طرح مسکن اجتماعی، به‌عنوان برجسته‌ترین برنامه دولت یازدهم در حوزه تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد به‌واسطه تخصیص منابع مربوط به تکمیل طرح مسکن مهر، همچنان در حد یک طرح باقی ماند و اجرای آن به پس از مختومه شدن پرونده مسکن مهر موکول شد تا در آن زمان با استفاده از منابعی که به این طرح اختصاص می‌یابد به اضافه منابع برگشتی از طرح مسکن مهر اجرایی شود.

چندي پيش، علي چگني، مديركل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي، به همشهري خبر داده بود كه پيشنهادي از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور با همكاري وزارت راه و شهرسازي به كميسيون زيربنايي دولت ارائه شده كه قرار است نقشه راهي براي اجراي طرح مسكن اجتماعي باشد.

اخيرا اين پيشنهاد پس از بررسي در كميسيون زيربنايي به هيأت دولت رفت و به مصوبه‌اي تبديل شد كه براساس آن بايد 570هزار واحد مسكن اجتماعي و حمايتي تا چشم‌انداز 1400به خانواده‌هاي كم‌درآمد اختصاص يابد. البته مقرر شده بود كه از اين تعداد، 70هزار واحد در سال 95اجرايي شود و در 5سال آينده نيز سالانه 100هزار واحد در 2مدل مسكن حمايتي و اجتماعي در اختيار اقشار كم‌درآمد قرار بگيرد اما در شرايطي كه فقط چند روز تا پايان سال باقي مانده است هنوز هيچ خبري از سوي مقامات وزارت راه و شهرسازي درباره سرنوشت اين 70هزار واحد منتشر نشده است.

  • ريز حمايت‌هاي سالانه دولت

حامد مظاهريان، معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي، در گفت‌وگو با پايگاه خبري اين وزارتخانه، ابعاد مختلف اجراي طرح مسكن اقشار كم درآمد در 2قالب مسكن اجتماعي و مسكن حمايتي را تشريح كرده است. به گفته مظاهريان، نوع كمك‌ها در طرح مسكن‌حمايتي شامل تسهيلات ساخت مسكن ملكي، تسهيلات خريد مسكن ملكي و كمك بلاعوض به متقاضيان مسكن مهر فاقد متقاضي است.

او مي‌گويد: تعداد تسهيلات ساخت ملكي از سال آتي تا ۱۴۰۰، سالانه براي ۱۰‌هزار واحد مسكوني است كه در جمع 5سال، ۵۰ هزار فقره خواهد شد. همچنين تعداد تسهيلات خريد مسكن ملكي به ازاي هر سال، ۲۰‌هزار واحد مسكوني و جمعا ۱۰۰ هزار فقره است. در كمك بلاعوض به متقاضيان مسكن مهر كه به ازاي هر واحد مسكوني ۷‌ميليون تومان تعلق مي‌گيرد طي ۵‌سال آتي، سالانه ۵ هزار واحد و جمعا براي ۲۵‌هزار واحد مسكوني است.

معاون وزير راه و شهرسازي، يكي ديگر از ابعاد تأمين مسكن اقشار كم‌درآمد را مسكن اجتماعي و كمك به ساخت مسكن استيجاري عنوان مي‌كند و مي‌افزايد: ساخت مسكن استيجاري- ملكي به نسبت ۴۰-۶۰ از كل واحدهاي ساخته شده، هر سال ۱۰‌هزار واحد مسكوني است. همچنين پرداخت تسهيلات به سازندگان مسكن اجتماعي سالانه براي 15هزار واحد و جمعا 75هزار واحد مسكوني پيش‌بيني شده است. مظاهريان ادامه مي‌دهد: پرداخت كمك اجاره در شهرهاي زير ۵۰۰ هزار نفر، سالانه 15هزار و در شهرهاي بالاي ۵۰۰‌هزار نفر جمعيت، هر‌سال ۲۰‌هزار واحد و مجموعا ۱۰۰‌هزار واحد مسكوني است. او تعداد وام قرض‌الحسنه وديعه مسكن را سالانه ۵‌هزار واحد مسكوني عنوان مي‌كند.

جدول

کد خبر 364864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha