چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

طرح سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ شهر تهران در جلسه علنی تهران بررسی شد و به تصویب رسید.

شورای شهر

عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا دراين باره گفت: براساس سياست‌هاي بودجه، شهرداري تهران ملزم است لايحه بودجه 96را تا 15دي‌ماه به شورا ارائه دهد. به گفته دبير و براساس اين طرح شهرداري تهران موظف به ارائه گزارشي به شورا شد كه درآن مقايسه‌اي از برنامه مصوب و عملكرد سال‌هاي اول و دوم و 6‌ماه اول سال سوم برنامه‌ با تحليلي از كيفيت برنامه ارائه شده باشد و همچنين در مورد دلايل عدم‌تحقق احتمالي برخي از اهداف برنامه توضيح داده شود.

يكي ديگر از الزامات اين طرح اتخاذ تدابيري از سوي شهرداري بود تا تعداد تبصره‌هاي بودجه كاهش يابد. دبير درباره ساير الزامات شهرداري به تهيه لايحه بودجه پيشنهادي با رعايت الزامات نظام فني و اجرايي، كاهش تصدي شهرداري تهران، كاهش اعتبارات هزينه‌اي و تملك دارايي سرمايه‌اي، واگذاري و مشاركت حداكثري بخش خصوصي در پروژه‌هاي نيمه تمام و اماكن در حال بهره‌برداري، توسعه كمي و كيفي ناوگان حمل‌ونقل عمومي، افزايش تجهيزات اين شبكه‌ها، همچنين كاهش سفرهاي درون شهري، طبقه بندي و تنظيم عناوين اعتبارات پيشنهادي اعم از هزينه و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و دارايي‌هاي مالي اشاره كرد.

درواكنش به اين گزارش رحمت‌الله حافظي رئيس كميسيون خدمات شهري، سلامت و محيط‌زيست ‌ با بيان اينكه حياط خلوت شهرداري بخش غيرنقد بودجه است، تأكيد كرد: تمام قدرت نظارتي شورا فقط در بخش نقد بودجه است و بخش غيرنقد از حيطه نظارتي شورا خارج است.

‌محمد سالاري رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر نيز تاكيد كرد: ما بايد از فضاي پسا‌تحريم استفاده كنيم و در راستاي راهبرد اقتصاد مقاومتي املاك ارزشمند شهرداري را به سمت درآمدهاي پايدار ببريم نه اينكه براي پرداخت بدهي‌هاي شهرداري آنها را بفروشيم.

رضا تقي‌پور، عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز بر لزوم هوشمندسازي شهر تأكيد كرد وگفت: در سياست‌هاي اجرايي يكي دوسال گذشته حداقل از نظر اعتبارات و ميزان كار انجام شده به‌منظور تأمين زيرساخت‌هاي شهر هوشمند عقب مانده‌ايم. محسن سرخو هم با اشاره به مسائل مطرح شده در بحث املاك و خيريه‌ها گفت: در پيوست‌هاي بودجه بايد مواردي لحاظ شود تا جلوي اين تخلفات گرفته شود. نظر مجتبي شاكري عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي نيز اين بود كه مقام معظم رهبري 80سياست را كه حاصل كار كارشناسي دقيق بود براي برنامه پنج‌‌ساله ششم به دولت ابلاغ كرده‌اند كه خوب است در حوزه فرهنگي بودجه سال آينده نيز ما اين اولويت‌ها را لحاظ كنيم.

رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل نيز نگران انحراف از بودجه بود. احمد دنيامالي گفت: ‌اگر انحراف از بودجه اندازه‌گيري نشود با اهداف برنامه همخواني نخواهيم داشت و نمي‌توانيم در برنامه‌ريزي براي بودجه سال آينده موفق عمل كنيم ضمن اينكه از اتكاي بودجه به منابع غيرنقد بايد كاسته شود. عبدالحسين مختاباد كه عضوكميسيون فرهنگي است از لزوم تهيه پيوست‌هايي سخن گفت كه براساس آن بتوان روي منابع مالي كه به خيريه‌ها و سمن‌ها تعلق مي‌گيرد نظارت كرد. احمد حكيمي پور هم خواستار روشن شدن سال شروع و پايان پروژه‌ها و برآورد هزينه‌هاي ساخت آن شد.

نظر احمد مسجد جامعي عضو كميسيون سلامت و محيط‌زيست در جلسه ديروز در راستاي سياست‌هاي كلان بودجه بود و اينكه چون شوراي شهر در برابر تخلفات شهرداري مسئول است ودرصورت تخلف بايد در دادگاه پاسخگو باشد پس درسياست‌هاي كلان بودجه طوري عمل شود كه جلوي تخلفات احتمالي گرفته شود.

به گفته وي درهرحال شوراي شهر نمي‌تواند خود را دربرابر تخلفات شهرداري مبرا اعلام كند و هرمسئوليتي هست مشترك است. در پايان اين اظهارات مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران هم پيشنهاد داد تا بودجه شهرداري براي سال آينده به‌گونه‌اي نوشته شود كه از ايجاد تعهد بدون منابع اعتباري جلوگيري شود بنابراين هر تبصره‌اي كه نوشته مي‌شود بايد منبع‌اش نيز تأمين شده باشد. رئيس شوراي شهر تهران همچنين در جلسه علني ديروز اعلام كرد كه لايحه درآمدهاي پايدار شهرها در كميسيون كلانشهرهاي دولت به تصويب رسيده و قرار است هرچه سريع‌تر به‌منظور تصويب نهايي و ابلاغ به مجلس شوراي اسلامي ارسال شود.

ديروز همچنين اصلاحيه مجوز كاهش هزينه عوارض زيربناي تراكم مازاد به‌منظور تشويق مالكين براي تجميع پلاك‌هاي همجوار به تصويب رسيد. در اين‌باره محمد سالاري رئيس‌كميسيون معماري و شهرسازي شورا گفت: در بافت‌هاي فرسوده اگر چند پلاك تجميع شود كه بين پلاك‌ها گذري باريك با طول كم باشد كه محصور شده يا بن بستي وجود داشته باشد بايد به‌صورت رايگان واگذار شود تا به ارزش ملك اضافه شود.

  • گزارش مشكلات از جنوب شرق شهر

جلسه ديروز شوراي شهر تهران با گزارش دبير شوراياري منطقه 18درباره مسائل و مشكلات اين منطقه آغاز شد.
بنابراين گزارش دبير شوراياري منطقه 18از فعاليت مجدد معادن شن و ماسه بعد از اعلام خبر تعطيلي اين معادن ابراز نگراني كرد و گفت: معضل بعدي ما جداره‌سازي‌‌هاي دره‌هاي شن و ماسه است كه عمليات آن متوقف شده است و اين در حالي است كه با شروع بارش‌هاي فصلي خطر وقوع سيل، منطقه را تهديد مي‌كند.

بروز آسيب‌هاي اجتماعي در اراضي رها شده در محدوده راه‌آهن، معطل ماندن پروژه‌هاي 76متري شهيد بروجردي و 45متري بهار، عدم‌اجراي عقب‌نشيني املاك معارض در طرح‌هاي تعريض خيابان‌ها و كوچه‌ها، وجود سدمعبرهاي زياد به‌دليل كمبود ميادين ميوه و تره‌بار و يا جانمايي غلط اين ميادين، بروز مشكلاتي ناشي از مركز تفكيك غيرمجاز زباله در تقي‌آباد و كمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومي از جمله مشكلاتي بود كه از سوي دبير شوراياري منطقه 18به آن اشاره شد.

در واكنش به اين گزارش الهه راستگو، رئيس كميته مشاركت‌هاي مردمي شوراي اسلامي شهر تهران از نبود مدرسه در نوروزآباد به‌عنوان يك معضل جدي نام برد و گفت: باتوجه به اعلام آمادگي شهرداري براي اهداي زمين، قطعا همراهي آموزش و پرورش و خيرين مدرسه‌ساز سبب حل اين مشكل مي‌شود. وي درعين حال از دسترسي نامناسب به بيمارستان خليج به‌عنوان معضل ديگر شهروندان ساكن منطقه 18سخن گفت و افزود: ايجاد پل روي رودخانه كن ضمن رفع اين موضوع كاهش ترافيك را نيز موجب مي‌شود.

رحمت‌الله حافظي نيز از رشد بي‌رويه قهوه‌خانه‌هاي سنتي در مزارع كشاورزي اين منطقه كه به‌صورت غيرمجاز احداث شده‌اند سخن گفت و افزود: 400هكتار گودال‌هاي شن و ماسه واقع در منطقه 18، بيش از 130متر عمق دارند و در يك محل فاصله لبه رودخانه كن با گودال‌ها به كمتر از 5متر رسيده كه تهديد جدي براي ساكنين منطقه است. از اين‌رو بايد ايمن‌سازي‌ ديوارهاي اين گودال‌ها تسريع شود.

رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري از وجود بازار آهن در محدوده منطقه 18به‌عنوان عاملي در به هم زدن آرامش ساكنين نام برد و درباره تفكيك زباله غيررسمي زباله در تقي‌آباد از شهرداري خواست تا سركرده‌هاي زباله‌جمع‌كن‌هاي شهر تهران را شناسايي و اين مسئله را حل كند. حجت‌الاسلام ناصحي نيز تأكيد كرد كه هم‌اكنون بايد با بررسي مشكلات منطقه كمك كنيم تا از بن‌بست خارج شود. وي از ادامه پروژه 76متري به‌عنوان يكي از پروژه‌هاي مهم در منطقه 18نام برد كه 50ميليارد تومان براي آن اعتبار اختصاص داده‌اند كه اگر اين پروژه ادامه پيدا كند و به نتيجه برسد در حقيقت اين منطقه از بن‌بست خارج مي‌شود.

مرتضي طلايي نيز با اشاره به اينكه مناطق جنوبي تهران به يك كارگاه تبديل شده است و مشكلات عديده در اين منطقه با توجه به گزارش دبير دبيران شوراياري منطقه 18قابل مشاهده است، گفت: ‌اميد است براي بودجه سال 96براساس گزارش‌هايي كه شوراياري مناطق ارائه مي‌دهند، اقدام كنيم و اين گزارش‌ها در سياست‌هاي بودجه‌اي نيز اعمال شود. نظر اقبال شاكري پس از اظهارات دبير دبيران شوراياري منطقه 18نيز اين بود كه متأسفانه حضور بيش از اندازه دستفروشان در منطقه 18موجب شده است كه عبور و مرور در آن منطقه مختل شود.

  • كاهش مناطق شهر

نطق پيش از دستور ديروز احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل ونقل به ضرورت اعمال تغييرات و بازنگري در محدوده شهر تهران با نگاه اقتصاد مقاومتي اختصاص داشت. اينطور كه دنيامالي در سخنان خود گفت: عدم‌تجانس در شكل و هندسه تقسيمات جغرافيايي مناطق تهران قابل مشاهده و لازم است چه در حوزه جغرافيايي و چه زيربنايي و جمعيتي بازنگري مجددي دراين حوزه صورت گيرد. وي همچنين هدف از بازنگري در محدوده مناطق شهر را چابك‌سازي و كوچك‌سازي شهر دانست وافزود:

با توجه به اينكه لايحه مديريت يكپارچه شهري و اينكه ظرف سال‌هاي ‌آينده بخش‌هايي از آموزش و پرورش، پليس راهنمايي و رانندگي، مخابرات، آب، برق، گاز و... درقالب يك مديريت واحد قرار خواهد گرفت بنابراين مناطق شهر تهران بايد با اين تغييرات تطابق پيدا كند تاجايي كه مطالعات اوليه حاكي از كاهش تعداد مناطق شهر تهران از 22به 17منطقه است.

بر اين اساس چند منطقه در يكديگر ادغام خواهند شد. پس از پايان اين نطق مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران گفت: روي اين موضوع هنگام تهيه طرح‌هاي جامع و تفصيلي مشاور مطالعات زيادي انجام داد اما به‌دليل همزماني اين دو موضوع مهم بحث بازنگري درمناطق مهجور ماند. چمران اعمال تغييرو بازنگري در مناطق شهر تهران را بسيار ضروري دانست و از دنيامالي خواست تا با نگارش نامه‌اي خطاب به معاونت شهرسازي شهرداري تهران دوباره اين طرح را به جريان بيندازد و سريع‌تر به نتيجه برسد.

جدول

 

کد خبر 352133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha