بیشترین وقت جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران به ارائه نظرات اعضا راجع به موضوعات اخیر پایتخت و شهرداری صرف شد تا جایی که دستور جلسه‌ای برای ارائه طرح یا لایحه‌ای اختصاص نیافت.

شورای شهر

اعضاي شوراي شهر تهران در سيصد و هفتمين جلسه خود، عملكرد شهرداري تهران در 3بخش خدمات‌رساني به زائران اربعين حسيني، اسكان بي‌خانمان‌ها در مددسراها طي روزهاي سرد گذشته و ساماندهي معابر در روزهاي برفي و يخبندان را قابل‌تقدير دانسته و مطلوب اعلام كردند. البته اعضا بر آمادگي بيشتر نيروهاي شهرداري هنگام بارش برف در آينده تأكيد كردند.

پرويز سروري، محسن پيرهادي، اسماعيل دوستي و اقبال شاكري از جمله اعضاي شوراي شهر بودند كه در جلسه روز يكشنبه اقدامات شهرداري در كربلا و مرزهاي سه‌گانه را قابل تقدير عنوان كردند. به گفته سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر، خدمات شهرداري به زائران نسبت به سال‌هاي گذشته هم از نظر كيفي و هم كمي ارتقا پيدا كرده بود.

وي با تقدير از 828 موكب منتسب به بسيج شهرداري تهران گفت: عده‌اي از بسيجيان دريادل شهرداري تهران كاملا داوطلبانه در اين حركت خدا پسندانه شركت كرده و با هزينه شخصي و با انگيزه حسيني به زائران خدمت مي‌كردند. وي اضافه كرد: در طول مسير هيچ فردي لحظه‌اي گرسنه نماند و هيچ‌كس نبود كه نيازش برطرف نشده باشد. اقدامات و خدمات شهرداري در حد اعلا صورت گرفته بود و مردم هم مشاركت داده شده بودند. محسن پيرهادي، عضو هيأت رئيسه شورا نيز در اين جلسه گفت: اقدامات شهرداري تهران علاوه بر مسير راهپيمايي در پشت مرز‌ها نيز با ايثار و فداكاري بالا قابل مشاهده بود كه جاي تشكر دارد.

دوستي، نايب‌رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي اسلامي شهر تهران هم با بيان اينكه اگر ايثار و جانفشاني شهدا نبود، شايد امروز هم مسلمانان نمي‌توانستند چنين رزمايش بزرگي را به رخ جهانيان بكشانند، گفت: بدون شك اقدامات شهرداري تهران در كربلا جاي تقدير دارد اما ما بايد از همين امروز براي اربعين سال آينده برنامه‌ريزي كنيم و برنامه‌ريزي وسيعي داشته باشيم. اقبال شاكري هم بر اين نظر تاكيد داشت كه اگر اقدامات شهرداري تهران در مرز مهران نبود چه بسا فاجعه‌اي رخ مي‌داد.

  • اطلاع‌رساني نادرست صدا و سيما

اقبال شاكري همچنين در ادامه جلسه به وضعيت ترافيكي شهر در روزهاي بارندگي اشاره كرد و گفت: در مرحله اول بارش كمي خدمات دچار وقفه بود اما در مرحله دوم بارش برف، خدمات شهري بسيار خوب و ارزنده عمل كرد. به گفته وي، در چنين روزهايي آنچه موجب گرفتاري شهروندان مي‌شود صعب العبور بودن معابر فرعي است‌ كه بايد تدبيري انديشيده شود تا شهروندان در اين معابر به‌ويژه معابر شيب‌دار به زحمت نيفتند.

وي افزود: شهرداري نمي‌تواند در تمام اين معابر حضور داشته باشد؛ به همين دليل مشاركت با شهروندان و نيز گذاشتن مخازن شن و ماسه در چنين معابري مي‌تواند راهكار خوبي باشد. رئيس كميته عمران شورا يادآور شد: صدا و سيماي جمهوري اسلامي نيز مي‌بايست در چنين روزهايي اطلاع‌رساني درستي به شهروندان ارائه دهد تا آرامش به شهروندان تزريق شود. اينطور كه شاكري گفت: در اطلاع‌رساني صدا و سيما برخي معابر كه باز بودند به نادرست مسدود اعلام شدند.

شاكري اضافه كرد: 2نكته ديگر قابل ذكر است؛ نخست آنكه در روزهاي بحراني تاكسيرانان عزيز بايد حضوري گسترده‌تر در شهر داشته باشند تا شهروندان دسترسي بيشتري به وسايل حمل‌ونقل داشته باشند. نكته دوم نيز مربوط به پليس راهور است؛ در اين روزها كه آقاي مهماندار، سكاندار پليس راهور تهران شده‌اند انتظار داريم پليس در اعمال قانون در روزهاي عادي جديت بيشتري به خرج دهد.

  • اسكان بيش از 3هزار بي‌خانمان

ابوالفضل قناعتي هم در سيصد و هفتمين جلسه شورا با اشاره به اقدامات شهرداري تهران در فعال‌كردن مددسراها و گرمخانه‌ها گفت: تهران در چند روز گذشته شرايط آب و هوايي سردي را تجربه كرد كه در چنين شرايطي رسيدگي به وضعيت افراد بي‌خانمان و كارتن‌خواب جزو واجبات بود. همچنين 125ميني‌بوس ‌ در محله‌ها فعال بودند تا افراد نيازمند را به مددسراها انتقال دهند. اين عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران ادامه داد: شهرداري تهران با فعال‌كردن 17مددسرا و گرمخانه در روزهاي اخير بيش از 3هزار بي‌خانمان را اسكان داد كه جاي تقدير دارد. وي سپس يادآور شد: 50 اتوبوس سيار هم در شهر فعال بودند تا اين افراد به مددسراها و گرمخانه‌ها را انتقال دهند و 125ميني‌بوس ‌ در محله‌ها خدمت ارائه كردند.

  • رسيدگي به سرگرداني مردم

رئيس كميته حمل‌ونقل شوراي شهر تهران در جلسه روز يكشنبه به ترافيك غيرمتعارف در برخي نقاط پايتخت اشاره كرد و گفت: يكي از اين نقاط بزرگراه ارتش است، درحالي‌كه تا قبل از ايجاد پل‌هاي غيرهمسطح شاهد ترافيكي روان در اين محور بوديم اما با ايجاد اين پل‌ها، هم شاهد ايجاد گره‌هاي ترافيكي هستيم و هم شاهد سردرگمي مردم. سرخو با بيان اينكه احداث اين پل‌ها در برنامه 5ساله دوم شهرداري نبوده تصريح كرد: اكنون مردم براي پيدا كردن مسير موردنظرشان در اين محور دچار سرگرداني شده‌اند و من از شهرداري مي‌خواهم هرچه سريع‌تر به اين وضع رسيدگي كند.

  • نامگذاري مكاني به نام مرحومه دباغ

در جلسه شورا، رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران هم ضمن تقدير از ابوالقاسم طالبي، كارگردان فيلم يتيم‌خانه ايران، گفت: اين فيلم درست 100سال پس از قحطي بزرگ ايران كه با توطئه انگليس و حضور نيروهاي اشغالگر ارتش بريتانيا و روسيه تزاري در ايران همزمان با جنگ جهاني اول رخ داد، توليد شده و مقطعي از تاريخ را به نمايش گذاشته كه كمتر به آن پرداخته‌ است. به‌نظر مجتبي شاكري اين فيلم با از بين رفتن نيمي از جمعيت ايران، هولوكاست واقعي را به نمايش گذاشته ‌است. وي با بيان اينكه پيش از اين فيلم، سيمين دانشور در قالب رمان سووشون همين مقطع تاريخي را در شيراز به تصوير كشيد، توصيه كرد نسل جديد علاوه بر تماشاي يتيم‌خانه ايران، اين رمان را نيز مطالعه كنند.

شاكري فوت سركار خانم مرضيه حديدچي (دباغ) در هفته گذشته را يادآور شد و با اشاره به شخصيت بزرگ و ارزنده اين بانوي مبارز و انقلابي، پيشنهاد داد خاطرات او مبناي توليد آثار نمايشي اعم از فيلم و سريال شود. اسماعيل دوستي نيز پيشنهاد نامگذاري مكاني به نام دباغ را ارائه داد كه اعضاي شورا ضمن موافقت با اين پيشنهاد، شهرداري تهران و كميسيون نامگذاري را مكلف به پيگيري اين موضع و مكان‌يابي مناسبي براي اين نامگذاري كردند.

  • مرور مناسبت‌هاي هفته

رئيس شوراي شهر تهران جلسه روز يكشنبه را با ياد‌آوري گراميداشت هفته بسيج آغاز كرد. مهدي چمران در اين‌باره گفت: امروز در لبنان، عراق، سوريه و يمن با اتكا به همين نيروهاي مردمي است كه شاهد پيروزي‌هاي مداوم هستيم. وي سپس با اشاره به اجتماع عظيم مسلمانان در راهپيمايي اربعين حسيني گفت: همايش بزرگ راهپيمايي اربعين و حضور ميليوني مسلمانان بار ديگر نشان داد مسلمانان و شيعيان پيرو مكتب امام حسين(ع) هستند.

چمران با اشاره به اينكه در ايام برگزاري اين همايش بزرگ اسلامي، استكبار جهاني سكوت اختيار كرده و خبري از آن را منعكس نكرد ، گفت: اما اين حضور ميليوني بيش از پيش همبستگي ملت‌هاي مسلمان را به منصه ظهور گذاشت. رئيس شوراي شهر تهران همچنين حادثه تروريستي در شهر حله را محكوم كرده و در ادامه به حادثه برخورد 2قطار در روز جمعه اشاره كرد و افزود: اميدواريم ديگر شاهد چنين حوادث تلخي نباشيم. وي رحلت پيامبر بزرگ اسلام(ص) و شهادت مظلومانه امام حسن مجتبي(ع) و نيز شهادت جانسوز امام رضا(ع) و همچنين درگذشت آيت‌الله موسوي اردبيلي و سليم موذن‌زاده اردبيلي را نيز تسليت گفت.

کد خبر 353938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha