یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

رامتین فرزاد: بر اساس پژوهش‌های موسسه زیست‌محیطی بلک اسمیت نیویورک، چرنویل در اوکراین، لین فن در چین و رانی پت در هند در میان10 شهر آلوده در جهان قرار گرفته‌اند.

از میان این 10 شهر آلوده در جهان، 3 شهر در کشور روسیه قرار دارد و به جز آنها یک شهر نیز در پرو و دیگری در زامبیا است.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد که بیشترین آلاینده‌ها در این شهرها را مواد سنگین فلزی تشکیل می‌دهند و پایدارترین آلودگی متعلق به ذرات آلاینده شیمیایی است.

به گزارش مرکز زیست‌محیطی بلک اسمیت نیویورک، 10شهر از سراسر دنیا در معرض آلودگی بسیار خطرناکی قرار دارد که زندگی ساکنان آنها را به خطر می‌اندازد و موجب شیوع بیماری‌های مختلف می‌شود.

ریچارد فولر، رئیس مرکز بلک‌اسمیت در این باره گفت: یک راه‌حل مطمئن، برای اطلاع از مراکز آلوده جهان، مسلما سنجش دائمی میزان آلاینده‌های زیست‌محیطی نقاطی است که در آنجا فعالیت‌های تولیدی انجام می‌شود؛ مراکزی که در چرخه تولید صنعتی سهم بسزایی دارند و بنابراین کارخانه‌های بزرگ صنعتی در این شهرها بیشترین سهم در آلایندگی این مناطق را دارند.

مواد فلزی سنگین مانند سرب، کرم و جیوه بیشترین میزان آلایندگی را در میان این شهرها به خود اختصاص داده‌اند. از سویی پایدارترین آلودگی‌ها نیز مواد شیمیایی مانند pop هستند.

وی در ادامه می‌افزاید: این مواد ارتباط تنگاتنگی با زندگی شهری پیدا کرده‌اند و با توسعه روز افزون جوامع، بیش از پیش در طبیعت انباشته می‌شوند و تأثیر ناگوار فراوانی بر انسان دارند.

بر اساس این گزارش 10 منطقه آلوده جهان عبارتند از: چرنویل در اکراین، درزینیسکی در روسیه، هانیا در جمهوری دومینیکن، گابو در زامبیا، لائورویا در پرو و لین فن در چین و مایلوسو در قرقیزستان، نورلیسکی در روسیه، رانی پت در هند و رادیاناپرتیستان نیز در روسیه.

اگرچه در حدود 20 سال از انفجار نیروگاه اتمی در چرنویل اکراین می‌گذرد، اما این شهر همچنان در صدر 10 شهر آلوده جهان قرار دارد. از سویی اکثر مناطق آلوده عموما در کشور خود به‌عنوان شهرهای آلوده شناخته شده نیستند و از این‌رو بسیاری از مردم این شهرها وضعیت ناگوار و نگران کننده‌ای را دارند.

نکته جالب در این میان کشور روسیه است که با داشتن 3 شهراز میان 10 شهر آلوده جهان بالاتر از دیگر کشورهای جهان قرار گرفته است. در واقع این نقاط به‌عنوان شاخص آلودگی در میان شهرهای جهان انتخاب شده‌اند که هر یک بنا به‌دلیلی به این فهرست راه یافته‌اند.

به‌عنوان نمونه شهر هانیای جمهوری دومینیکن به‌دلیل ‌آنکه محل کارخانه‌های صنعتی سازنده باطری هستند، آلودگی بسیاری را دارد.از سویی لین فن چین نیز به‌دلیل استقرار کارخانه‌های صنعتی کوچک و بزرگ زیاد نیز در این فهرست جای گرفته است.

رانی پت هند نیز به‌دلیل سفره‌های آب زیر زمینی بسیار آلوده ناشی از شیرابه‌های زباله‌ و مواد سنگین معدنی در این فهرست قرار دارد.

به گفته بسیاری از کارشناسان زندگی در این شهرها بیشتر شبیه مرگ تدریجی است. شیوع بیماری‌هایی مانند سرطان و عفونت ریه و امراض روانی و... عوارض زندگی در این شهرها است.

کد خبر 35738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز