همشهری آنلاین: هاشمی رفسنجانی با توصیف بنادر، دریاها، نیروی کار مجرب در ایران گفت: سرمایه‌گذاران الان با کشوری ماجراجو روبرو نیستند. صداهایی که گهگاه از این طرف و آن‌طرف می‌شنویم اقلیت کشور ما هستند. توده مردم و نیروهای نخبه ما پیرو سیاست‌های کشورند.

هاشمی رفسنجانی

به گزارش ایسنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران با خوش‌آمدگویی به شرکت‌ها و شخصیت‌های ملی و خارجی شرکت کننده در این اجلاس، اظهار کرد: در آیه‌ای از قرآن خداوند به ما فرموده است که زمین مثل یک مرکب آرام برای انسان‌ها است و دستور داده‌اند که باید بر این مرکب سوار شویم تا نیازهای خود را برطرف سازیم. در واقع استفاده از منابعی که در اختیارمان قرار داده‌اند مثل بهره‌برداری از معدن‌ها در راستای همین امر است.

وی ادامه داد: من در دورانی که مسئول بودم به دنبال شناسایی ظرفیت‌های معدنی کشورمان بودم. در آن زمان دریافتم که ایران یکی از سه کشور غنی معدنی دنیا است و کلکسیونی از معادن دنیا در آن قرار دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: هنوز خیلی از معدن‌های ما کشف نشده است یا از ظرفیت ‌آنهایی که کشف شده‌اند درست استفاده نکرده‌ایم. بهره‌مندی از این منابع و چگونگی بهره‌برداری از آنها برای ما مهم است. ما نباید خام‌فروشی کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت ایران برای پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه‌های معدنی، خاطرنشان کرد: برای سرمایه‌گذاران و یا شرکت‌هایی که می‌خواستند با همکاری کنند محدودیت‌هایی وجود داشت که آنها را برداشته‌ایم. این موضوع در اصل سیاست‌های کلی نظام که به امضای رهبری رسیده و منتشر شده است کاملاً مشهود است. البته گفتنی است که به زودی این ابلاغیه در مجمع تشخیص مصلحت نظام بازنگری خواهد شد و آنها را به روز خواهیم کرد.

وی با اشاره به بندهایی از سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: در این ابلاغیه مشخص شده است که ما برای دستیابی به فناوری‌های نوین و ارتقای سطح آموزش همچنین تربیت نیروی انسانی و بهره‌برداری از ذخایر معدنی تلاش خواهیم کرد. از سوی دیگر ارتقای سهم معادن در تولید ناخالص ملی نیز مورد توجه قرار گرفته و به تأمین مواد صنایع مورد نیاز داخل کشور و صادرات صنعتی فرآوری شده نیز اولویت دادیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه، یادآور شد: ما در درجه اول می‌خواهیم محصولات فرآوری شده را صادر کنیم اما جلوی صادرات مواد خام را هم نگرفته‌ایم. خارجی‌ها باید توجه کنند که فرآوری محصولات در ایران نسبت به سایر اقصی نقاط دنیا ارزان‌تر می‌شود؛ چرا که گاز و برق در ایران به اندازه کافی وجود دارد و نیروی ارزان و متخصص نیز در دسترس است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه نیز به امنیت ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه برای سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: بنادر و دریاها نیز در اختیار توسعه سرمایه‌گذاری ایران است. یعنی سرمایه‌گذاران به راحتی از کریدورهای شمال و جنوب و شرق و غرب استفاده خواهند کرد.

وی همچنین گفت: یکی از زمینه‌های گسترش روابط و همکاری میان سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی همین اجلاسی است که در آن شرکت کرده‌ایم که کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در آن شرکت کرده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاست‌های کلی نظام تغییر نخواهد کرد،افزود: نکاتی که از سیاست‌های کلی نظام در ارتباط با توسعه فناوری و صنعت گفته‌ام توسط هیچ کس حتی مجلس عوض نخواهد شد. به طور کلی سیاست‌های کلی نظام تغییر نخواهد کرد مگر توسط رهبری که ‌آن هم باید با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت بگیرد.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی در ارتباط با فواید سرمایه‌گذاری در ایران، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران دارای دو دریا در شمال و جنوب و بنادر زیادی است یکی دیگر از راه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در آنها اولویت می‌دهیم همین مناطق کنار دریا است. چرا که هم آب فراوان دارد و هم حمل و نقل در آن به راحتی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر در کنار این سواحل اراضی مناسب برای استفاده هم وجود دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: از خرمشهر تا طی 2 هزار کیلومتر بعد از آن همه چیز برای فعالیت‌ها آماده است. انرژی، حمل و نقل، نزدیکی به بازار و کریدورهایی که از شرق و غرب حرکت می‌کنند از جمله آنهاست.

هاشمی رفسنجانی گفت: من در دولت خودم اولین واحد مکران را ایجاد کردم که دیگر پیگیری نشد. مکران خودش یک نوع نفت است که دنیا از آن استفاده می‌کند. الان هم می‌شود که در ایران روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرد و نیروهای خوبی جذب کرد. از سوی دیگر امروز معادن کمیاب تیتانیوم هم در ایران کشف شده است.

وی در ارتباط با توسعه سیاست‌های دانش بنیان در ایران نیز گفت: در چشم‌انداز 20ساله‌ای که از سوی رهبری ابلاغ شده است اولویت کشور به توسعه دانش بنیان است. در زمینه معدن و فرآوری آن دانش‌ بنیان کارهای خوبی انجام داده است. به ویژه دانشگاه آزاد با 1000 واحد دانش بنیان با توجه به داشتن زمین، آب، متخصص و ارائه وام‌ها میدان را برای فعالیت داخلی‌ها و شرکت‌هایی که به طور واقعی بخواهند همکاری کنند باز گذاشته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین یادآور شد: رئیس دانشگاه آزاد در مالزی میان 240 واحد دانشگاهی در حالی که حتی کشورهایی مثل آمریکا هم حضور داشتند به عنوان رئیس این 240 واحد دانشگاهی انتخاب شده است.

وی در ادامه با اشاره به همکاری‌های دولت تدبیر و امید در زمینه توسعه خارجی نیز گفت: با آمدن دولت آقای دکتر روحانی و سر کار آمدن نیروهای کیفی و مدیران مجرب زمینه برای ایجاد فعالیت‌های اقتصادی فراهم شده است. اینکه این دولت توسعه اکتشافات را در اولویت قرار داده است کار بزرگی است که بخش خصوصی فرصت فعالیت می‌دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این سخنرانی، خاطرنشان کرد: یکی از اصل‌های سیاست کلی کشور این است که در میان 28 کشور منطقه در زمینه معدن اول شود. لذا میدان برای کسانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند بازتر است. از سیاست‌های اصلی ما این است که خام‌فروشی را کنار بگذاریم اما به تعامل خارجی هم اهمیت می‌دهیم.

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست برای ایران اولویت دارد، تصریح کرد: ما در کار معدن به محیط زیست توجه داریم و کسانی هم که در این زمینه فعالیت کنند باید به این نکته توجه کنند. حفظ محیط زیست هم در دستوران دینی ماست و هم در ابلاغیه کلی سیاست‌های نظام تعیین شده است.

هاشمی رفسنجانی در پایان اظهار کرد: سرمایه‌گذاران الان با کشوری ماجراجو روبرو نیستند. صداهایی که گهگاه از این طرف و آن‌طرف می‌شنویم اقلیت کشور ما هستند. توده مردم و نیروهای نخبه ما پیرو سیاست‌هایی که گفتم هستند. انتظار داریم با توجه به وقتی که گذاشتیم و با تعامل و همکاری که صورت گرفته است موفقیت‌های خوبی به دست آوریم.

کد خبر 355187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha