مجلس شورای اسلامی در حالی مجوز بهره‌برداری از جنگل‌های شمال را تا ۳سال آینده تمدید کرد که بنابراعلام صاحبنطران منابع طبیعی، رویشگاه‌های جنگلی شمال بیش از هرزمان دیگری نیاز به استراحت دارند، در تازه‌ترین اظهارات صاحب‌نظران منابع طبیعی کشور می‌گویند تداوم بهره‌برداری از جنگل و تخریب پوشش گیاهی این مناطق به رانش زمین در استان‌های شمالی دامن می‌زند.

جنگل

دكتر احمد رحماني، رئيس بخش تحقيقات جنگل مؤسسه تحقيقات جنگل و مراتع كشور روز گذشته با تأكيد بر حفاظت از آخرين بازمانده‌هاي جنگل‌هاي هيركاني به همشهري گفت: خاك جنگل‌هاي شمال در بسياري از نقاط، عميق نيست و اين ريشه‌هاي درختان است كه باعث نگهداري خاك و جلوگيري از فرسايش آن مي‌شود؛ علاوه براين، در نفوذپذيري آب در زمين هم نقشي كارساز دارد.

اين عضو هيأت علمي تصريح كرد: وقتي به هر دليلي پوشش گياهي در منطقه‌اي تخريب و نابود شود آن منطقه آسيب مي‌بيند و رانش زمين اتفاق مي‌افتد؛ راهكار مقابله با اين تهديد هم حفظ جنگل وپوشش گياهي موجود وتقويت آن است. به گفته وي، اكنون در بسياري از مناطق جنگلي شمال كه پوشش گياهي تخريب شده رانش زمين قابل مشاهده است.

رحماني افزود: استراحت جنگل به اين دليل مطرح شد كه وضعيت جنگل‌هاي ما به‌شدت دگرگون شده و اين رويشگاه‌ها وضعيت نامناسبي دارند و بايد جلوي اين روند گرفته شود. نخستين اقدام هم براي مقابله با وضعيت موجود، توقف بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال اعم از بهره‌برداري صنعتي و قاچاق چوب است.

  • طرحي براي ساماندهي جنگل‌

رئيس بخش تحقيقات جنگل مؤسسه تحقيقات جنگل و مراتع كشور، اجراي طرح تنفس جنگل را فرصتي براي اصلاح وضعيت نابسامان جنگل‌هاي شمال عنوان كرد و گفت: همزمان با اجراي طرح تنفس، فرصتي براي اقداماتي مانند كاهش فشار معيشت جنگل نشينان بر جنگل، خروج دام از جنگل و جايگزين‌كردن سوخت‌هاي فسيلي و انرژي‌هاي نو به جاي سوخت هيزمي فراهم مي‌كند و بديهي است كه اين اقدامات به بازپروري و احياي جنگل منجر مي‌شود. به گفته رحماني، جنگل هزينه دارد و بايد دولت همزمان با استراحت جنگل ملزومات لازم ازجمله هزينه حفاظت و صيانت از جنگل را تأمين كند.

دكترحميدرضا پورقاسمي، استاد بخش مهندسي منابع طبيعي و محيط‌زيست دانشكده كشاورزي، دانشگاه شيراز و پژوهشگر برتر كشور هم روز گذشته در گفت‌وگو با ايرنا با اعلام اينكه 3 استان شمالي بيش از ساير مناطق كشور در معرض خطر رانش زمين قرار دارند، گفت: قطع درختان و بهره‌برداري‌هاي بي‌رويه از جنگل‌ها را ازجمله عوامل بروز پديده رانش زمين است. وي افزود: براي جلوگيري از رانش زمين بايد به حفظ منابع طبيعي، جنگل‌ها و مراتع كشور توجه بيشتر داشته باشيم.

طرح تنفس جنگل سال 84 از سوي دكتر محمدحسن جزيره‌اي، چهره ماندگار علوم كشاورزي و منابع طبيعي كشور مطرح شد و در راس مطالبات صاحب‌نظران منابع طبيعي و محيط‌زيست قرار گرفت . اين طرح طي 11سال گذشته همواره از سوي رسانه‌ها پيگيري شد تا سرانجام آبان‌ماه امسال با ابلاغيه وزير جهادكشاورزي در دستور كار سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار گرفت.

  • تنفس، طرحي براي نجات جنگل‌هاي شمال

دكتر محمدرضـا مروي‌مهاجر، استاد جنگل‌شناسي و اكولوژي دانشگاه تهران: طي بيش از نيم‌قرن بهره‌برداري از جنگل درواقع ما بهره‌برداري نكرديم، بلكه از جنگل‌ها، سرمايه برداشت كرديم. اكنون به‌دليل كاهش تنوع زيستي و انحطاط اكولوژيكي ناشي از بهره‌برداري نادرست، اين رويشگاه‌ها نياز به استراحت ده‌ساله دارند و اين آخرين فرصت براي حفاظت از جنگل‌هاست.
دكتر هادي كيادليري، رئيس دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي واحد علوم و تحقيقات: جنگل‌هاي هيركاني وضعيت بسيار بحراني دارند. ما طي 5 دهه، 5 برابر استاندارد از اكوسيستم‌هاي جنگلي برداشت كرديم؛ اين درحالي است كه تغيير اقليم هم اين رويشگاه‌ها را تهديد مي‌كند و براساس مطالعات انجام شده، 42درصد جنگل‌هاي شمال سير قهقرايي را طي مي‌كنند. اكنون تنها با اجراي طرح تنفس مي‌توان با اين تهديدات مقابله كرد.

کد خبر 358854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha