همشهری‌آنلاین: نامزدهای دو حزب جمهوریخواه و دمکرات در آمریکا چه کسانی خواهند بود؟ ایرنا از نیویورک گزارشی دارد در این باره:

نامزدهای هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات در آمریکا همچنان در رقابتی نزدیک به هم می‌کوشند تا نظر شمار بیشتری از رای‌دهندگان هم حزبی خود را جلب کنند و این موضوع باعث شده تا هنوز نتوان با قاطعیت گفت که نامزد نهایی هر حزب چه کسی است. در انتخابات آمریکا ابتدا رقابت میان نامزدهای هر حزب برگزار می‌شود و در نهایت نامزد برتر هر حزب برای رقابت با حزب رقیب معرفی می‌شود.

 هم اکنون رقابت در حزب دمکرات عملا میان هیلاری کلینتون ، باراک اوباما و جان ادواردز است و اما در اردوگاه حزب جمهوریخواه نیز رودی جولیانی و جان مک کین پیشتاز هستند.

البته تا زمان انتخابات سال ‪ ، ۲۰۰۸‬هنوز زمان زیادی باقی مانده و هر نامزد می‌تواند عملا با یک اشتباه از صحنه انتخابات کنار گذاشته شود.

گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که درنهایت رقابت میان کلینتون و جولیانی خواهد بود اما عملکرد و اظهارات کلینتون بویژه همسویی او با سیاستهای جنگ طلبانه بوش در هفته‌های اخیر، باعث شده تا به طور محسوسی با ریزش آراء مواجه شود و به همان نسبت بخت اوباما افزایش یافته است.

نتایج یک نظرسنجی مشترک روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبری "ای.بی.سی" آمریکا نشان می‌دهد برای نخستین بار طی ‪ ۳۰‬سال گذشته هنوز نامزد اول حزب جمهوریخواه نامعلوم است.

این نظرسنجی آشکار می‌کند هر چند آرای جولیانی در حال حاضر ‪ ۱۰‬درصد بیشتر از سایر نامزدهای حزب جمهوریخواه است اما عمده حامیان او گفته‌اند "تا حدی" از او حمایت می‌کنند.

طبق این نظرسنجی، جمهوریخواهان کمتر از دمکرات‌ها ازنامزدهای انتخاباتی خود راضی هستند.

در این نظرسنجی یک سوم جمهوریخواهان و افراد مستقل که به سمت آنها گرایش دارند معتقدند در صورتی که امروز انتخابات مرحله اول انجام شود به جولیانی رای خواهند داد که احتمال انتخاب او را ‪ ۱۴‬درصد بیشتر از جان مک کین و ‪ ۱۷‬درصد بیشتر از فرد تامپسون می‌کند.

‪ ۱۱‬درصد از مردم گفته‌اند که به میت رامنی فرماندار سابق ماساچوست رای می‌دهند و ‪ ۹‬درصد به مایک هاکبی فرماندار سابق آرکانزاس رای خواهند داد.

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به این نظرسنجی نوشته است از سال ‪۱۹۷۹‬ تاکنون سابقه نداشته که حزب جمهوریخواه از حمایت کمتر از ‪ ۴۰‬درصد مردم برخوردار باشد.

مبارزات انتخاباتی حزب جمهوریخواه در سال جاری از این نظر قابل توجه است که نامزد اول در سطح کشور در هیچ یک از دو ایالتی که سال آینده اولین انتخابات را برگزار می‌کنند، رای اول را ندارد.

در آیووا و نیوهمشر نامزدها بسیار نزدیک هستند.

این آشفتگی در اردوگاه جمهوریخواهان با این سوال که کدام نامزد به بهترین وجه به ارزشهای حزب توجه می‌کند؟ نمایان تر می‌شود.

طبق نظرسنجی انجام شده، در جواب این سوال ‪ ۲۵‬درصد به جولیانی، ‪ ۲۴‬درصد به مک کین ، ‪ ۱۹‬درصد به تامپسون و ‪ ۱۷‬درصد هم به رامنی رای داده‌اند.

در میان پروتستانهای سفید پوست اوانجلیکال، جولیانی با مک کین و تامپسون محبوبیت مساوی دارد اما در میان محافظه‌کاران اجتماعی حزب جمهوریخواه، جولیانی محبوبیتی ندارد چرا که او از سقط جنین و حقوق همجنس بازان حمایت می‌کند.

از طرف دیگر جولیانی در سطح کشور از سایر نامزدها رای بیشتری دارد، علت اصلی آن اعتقاد جمهوریخواهان به این نظریه است که جولیانی می‌تواند نامزد دمکرات را شکست دهد.

هفت نفر از هر ‪ ۱۰‬جمهوریخواه نظر مثبتی نسبت به جولیانی دارند، با این که اکثریت پروتستانهای سفید پوست اوانجلیکال نسبت به او نظر مثبت دارند، حمایت این گروه و محافظه کاران از جولیانی به شدت روبه کاهش است.

مک کین یک سری مشکلات مالی و شخصی در تابستان گذشته داشت، اما از ‪۱۲‬ درصد محبوبیت به ‪ ۱۹‬درصد رسیده است. حمایت از تامپسون از دو ماه قبل کمی تغییر کرده و محبوبیت او در حال حاضر ‪ ۱۶‬درصد است.

اما در اردوگاه دمکراتها، هیلاری کلینتون با ‪ ۴۹‬درصد، باراک اوباما با ‪ ۲۶‬درصد و جان ادواردز با ‪ ۱۲‬درصد پیشتاز هستند.

با این که کلینتون در عمده نظرسنجیها برتری دو رقمی نسبت به سایر نامزدهای دمکرات داشته در آیووا رقابت سختی با هم حزبی‌های خود خواهد داشت.

سه چهارم دمکراتها نسبت به کلینتون ، ‪ ۶۷‬درصد نسبت به اوباما و ‪۶۲‬ درصد نسبت به ادواردز نظر مثبت دارند.

بیش از دو برابر دمکراتهای شرکت‌کننده در این نظرسنجی نظر بسیار مثبت نسبت به کلینتون در مقایسه با ادواردز دارند.

اکثریت دمکراتها کلینتون را به عنوان قویترین رهبر در بین نامزدهای انتخاباتی می‌بینند. دوسوم معتقدند که او می‌تواند به بهترین نحو اوضاع عراق و دخالت ایران را حل کند.

در ارتباط با صداقت، او ارجحیت عمده‌ای نسبت به سایرین ندارد.

اوباما و ادواردز او را متهم به عدم شفافیت در بسیاری از مسائل کلیدی کرده‌اند.

یک سوم دمکراتهای شرکت‌کننده معتقدند که کلینتون صادقترین و قابل اعتمادترین نامزد این حزب است، این رقم برای اوباما ‪ ۲۹‬درصد و برای ادواردز ‪ ۱۸‬درصد است.

‪ ۶۰‬درصد دمکراتها فکر می‌کنند که کلینتون بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دارد.

این نظرسنجی تلفنی بین روزهای ‪ ۲۹‬اکتبر تا اول نوامبر انجام شده که در آن یکهزار و ‪ ۱۳۱‬نفر شرکت داشتند. ‪ ۵۹۸‬دمکرات و ‪ ۴۳۶‬جمهوریخواه در میان شرکت‌کنندگان بود.

کد خبر 35893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز