همشهری آنلاین: هاشمی رفسنجانی با بیان ایکه عده‌ای هستند که در هر موضوع، به اصل آن مسأله توجهی نمی‌کنند و تمام تلاششان توجه به فرعیات و ایجاد مسایل اختلافی و دامن زدن به آن است، از تضادهای ایجاد شده در برخی مسائل میان مسئولان کشور گله کرد

هاشمی رفسنجانی

به گزارش ايسنا، رئیس، معاونین و جمعی از مدیران مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت هفته پژوهش، با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با بیان اینکه «همه گزارش‌های مرکز تحقیقات استراتژيك مجمع تشخيص و شخص دکتر ولایتی را می‌خوانم»، گفت: اینکه در هر مقطعی به مسایل خاص آن مقطع می‌پردازید و تحلیل می‌کنید، کاری بسیار خوب و در راستای اهداف تأسیس مرکز تحقیقات استراتژیک است.

هاشمی رفسنجانی، با اشاره به تضادهای ایجاد شده در مسایل گوناگون کشور برای مسئولین و با ابراز تأسف از تلاش برخی برای ایجاد تفرقه‌ و دامن زدن به مسایل اختلافی، گفت: عده‌ای هستند که در هر موضوع، به اصل آن مسأله توجهی نمی‌کنند و تمام تلاششان توجه به فرعیات و ایجاد مسایل اختلافی و دامن زدن به آن است.

وی با اشاره به توجه دشمنان خارجی به عوامل تقویت نظام جمهوری اسلامی، از جمله حضور مردم در صحنه‌ها و تفکر حمایت و پیروی از ولایت فقیه و شخص رهبری و وحدت همه مسؤولین، گفت: رسانه‌های آنها با ظرافت‌های خاص به تضعیف عوامل تقویت نظام می‌پردازند و عده‌ای هم در داخل خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا جاهلانه به آن دامن می‌زنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح اوضاع منطقه و کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، عربستان، یمن، بحرین، سوریه، لبنان و فلسطین، گفت: در اوج درگیری‌های منطقه‌ای و نا امنی‌های تروریستی که دولت‌ها و ملت‌ها را در مقابل هم قرار دادند، دارند برای سپردن رسمی 60 درصد از ضفه غربی به رژیم اشغالگر قدس برنامه‌ریزی می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی، اتفاقات سیاسی ماه‌های اخیر آمریکا را در عین روشنی، مبهم توصیف کرد و گفت: معلوم نیست آمریکا با ترامپی که در هر مسأله‌ای مواضع متعدد و گاه متضاد می‌گیرد، چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت که باید همراه با زمان، به تحلیل‌های واقعی و واکنش‌های لازم بپردازیم.

وی مسایل اختلاف برانگیز بین کشورهای عربی و موضع‌گیری‌های خصمانه عربستان و اقدامات نظامی علیه مردم یمن را قابل توجه و دارای اهمیت برای منطقه خواند و گفت: سیاست‌های دشمنانه عربستان در قبال ایران در بعضی از کشورهای عربی هم تأثیر گذاشته، در حالی که همه کشورهای مسلمان باید به این نکته توجه نمایند که مسأله اصلی دنیای اسلام، مسأله فلسطین است.

در آغاز این دیدار، علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با تأکید بر اهمیت تحقیق و پژوهش برای مرکز تحقیقات، به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌ها پرداخت و سپس مهندس غلامرضا فروزش، قائم مقام رئیس و معاون امور اجرایی مرکز با اشاره به اهمیت پژوهش و روز پژوهش یعنی 25 آذرماه، طرح بعضی از معضلات معیشتی و اقتصادی، اهمیت همدلی نیروهای انقلاب، گزارشی از فعالیت‌های راهبردی مرکز تحقیقات و همچنین پیشرفت پروژه احداث پژوهشکده تحقیقات راهبردی و مشکلات بودجه‌ای آن ارائه کرد و با تقاضا از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای راهنمایی در موضوعات و عناوین مهم و مورد نیاز کشور که در شرایط فعلی داخلی و بین‌المللی برای انجام تحقیقات راهبردی در مرکز تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد، گفت: علاقه‌مندم یک بانک اطلاعات مربوط به مدیران آینده در پژوهشکده تحقیقات راهبردی تشکیل شود تا با استفاده از تجربه مدیران و صاحب نظران همکار مرکز، آماده‌ی پذیرش مسئولیت‌های مهم برای آینده کشور باشند.

پس از وی بهرام قاسمی، مشاور رئیس و هماهنگ کننده روابط بین‌الملل، با ارائه تحلیلی از اتفاقات جهانی و منطقه‌ای و چشم انداز آینده، گفت: مجموعه اتفاقات ما را وادار می‌کند که نشاط و تحول خاصی در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم.

مهدی نویدادهم، مشاور رئیس و هماهنگ کننده امور فرهنگی و اجتماعی نیز، گزارشی از 33 جلسه شورای معاونین مرکز تحقیقات، گزارش‌های راهبردی و انتشار نشریه راهبرد، ارائه کرد و گفت: بر تقویت حضور ایران در مراکز جهانی و مجامع بین‌المللی تأکید می‌نماییم.

حسن واعظی، مشاور رئیس مرکز هم در سخنانی، سلامتی اقتصاد و مبارزه با فساد را یکی از مسایل مهم برای تداوم مقتدرانه نظام دانست و با اشاره به اهمیت ترانزیت، گفت: اگر با برنامه‌ی جامع، به این مسأله توجه نکنیم، رقبا بازار گسترده آن را خواهند ربود.

تهرانچی، مشاور رئیس و هماهنگ‌کننده پژوهش‌های علمی و فناوری، هم با تشریح مسایل مربوط به اشتغال و بیکاری، گفت: ظرفیت توانمندسازی و تقویت هماهنگی تحصیلات و اشتغال در کشور وجود دارد، اما از این ظرفیت استفاده‌های درست نمی‌شود.

حسین ملائک، مشاور رئیس و هماهنگ کننده سیاست خارجی هم گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های مرکز ارائه کرد و گفت: داریم وارد یک تجربه جدید می‌شویم که براساس تحولات سیاسی آمریکاست، به گونه‌ای که حتی با مسایل دوره ریگان هم متفاوت است.

کد خبر 355498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha