سه کشور مبتکر آتس بس سوریه برقرار شده از 10 دی ماه و همچنین برگزاری مذاکرات آستانه هستند.

نشست آستانه با هدف شکستن بن بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شده که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است.

در پایان نشست سه جانبه 30 آذر ماه وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه بیانیه ای تصویب شد که دربرگیرنده مبارزه با داعش و جبهه النصره، فراخوان جهانی برای همکاری علیه تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه، رد راهکار نظامی برای حل بحران کنونی، اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت، کمک فراگیر به سوری ها، لزوم اجرای نظام خروج آزادانه مردم از مناطق درگیری و تحت سلطه تروریست ها و همچنین پشتیبانی از برگزاری مذاکرات سوری-سوری در قزاقستان است.

کد خبر 359565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha