همشهری آنلاین: هاشمی با تشریح اقدامات دولت در سه سال اخیر گفت: اطلاعات موثقی داشتیم که تندروهای آمریکا می‌خواستند تجربه عراق را در ایران تکرار کنند تا با قانون نفت در برابر غذا ملت بزرگ ایران را تحقیر کنند.

هاشمی رفسنجانی

به گزارش فارس،آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز 16 آذر، در دیدار جمعی از دانشجویان گفت: واقعاً مایل بودم که روز دانشجو با دانشجویان گفت‌وگو کنم و خوشحالم که شما را می‌بینم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امید را ویژگی همیشگی جوانان دانست و گفت: براساس شواهد موجود و رشد آگاهی جوانان، می‌توان با یقین گفت که آینده جوانان دختر و پسر ایران عزیز بهتر از گذشته‌ها خواهد بود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به برخی انتقاد و گلایه‌های دانشجویان، گفت: حتی گلایه‌های دانشجویان هم به شنونده روحیه می‌دهد که چگونه با آینده‌نگری و دلسوزی، مسایل را تحلیل می‌کنند.

وی گسترش و افزایش ابزار اطلاع‌رسانی را امتیاز جوانان در این عصر و آینده خواند و گفت: امروز و در عصر ارتباطات، دیگر کسی نمی‌تواند مسایل مهم کشور را پنهان کند و وضع به گونه‌ای شده که خبر، عکس و حتی فیلم هر خبری به سرعت در اقصی نقاط جهان پخش می‌شود و این فضا برای جوانان خوب است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح اوضاع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی امروز با زمان جوانی‌های خویش، گفت: واقعاً اوضاع امروز به نفع شماست و آن زمان علاوه بر فقر عمومی، ابزاری برای اطلاع‌رسانی و حتی مسافرت‌ها نبود.

هاشمی رفسنجانی، حضور گسترده خانم‌ها و دختران و ارتقاء علمی آنان را ویژگی ممتاز دیگر جوانان امروز دانست و گفت: متأسفانه در گذشته، علاوه بر نگرانی خانواده‌ها از اوضاع فرهنگی و اجتماعی جامعه، خود جامعه به این باور غلط رسیده بود که زن باید در کنج خانه باشد، اما انقلاب اسلامی که آمد، این تابو را شکست و امروز زنان ایرانی، فراتر از مرز کشور در مسایل علمی، آموزشی و ورزشی و المپیادها می‌درخشند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که اوضاع را چگونه می‌بینید؟، به تشریح و تحلیل اتفاقات سه چهار سال اخیر پرداخت و گفت: فضای قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را به یادآورید که یأس عمومی همه جا را فراگرفته بود، اما ناگهان موج اراده سیاسی مردم از دل اقیانوس مردمی برخاست و دولت تدبیر و امید انتخاب شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تشریح اقدامات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دولت یازدهم در سه سال و چند ماه گذشته پرداخت و گفت: به یاد آورید که هواپیماها و کشتی‌ها ما قبل از برجام چه وضعی داشتند و حتی همسایگان به ما در بنادر و فرودگاه‌ها اجازه ورود نمی‌دادند.

هاشمی رفسنجانی، با بیان بعضی از مصادیق اوضاع فرهنگی کشور و حتی عدم پذیرش جوانان ایرانی برای رشته‌های خاص در دانشگاه‌های معتبر جهان، گفت: آن وضع چنان تغییر یافت که امروز رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان رئیس هیأت امنای انجمن بین‌المللی «آسایهل» انتخاب شد.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و کاری که کنگره آمریکا اخیر انجام داده، گفت: لابی صهیونیسم که از اول برای کارشکنی در آمریکا فعال بود، با این کار تلاش کرد که بین مردم و مسؤولین ایران اختلاف بیندازند و الان هوشیاری سیاسی، لازمه کار است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری شرایط کشور و تهدیدهای فراوان، گفت: اطلاعات موثقی داشتیم که تندروهای آمریکا می‌خواستند تجربه عراق را در ایران تکرار کنند تا با قانون نفت در برابر غذا، ملت بزرگ ایران را تحقیر کنند.

هاشمی رفسنجانی، با بیان این نکته «دولت برخاسته از آرای مردمی ایران در انتخابات 92 براساس نظرات مردمی کارهای خود را برنامه‌ریزی کرد» به انتخاب تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و جدال دیپلماسی آنها با کارشناسان و مسؤولان 6 کشور بزرگ دنیا اشاره کرد و گفت: برجام سندی بین‌المللی است که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای اروپایی رسیده و کنگره آمریکا نمی‌تواند یک طرفه آن را نقض کند، چون آمریکا که سخنگوی دنیا نیست. آمریکا یکی از طرف‌های مذاکره است که مطمئن باشید دیگر طرف‌های مذاکره از امضاهای دیپلماتیک و تعهدات سیاسی دولت‌های خود دفاع می‌کنند.

وی با تشریح بندهای برجام و ترس و اضطراب غیرواقعی برخی قدرت‌ها از ایران اسلامی، گفت: نگرانی آنها از ایران اتمی مشتاقشان کرد که به میز مذاکره بر گردند و ایران با همان علم و دانش بومی، به تحقیقات خویش می‌پردازد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان سوابق علمی ایران و جهان در جوش هسته‌ای(ایتر) و تلاش بشریت برای استفاده از سیستم کار خورشید در جهت تولید انرژی‌، گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ برجام این است که ایران را عضو 7 کشور مهم دنیا کرده‌اند که از سال‌ها قبل دارند اولین نیروگاه را در فرانسه می‌سازند که مواد اولیه و مهم آن آب دریاست.

هاشمی رفسنجانی، افزود: ایران الان می‌تواند عضو یا وابسته آن جمع شود که هر کدام شرایطی دارد و مسؤولین مربوطه ایران برای تهیه مقدمات به آنجا رفتند و مسؤولین صنعت ایتر هم برای بررسی توانایی‌ها و ظرفیت‌ها به ایران آمدند.

وی تربیت دانشجو را یکی از خواسته‌های مسؤولین ایتر از ایران دانست و گفت: قرار شد تربیت دانشجو به عنوان هزینه‌ای که حق عضویت ایران است، در کشور ما انجام شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتقاد از کسانی که بدون آگاهی، نسبت به جهادگران دیپلماسی در دولت یازدهم حرف می‌زنند، گفت: دوره قبل را به یاد آورید که پس از مذاکره، دو طرف بیانیه‌های تهدید‌آمیز می‌دادند و پس از آن تشدید تحریم‌های جهانی و قطعنامه‌های سازمان ملل بود.

وی افزود: همان کسانی که در دولت قبل قطعنامه‌های شورای امنیت را برای اداره ایران بی‌تأثیر می‌دانستند، الان پس از تمدید تحریم‌های ظالمانه در کنگره آمریکا، از تأثیر آن در آینده کشور می‌گویند، در حالی که آمریکا در تمام 38 سال از این تحریم‌ها داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخش پایانی سخنان خویش خطاب به دانشجویان، گفت: ایران متعلق به شماست و باید مسلح به علم، دانش و آگاهی شوید.

هاشمی رفسنجانی گفت: باز هم به همه دانشجویان در سراسر کشور سلام و تبریک می‌گویم و تأکید می‌کنم که خود را برای مسؤولیت‌های خطیر آماده کنند.

کد خبر 354722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha