تالاب‌های بختگان و پریشان در استان فارس که به خاطر تنوع زیستی بی‌نظیر خود، روزگاری از زیباترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی محسوب می‌شدند و در تلطیف هوای منطقه نقشی اثر‌گذار داشتند براثر خشکسالی و جلوگیری از ورود حقابه زیست‌محیطی، مدت‌هاست با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

خشکسالی-تالاب

 وضعيت اين تالاب‌ها وساير تالاب‌هاي استان فارس آن اندازه بحراني است كه برخي كارشناسان معتقدند تداوم وضع موجود به بروز كانون‌هاي بزرگ ريزگرد در استان منجر مي‌شود. در تازه‌ترين هشدارها ، روز گذشته استاد مهندسي عمران و محيط‌زيست دانشگاه شيراز تأخير در بارندگي‌هاي امسال را براي محيط‌زيست و تالاب‌هاي خشكيده فارس نگران‌كننده دانست و گفت: بارش‌هاي كم در سال‌جاري روزگار سياه و تاريك تالاب‌هاي خشكيده فارس را سياه‌تر و تاريك‌تر مي‌كند.

خشك‌شدن تالاب‌ها و درياچه‌هاي استان فارس از سال ۸۶ آغاز شد و هم‌اكنون اغلب اين تالاب‌ها و درياچه‌ها ازجمله بختگان، طشك، پريشان و كافتر خشك شده‌اند. اين در حالي است كه تالاب‌هاي طشك و بختگان بعد از اروميه در شمار بزرگ‌ترين تالاب‌هاي كشور محسوب مي‌شدند. بختگان كه تا پيش از خشكسالي پناهگاه حيات‌وحش و هرساله ميزبان هزاران پرنده مهاجر بود اكنون به نمكزار تبديل شده و درياچه(تالاب) پريشان نيز كه مهم‌ترين درياچه آب‌شيرين كشور به‌شمار مي‌رفت وضعيتي مشابه بختگان دارد. درياچه(تالاب) كافتر هم با وسعتي بيش از 7هزار هكتار در بخش مركزي شهرستان اقليد، در شمال استان فارس مدت‌هاست خشك شده، اين درحالي است كه اين درياچه آب شيرين در سال‌هاي پرآبي يكي از ايستگاه‌هاي مهم زمستان‌گذراني پرندگان مهاجر بود.

پيش از اين سياوش محمدي، سرپرست معاونت فني اداره كل حفاظت محيط‌زيست فارس درباره وضعيت تالاب‌هاي اين استان به مهر گفت: طي چند سال گذشته به‌دليل كاهش بارش و خشكسالي تمامي درياچه‌هاي استان فارس از جمله بختگان، پريشان، كافتر و... كاملا خشك شده و تنها درياچه مهارلو به‌دليل ورود فاضلاب شهر شيراز تاحدودي آب دارد.

  • دشت‌هاي تشنه در انتظار باران

ناصر طالب‌بيدختي در گفت‌وگو با ايرنا ضمن ابراز نگراني از خشكسالي در استان فارس تصريح كرد: به‌رغم آنكه ما اكنون در اوج فصل بارندگي در بسياري از مناطق كشور قرار داريم، استان فارس هنوز از اين موهبت الهي بهره چنداني نبرده‌است. برخي مناطق استان فارس كمتر از 10 درصد از بارندگي‌هاي سالانه را هم نداشته و دشت‌هاي ترك‌خورده و تشنه استان همچنان تشنه و تفتيده مانده است.

عضو هيأت علمي دانشگاه شيراز تداوم خشكسالي و كم‌آبي را براي استان فارس بسيار نامطلوب و اثرگذار در اقليم آب و هوايي دانست و گفت: اثرات اين تأخيرها و كمي بارش‌ها درسال‌هاي آينده هم باقي مي‌ماند. خشكسالي‌هاي طولاني‌مدت پيام خوبي براي محيط‌زيست و تأمين آب ندارد و مي‌تواند بر نگراني‌هاي موجود بيفزايد. طالب بيدختي با بيان اينكه دخالت‌هاي انساني در طبيعت مي‌تواند عامل بسياري از تغييرات در اقليم باشد گفت: بسياري از چالش‌ها از جمله خشكسالي و كم‌آبي، باران‌هاي اسيدي، افزايش دما و بحران آب، نتيجه دخالت‌هاي انساني در طبيعت است. مشكلات زيست‌محيطي و دخالت‌هاي انساني مي‌تواند زندگي بشر را تهديد و توسعه پايدار را ناقص كند. عضو هيأت علمي دانشگاه شيراز با بيان اينكه تداوم خشكسالي بيشترين آسيب را به روستاها و ساكنان اين مناطق مي‌زند، گفت: روستاها سرمايه‌هاي توليد و تأمين معيشت هستند و اگر تداوم خشكسالي داشته باشيم اين مناطق از جمعيت و سكنه خالي مي‌شوند. كم بارشي در سال‌جاري مي‌تواند روند تخريب مناطق روستايي را هم تشديد كند.

  • نمايند‌گان فارس در مجلس به پويش «ما صداي بختگان هستيم» پيوستند

28نفر از نمايندگان استان فارس و استان‌هاي مجاور با امضاي بيانيه‌اي به پويش مردمي «ما صداي بختگان هستيم» پيوستند. اين پويش مردمي مي‌كوشد تا با بازتاب دادن مسائل و مشكلات تداوم خشكسالي و خشك شدن تالاب‌هاي فارس نگاه عمومي را به سمت احياي اين تالاب‌ها جلب كند. ​نماينده مردم اقليد در مجلس شوراي اسلامي كه از امضا‌كنندگان اين بيانيه است با اعلام اين خبر به ايرنا گفت:هر حركت عمومي و قانوني كه براي احياي تالاب‌هاي خشكيده فارس باشد مورد احترام و تكريم نمايندگان مجلس است. نمايندگان مجلس با پيوستن به اين پويش مردمي راه را براي انجام اقدامات قانوني و حمايت از احياي تالاب‌هاي خشكيده باز كرده‌اند. سيد حسين افضلي ادامه داد: تالاب‌هاي فارس بر اثر تداوم خشكسالي و دخالت‌هاي انساني و برداشت‌هاي بي‌رويه آب خشك شده‌اند. در اين ميان تالاب بختگان وضعيت وخيم‌‌تري دارد. اين تالاب‌ها با تداوم خشكسالي و كم آبي و با برداشت‌هاي غيرمتعارف به كانون ايجاد ريزگرد تبديل مي‌شوند و ما از هيچ كوششي براي احياي اين تالاب‌ها فروگذار نخواهيم كرد. نماينده اقليد در مجلس با بيان اينكه تالاب‌ها نوعي سرمايه ملي به‌حساب مي‌آيند، گفت: حركت‌هاي مردمي براي احياي مناطق تالابي و درياچه‌هاي خشك شده در بسياري از مناطق اثر‌گذار بوده است. از اين‌رو نمايندگان مردم فارس در مجلس نيز به اين پويش مردمي پيوسته‌اند. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بيانيه‌اي اعلام كردند: از كمپين احياي بختگان و از طراحان اين‌ حركت مدني تقدير مي‌كنيم و از هيچ تلاشي در زمينه احياي تالاب بختگان و دفاع از مردم ساكن در حاشيه آن، دريغ نخواهيم كرد.

کد خبر 356945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha