۲۲ سال پس از وعده عباس آخوندی وزیر مسکن دولت ششم برای اجرای طرح مسکن اجتماعی ویژه اقشار کم‌درآمد، روز گذشته او که اینک وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم است، باز هم وعده اجرای مسکن اجتماعی به شرط تأمین اعتبار را داد و گفت که در شرایط تنگنای اعتباری فعلی، منتظر پایان مسکن مهر است.

نگارش طرح مسكن اجتماعي به‌عنوان جدي‌ترين اقدام دولت در بخش مسكن از سال92 دوباره جدي شد، اما در طول 3سال گذشته و درحالي‌كه در آخرين سال عمر دولت يازدهم هستيم، وزير راه و شهرسازي همچنان علاقه دارد درباره طرح مسكن مهر و عملكرد دولت گذشته سخن بگويد. هفته پيش و در 2روز متوالي تعدادي از صاحبان مسكن مهر كه خانه‌هاي آنها تحويل داده نشده است در اعتراض به تأخير وزارت راه و شهرسازي و افزايش چندين‌باره قيمت مسكن مهر مقابل وزارت راه و شهرسازي تجمع كردند.

شايد به‌دليل همين فشارهاست كه او روز گذشته در شانزدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسكن بارديگر، مسكن مهر را به بمبي تشبيه كرد كه منجر به ويراني سلسله نهادهاي تأمين مسكن شد و بازار مسكن ايران را به حال و روز بازارهاي بمباران شده يمن و سوريه انداخت. آخوندي در 3سال گذشته به‌دليل ركود حاكم بر بخش مسكن و عدم توليد، همچنين اجرايي نشدن طرح‌هايش همواره تحت فشار كارشناسان و رسانه‌ها بوده است.

به گفته او دولت قبل با طرح مسكن مهر، مفهوم نظام پس‌انداز را از بين برد و نهادهاي عرضه و تقاضاي بازار مسكن را دچار مشكل كرد. عضو كابينه دولت يازدهم در ادامه با طرح اين سؤال كه «آيا راهكار مشكل مسكن در ايران، توليد انبوه مسكن است؟» گفت: اگر پاسخ به اين سؤال مثبت باشد بايد به سمت صنعتي‌سازي برويم اما اگر پاسخ اين باشد كه بايد معضلات را در دل شهر حل كنيم، بايد راهكارهاي ديگري بينديشيم.

آخوندي ادامه داد: آنچه من مي‌فهمم اين است كه ميزان خانوار و خانه تقريبا به نسبت برابر رسيده اما واكاوي جزئيات نشان مي‌دهد ۳۰درصد از جمعيت در حاشيه شهرها، بافت مياني فرسوده يا در روستاهاي پيوسته به شهر ‌زندگي مي‌كنند و صورت مسئله مسكن، به‌ويژه در تهران، بافت‌هاي حاشيه‌اي، فرسوده و ناكارآمد است. وزير راه و شهرسازي اما به تشريح برنامه‌هايي براي حل معضل مسكن در بافت‌هاي حاشيه‌اي، فرسوده و ناكارآمد نپرداخت و دورنمايي از برنامه حل مشكل مسكن ترسيم نكرد. در حاشيه همايش نيز صحبت‌هاي آخوندي صرفا به طرف تقاضاي مسكن، و نه معضلات حوزه توليد و بازسازي مسكن، محدود شد.

او در حاشيه همايش از تداوم افزايش عرضه اوراق مسكن براي كاهش قيمت آن خبر داد و اظهار كرد: البته من با دخالت دولت در بحث اوراق مسكن موافق نيستم اما هر چه بتوانيم براساس سيستم بازار عمل كنيم پايداري و قابليت اطمينان براي خريدار و خانواده بيشتر مي‌شود. وزير راه و شهرسازي همچنين از سپرده‌گذاري روزانه حدود هزار نفر در صندوق پس‌انداز مسكن يكم خبر داد. آخوندي درباره افزايش قيمت در مسكن مهر شهر پرديس نيز گفت:

هم‌اكنون طرح مسكن مهر تقريبا در تمام شهرها به پايان رسيده است اما چالش‌هايي در مسكن مهر پرديس داريم كه براي آن جلساتي برگزار كرده‌ايم و باز هم جلساتي برگزار مي‌كنيم تا براي آن تدابير ويژه‌اي داشته باشيم. او تأكيد كرد: البته اين تدابير لزوما به‌معناي افزايش سقف تسهيلات فردي مسكن مهر نيست بلكه به‌دنبال حل مسائل زيرساختي مسكن مهر مانند تأمين آب، ‌برق، فاضلاب، راه و مدرسه هستيم كه بسيار پرهزينه هستند.

آخوندي در پاسخ به سؤالي مبني براينكه آيا اجراي مسكن اجتماعي به عمر دولت يازدهم خواهد رسيد يا نه، اظهار كرد: مقدمات مسكن اجتماعي با توسعه‌اي شدن بانك مسكن در حال انجام است و اجراي آن حتما بايد پس از اتمام مسكن مهر باشد. او ادامه داد: در شرايط تنگناي اعتباري فعلي، مشكلات زيادي براي تأمين مالي وجود دارد اما در حال زمينه‌سازي در سازمان برنامه و بودجه و نهادهاي تصميم‌گير هستيم تا وقتي مسكن مهر به اتمام رسيد مسكن اجتماعي را شروع كنيم. در اين همايش مشاور مالي وزير راه و شهرسازي نيز به بحث تبديل بانك مسكن به بانك توسعه‌اي پرداخت و اظهار كرد: با اين كار، شفافيت، عدالت و انصاف به بازار مسكن بازمي‌گردد.

عبده‌تبريزي گفت: بانك مسكن اگر به مثابه يك بانك توسعه‌اي عمل كند مي‌تواند نرخ سود، نوع و ميزان تسهيلات اعطايي در هر شهرستان‌ را با توجه به شرايط درآمدي آن شهرستان تغيير دهد. او با بيان اينكه حداكثر تلاش وزارت راه و شهرسازي بر بهبود بازار رهن بوده است تا متقاضيان بتوانند از طريق دريافت تسهيلات خانه‌دار شوند، افزود: بانك مسكن بايد تلاش كند تا با گسترش بازار رهن از محل انباشته جاري، گسترش بازار رهن ثانويه و تنوع‌بخشي به بازار رهن به اين موضوع كمك كند.

کد خبر 348437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha