سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

احمد میرخدائی: اخیرا کمیسیون‌‌ زیربنایی دولت و کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس، ۲ مصوبه در رابطه با مسکن اجتماعی داشته‌اند که می‌تواند در روند اجرایی این طرح تأثیرگذار باشد.

مسکن

از يك سو طرح مسكن اجتماعي در كميسيون زيربنايي دولت تصويب شده كه براساس آن تا چشم‌انداز 1400حدود 570هزار واحد در طرح مسكن اجتماعي مورد حمايت دولتي قرار مي‌گيرد و از ديگر سو، براساس يكي از مصوبات كميسيون تلفيق برنامه ششم، دولت بايد تا پايان سال اول اجراي برنامه ششم نسبت به تدوين و آغاز اجراي برنامه تأمين مسكن اجتماعي اقدام كند.

طرحي كه در كميسيون زيربنايي به تصويب رسيده، درمجموع براي وديعه مسكن، اجاره مسكن، تكميل واحدها، ساخت و... يك مجموعه برنامه پيش‌بيني كرده است كه براساس آن تا چشم‌انداز 1400سالانه 100هزار واحد در طرح مسكن اجتماعي مورد حمايت دولتي قرار مي‌گيرد. مطابق يكي از بندهاي اين طرح براي امسال نيز 70هزار واحد مسكوني پيش‌بيني شده است.

براساس جزئيات تصويب شده در اين كميسيون زيربنايي، دولت علاوه بر پرداخت يارانه، زمين لازم براي ساخت واحدهاي مسكن اجتماعي را نيز از طريق وزارت راه و شهرسازي تأمين مي‌كند. حامد مظاهريان، معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه اين طرح احتمالا تا 2هفته ديگر در صحن هيأت دولت مطرح و تصويب مي‌شود به فارس گفته است:

سازمان برنامه و بودجه، براي اين طرح بودجه‌اي 200ميليارد توماني درنظر گرفته و قرار است در‌مجموع 570هزار واحد مسكوني براي اقشار كم‌درآمد احداث شود. سؤالي كه مطرح مي‌شود اين است كه اين بودجه 200ميليارد توماني چگونه مي‌تواند كفاف 570هزار واحد مسكن اجتماعي را بدهد؟

احتمالا يا منابع ديگري نيز بايد تأمين شود يا دولت برنامه دارد كه فقط با پرداخت مبالغي به‌عنوان كمك هزينه اجاره يا وديعه مسكن به جامعه هدف، آمار حمايت‌هاي مسكن اجتماعي را بالا ببرد. مسئله‌اي كه با توجه به متن مصوبه كميسيون زيربنايي، تخلف نيز محسوب نخواهد شد؛ «اين مصوبه براي وديعه و اجاره مسكن، تكميل واحدها، ساخت و... يك پكيج پيش‌بيني كرده است كه براساس آن سالانه 100هزار واحد در طرح مسكن اجتماعي مورد حمايت دولتي قرار مي‌گيرد.»

  • ضرب‌الاجل براي رفع فقر سكونتي

براساس يكي از مصوبات اخير اين كميسيون، دولت مكلف است حداكثر تا پايان سال اول اجراي برنامه براي تأمين نياز اقشار آسيب‌پذير و گروه‌هاي هدف به مسكن و رفع فقر سكونتي، نسبت به تدوين و آغاز اجراي برنامه تأمين مسكن اجتماعي و حمايتي اقدام كند. همچنين محمد خدابخشي، سخنگوي كميسيون تلفيق برنامه ششم به ايسنا گفته است:

كميسيون تلفيق برنامه ششم پيشنهادي را براي تقويت جايگاه نظارتي مجلس و اطمينان‌يافتن از اجراي برنامه ششم به تصويب رسانده كه براساس آن دولت مكلف است گزارش‌هاي نظارتي سالانه برنامه را حداكثر تا پايان تيرماه هر سال به مجلس ارائه كند.

اين در حالي است كه چندي پيش علي چگني، مديركل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي در گفت‌وگو با همشهري از گنجانده شدن طرح مسكن اجتماعي در برنامه ششم توسعه خبر داده بود؛ از اين‌رو مصوبه اخير كميسيون تلفيق مي‌تواند بر روند اجراي طرح مسكن اجتماعي در طول برنامه ششم توسعه نيز اثرگذار باشد.

با وجود اين در كوتاه‌مدت شرايط به‌گونه‌اي است كه نمي‌توان انتظار داشت گشايشي در روند اجراي طرح مسكن اجتماعي رخ دهد؛ مقامات وزارت راه و شهرسازي اجراي طرح مسكن اجتماعي را منوط به بسته شدن پرونده مسكن مهر كرده‌اند چراكه منابع خود را به تكميل مسكن مهر اختصاص داده‌اند و از ديگر سو در مصوبه جديد نيز فقط 200ميليارد تومان به اين طرح تخصيص داده شده كه ناكافي به نظر مي‌رسد.

از ديگر سو مصوبه كميسيون تلفيق هم تا پايان سال اول اجراي برنامه ششم براي تدوين و آغاز اجراي برنامه تأمين مسكن اجتماعي به دولت فرصت داده و از نظر زماني دولت را مجبور به تسريع در كارها نمي‌كند.

  • مسكن اجتماعي تأمين منابع نشده است

«هنوز اتفاق خاصي براي مسكن اجتماعي رخ نداده و تأمين منابع آن انجام نشده است.» درحالي‌كه هفته گذشته حامد مظاهريان، معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي از نهايي شدن قريب‌الوقوع طرحي مبني بر ساخت 200هزار مسكن اجتماعي شامل وديعه، اجاره و ساخت مسكن خبر داده بود كه بنياد مسكن انقلاب اسلامي به عنوان مجري آن معرفي شده اما اكنون جواد حق‌شناس، معاون امور شهري بنياد مسكن انقلاب اسلامي به فارس مي‌گويد: نمي‌توانم درخصوص مسكن اجتماعي اظهارنظري داشته باشم چرا كه هنوز اتفاق خاصي رخ نداده و تأمين منابع براي آن انجام نشده است.

کد خبر 355509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha