رئیس‌کل بانک مرکزی از رد پیشنهاد سازمان اقتصاد اسلامی برای تأسیس بانک قرض‌الحسنه و تعیین نحوه فعالیت آن از سوی این سازمان خبر داد.

وی گفت: سازمان اقتصاد اسلامی تقاضای ایجاد یک بانک تمام عیار را داشت که نام آن را قرض‌الحسنه گذاشته بود بدون این که محتوای عملیات بانکی آن مبتنی بر عملیات قرض‌الحسنه باشد.

طهماسب مظاهری در گفت‌وگو با برنا، افزود: براساس پیشنهادی که سازمان اقتصاد اسلامی به بانک مرکزی ارسال کرده بود، این سازمان خواستار آن شده بود که بانک مرکزی اجازه تأسیس بانکی به نام قرض‌الحسنه را به سازمان اقتصاد اسلامی بدهد.

مظاهری گفت: به گفته سازمان اقتصاد اسلامی، نام بانک مورد درخواست آنها مانند سایر بانک‌های کشور مثل بانک ملت، سامان و تجارت، قرض‌الحسنه خواهد بود بدون این که محتوای عملیات بانکی مبتنی بر عملیات قرض‌الحسنه باشد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: به همین دلیل به سازمان اقتصاد اسلامی اعلام کردیم که نمی‌توانیم مجوز تأسیس بانک قرض‌الحسنه را بدین صورت صادر کنیم؛ چرا که نام قرض‌الحسنه به محتوا برمی‌گردد نه این که فقط نام یک بانک را داشته باشد.

مظاهری در رابطه با زمان افتتاح بانک در شرف تأسیس قرض‌الحسنه از سوی برخی بانک‌ها نیز گفت: با وجود تعیین مدیرعامل این بانک، هنوز چارچوب کار و حیطه فعالیت آن مشخص نشده است، ضمن این که بانک در شرف تأسیس قرض‌الحسنه هنوز ثبت نشده است. وی تصریح کرد: درصورت روشن شدن کلیه مسائل و روند کار بانک، به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

به گزارش همشهری، بانک مرکزی سوم شهریورماه امسال، ضوابط تأسیس و فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه را که در تاریخ 25 مردادماه در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده بود، ابلاغ کرد. این ضوابط، انتقاد سازمان اقتصاد اسلامی را به‌دنبال داشت که از مدت‌ها پیش به‌دنبال تأسیس بانکی با نام قرض‌الحسنه با تجمیع صندوق‌های قرض‌الحسنه زیرمجموعه این سازمان بود.

سازمان اقتصاد اسلامی عقیده داشت که ضوابط اعلامی بانک مرکزی، کاملاً سخت‌گیرانه است و صندوق‌های تحت پوشش این نهاد حتی درصورت تجمیع با یکدیگر نیز نمی‌‌توانند در چارچوب این ضوابط اقدام به تأسیس بانک قرض‌الحسنه کنند.

از این رو، مسئولان سازمان اقتصاد اسلامی مجدداً درخواست پیشین خود از بانک مرکزی برای تأسیس یک بانک قرض‌الحسنه از سوی این بانک را مطرح کردند که با مخالفت بانک مرکزی مواجه شده است.

علاءالدین میرمحمدصادقی، نایب رئیس‌سازمان اقتصاد اسلامی پیش از این گفته بود، پس از این که در سال‌های اخیر مجوزهای فعالیت به بانک‌های خصوصی صادر شد این سازمان تصمیم گرفت بانک اسلامی را احیا کند و در کنار سایر بانک‌ها این بانک نیز مشغول به فعالیت شود و کار قرض‌الحسنه انجام دهد.

به گفته وی، بیش از 500 صندوق قرض‌الحسنه تقاضای شرکت در بانک قرض‌الحسنه توسط سازمان اقتصاد اسلامی را دارند.

عبدالله فرجی مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی نیز 2 هفته پیش به خبرگزاری مهر، طرح پیشنهادی این سازمان را ایجاد یک بانک قرض‌الحسنه غیرانتفاعی با مشارکت صندوق‌های قرض‌الحسنه و جدا از بانک قرض‌الحسنه فعلی اعلام کرده بود.

به گفته وی، طرح پیشنهادی سازمان اقتصاد اسلامی برای تأسیس بانک قرض‌الحسنه غیراز طرح مصوب شورای پول و اعتبار است که بانک‌های دولتی و خصوصی بر اساس آن در حال تشکیل یک بانک قرض‌‌الحسنه هستند.

این در حالی است که بانک مرکزی معتقد است سازمان اقتصاد اسلامی باید در چارچوب آیین‌نامه مصوب شورای پول و اعتبار درخواست تأسیس بانک قرض‌الحسنه کند، نه این که فقط مجوز تأسیس بانکی با نام قرض‌الحسنه را بانک مرکزی بگیرد و نحوه فعالیت آن را خود تعیین کنند.

کد خبر 35624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز