مدیر ملی پروژه بین‌المللی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اعلام اینکه تالاب بختگان دومین تالاب بزرگ کشور است که به‌دلیل بی‌توجهی در شرایط بحران قرار گرفته است، گفت: با خشک شدن این تالاب، شهروندان ۹ شهرستان واقع شده در حوضه آبریز تالاب بختگان با معضلات جدی مواجه خواهند شد.

محسن سليماني‌روزبهاني درگفت‌وگو با ايرنا تأكيد كرد: اگر منابع آبي در حوضه‌آبريز تالاب بختگان مديريت نشود، اين تالاب را به‌طور قطع از دست خواهيم داد و معيشت تعداد زيادي از مردم حاشيه تالاب تحت‌ تأثير قرار خواهد گرفت؛ هر چند كه تاكنون اين اتفاق افتاده؛ به‌طوري كه انجيرستان‌هاي منطقه استهبانان كه بسيار معروف هستند، بر اثر خشكي تالاب تحت‌تأثير قرار گرفته‌اند. به گفته سليماني‌روزبهاني، برداشت غيراصولي از منابع آبي بالادست تالاب بختگان و رودخانه كر كه منبع اصلي تغذيه اين تالاب است، آن را با تهديد مواجه كرده است، براين اساس، بازنگري جدي در مديريت منابع آب و شكل توسعه و كشاورزي در حوضه آبريز اين تالاب ضروري است. وي افزود: مسئله فقط خشك شدن تالاب نيست بلكه رويه بهره‌برداري از منابع آبي است؛ از منابع آب‌هاي زيرزميني در حوضه آبريز اين تالاب در طولاني‌مدت استفاده شده و معيشت مردم را در حوضه تحت‌تأثير قرار داده است و اگر اين روند را اصلاح نكنيم قطعا با مشكل مواجه مي‌شويم.

سليماني روزبهاني با بيان اينكه اكنون ديگر در پايين دست رودخانه كر آبي وجود ندارد تا به تالاب برسد، اظهار كرد: سال گذشته به‌دليل پيگيري‌هايي كه شد اندك آبي به تالاب رسيد اما بخش عمده‌اي از سال به‌علت خشكسالي و برخي شرايط كه خاص استان فارس است، خشك بود.

وي با اشاره به تهيه برنامه جامع مديريت تالاب بختگان گفت: اگر سازمان محيط‌زيست منابع كافي در اختيار قرار دهد و استان فارس نيز جدي پيگيري كند، اين فرايند 9‌ماه تا يك سال بيشتر طول نمي‌كشد اما به‌نظر مي‌رسد تصميم‌گيران در استان فارس قضيه را آنطور كه بايد جدي نگرفته‌اند. سليماني روزبهاني با بيان اينكه امكان احياي اين تالاب وجود دارد، افزود: تالاب شرايط بسيار پيچيده و بغرنجي دارد و در طول چند سال گذشته نيز جزو سايت‌هاي طرح حفاظت از تالاب‌ها نبوده و كمتر به آن توجه شده است. او گفت: تا حد زيادي به احياي تالاب بختگان اميدوار هستيم به شرط آنكه آب در حوضه آبريز آن به روش درستي مديريت شود؛ به گفته وي، تالاب در حال خشك‌شدن است و تا حد زيادي خشك شده زيرا در بالادست شاهد كشت برنج از سوي اهالي منطقه هستيم.

  • نقش تالاب بختگان در معيشت مردم

درياچه يا تالاب بختگان، دومين تالاب وسيع ايران در استان فارس است كه اكنون در شرايط بحراني قرار دارد. اين تالاب تا پيش از بحراني شدن ايستگاه زمستانگذراني پرندگاني مانند فلامينگو، درنا، كبوتر دريايي، آب‌چليك، مرغابي و غاز بود كه از روسيه و دشت‌هاي سيبري به ايران مهاجرت مي‌‌كردند. علاوه براين، بختگان، در معيشت مردم حاشيه آن نقش انكارناپذيري داشت ازجمله باعث افزايش رطوبت هوا مي‌شد و به‌علت بلند بودن ارتفاع كوه‌هاي اطراف ني‌ريز، رطوبت حاصل از آن در هواي همان منطقه باقي‌مانده و باعث ثمردهي درختان انجير، بادام، رز و زيتون در كوه‌ها مي‌شد كه مي‌توان به نوعي آن را آبياري مصنوعي كوه‌ها ناميد.

کد خبر 352021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha