شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

احمد میرخدایی: «طرحی در هیأت دولت است که با تصویب آن، خبرهای خوشی برای مسکن اجتماعی می‌رسد.» این پاسخ کوتاهی است که معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال همشهری درباره تکلیف مسکن اجتماعی در ماه‌های پایانی دولت یازدهم می‌دهد.

گرچه حامد مظاهريان گفت: «هم‌اكنون دولت ترجيح داده است منابع مورد نياز را براي تكميل مسكن مهر هزينه كند و پس از آزاد شدن منابع از طرح مسكن مهر، آنها را به مسكن اجتماعي اختصاص دهد.» اما به‌نظر مي‌رسد باقي‌ماندن طرح مسكن اجتماعي در حد حرف و برنامه، آن هم در سال پاياني فعاليت دولت يازدهم، مسئولان وزارت راه و شهرسازي را برآن داشته است تا پيش از اتمام مسكن مهر، به فكر چاره‌اي براي اجراي مسكن اجتماعي باشند.

حدود 22سال پيش، وعده اجراي طرح مسكن اجتماعي ويژه اقشار كم‌درآمد از سوي عباس آخوندي كه آن زمان بر كرسي وزارت مسكن دولت ششم نشسته بود، داده شد و دوباره 3سال پيش در آبان92 همان وعده از سوي آخوندي در كسوت وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم تكرار شد و نگارش آن در دستور كار قرار گرفت اما پس از گذشت 3سال، باز هم در حد وعده باقي ماند.

حالا از اظهارات معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي چنين برمي‌آيد كه اگر هيأت دولت با طرح پيشنهادي مربوط به مسكن اجتماعي موافقت كند، احتمال اجرايي شدن آن در سال95 و پيش از اتمام مسكن مهر وجود دارد. مظاهريان پيش از اين در نشست خبري شانزدهمين همايش سياست‌هاي توسعه‌اي مسكن در ايران، از طرح ساخت 85هزار واحد مسكن اجتماعي در سال95 خبر داده بود ازاين‌رو بعيد نيست طرحي كه هم‌اكنون روي ميز هيأت دولت است نيز مربوط به زمينه‌سازي براي ساخت همين 85هزار واحد مسكن اجتماعي باشد.

طرح جامع مسكن در شرايطي به‌عنوان راهكاري براي تأمين مسكن اقشار و دهك‌هاي كم‌درآمد اجتماع معرفي شد كه صنعت ساختمان ايران، به‌ويژه ساخت‌وساز مسكوني، سنگين‌ترين ركود را تجربه مي‌كرد. در اين شرايط كه افت شديد توليد مسكن را به همراه داشت، طرح مسكن اجتماعي آمده بود تا سقفي بالاي سر قشرهاي كم‌درآمد بسازد اما تاكنون كه به عقيده كارشناسان كسري واحدهاي مسكوني به بالاي 5ميليون واحد رسيده، به هر دليلي مسكوت مانده است.

مرور اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازي، از روز مطرح شدن طرح مسكن اجتماعي تا روزهاي اخير، فراز و نشيبي را ترسيم مي‌كند كه در به درازا كشيدن فرايند اجرايي شدن اين طرح، نمود پيدا كرده است.جدول

کد خبر 349296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha