اعضای شورای شهر تهران پس از بررسی میزان بدهی شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی و بانک‌ها، ضمن اینکه خواستار ارائه دقیق جزئیات این بدهی‌ها شدند، طرحی را به تصویب رساندند که براساس آن شهرداری تهران باید فهرست دقیق بدهی‌های خود را به شورا ارائه کند.

 

همچنين مقرر شد در اين فهرست ميزان دقيق بدهي دولت به شهرداري تهران‌ آورده شود تا پيگيري اين مورد نيز در دستور كار قرار گيرد. اين طرح با هدف پرداخت ديون پيمانكاران خرد در اولويت قرار گرفت. اعضا همچنين طرح اوليه احداث بوستان دانش و طبيعت در پايتخت را‌ به تصويب رساندند.

رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران در اين هنگام به بدهي 12هزار ميليارد توماني شهرداري تهران به بانك‌ها اشاره كرد و اظهار داشت: در گزارش‌‌‌هايي كه شهرداري قبل از تصويب واگذاري فروشگاه شهروند و شهرآفتاب ارائه كرده بود هيچ‌گاه به اين موضوع كه به‌جز بانك شهر، مبلغ 7هزار ميليارد تومان نيز به ساير بانك‌ها بدهي دارد، اشاره نكرده بود و نهايتا 2سرمايه بزرگ شهر تهران به بانك شهر واگذار شد.

به گفته وي، كارشناسان ارزش فروشگاه شهروند و نمايشگاه شهرآفتاب را بسيار بيشتر از ميزان بدهي شهرداري به بانك شهر‌ اعلام كردند. سالاري بر اين اساس پيشنهاد داد شهرداري اين 2سرمايه را به بانك شهر واگذار نكند و با مبلغي كه به‌عنوان مازاد دريافت مي‌كند پروژه‌هاي جديدي تعريف كند.

وي همچنين در ادامه با اشاره به بدهي شهرداري تهران به 39هزار پيمانكار كه تعداد 23هزار نفر آنها مطالبات زير100 ميليون تومان دارند، گفت: هم‌اكنون شهرداري تهران به تعداد زيادي از پيمانكاران بدهكار است كه با وجود رويكرد اخير شهرداري در پرداخت بدهي پيمانكاران كه رويكرد مثبتي است، هنوز تمام اين بدهي‌ها تعيين تكليف نشده است.

به عقيده وي، بنابراين بايد مازاد قيمت كارشناسي نمايشگاه شهرآفتاب و شهروند در درجه اول براي تسويه بدهي پيمانكاران تخصيص داده شود و بقيه براي پرداخت بدهي بانك‌ها اختصاص يابد. وي اضافه كرد: از آنجايي‌ كه طرح در حال بررسي منتج به مصوبه مي‌شود و براي اينكه براي آينده هم ريل‌‌گذاري كنيم،

بايد سامانه‌اي به‌منظور ثبت و نگهداري متمركز حساب بدهي‌ها، تهاترها، ديون و مطالبات و واگذاري‌ها در فرايندهاي عمليات مالي و ملكي ايجاد شود تا در فرايند تصميم‌سازي و تصميم‌گيري از گزارش‌هاي مديريتي به روز براي تصويب برنامه‌‌ها و بودجه‌هاي سالانه بهره برد. شايان ذكر است پيشنهاد‌هاي مذكور پس از بحث و بررسي به ماده واحده مصوب در اين زمينه اضافه شد. همچنين مقرر شد شهرداري تهران در هر صورت گزارشي را ظرف مدت يك‌ماه درخصوص برنامه‌هاي خود براي پرداخت بدهي‌ها به پيمانكاران و ساير بانك‌ها ارائه دهد.

در جريان ادامه بررسي ميزان بدهي‌هاي شهرداري، عليرضا دبير ضمن اعلام بدهي كلي شهرداري تهران به طلبكاران حقيقي و حقوقي اظهار داشت: كل بدهي شهرداري تهران تا تاريخ 95.01.31حدود 20هزارو 495ميليارد تومان است . وي افزود: 23هزارو 332نفر تا 100ميليون تومان، 4هزارو 491نفر نيز بين 100تا 500ميليون تومان و 2هزارو 297نفر نيز بالاي 500ميليون تومان از سيستم شهرداري طلب دارند.

بر اين اساس اعضا ماده واحده‌اي را به تصويب رساندند كه به موجب آن به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود نسبت به تسويه حساب ديون و تعهدات سنواتي اشخاص اعم از حقيقي و حقوقي، املاك تصرفي و بدهي‌هاي سر رسيد شده به بانك و مؤسسات مالي بابت تسهيلات اخذ شده با رعايت مقررات تهاتر و تسويه كرده و مراتب را در تفريغ بودجه سال 95 منظور كند. در تبصره اين طرح تأكيد شده كه شهرداري موظف بوده مانده بدهي خود تا تاريخ 95.3.31 را درصورت اجرايي‌نشدن مصوبه در رديف‌ها و تبصره‌هاي لايحه پيشنهادي بودجه سال 96جهت بازپرداخت پيش‌بيني كند. نظرات اعضا در خصوص اين طرح را در جدول روبه رو مي‌خوانيد.

  • طرح اوليه احداث بوستان دانش و طبيعت

رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شورا، عضو‌ي بود كه ديروز توضيحاتي را درخصوص طرح اوليه بوستان دانش و طبيعت بيان كرد. اينطور كه محمد سالاري گفت يكي از علل مطرح شدن اين لايحه به ماموريتي بازمي‌گشت كه شوراي شهر تهران در دوره‌هاي گذشته به شهرداري داده بود تا در اراضي متروكه منطقه 19دو بوستان فرامنطقه‌اي ايجاد كند. به گفته وي، با توجه به اينكه املاك در اين پروژه تملك نشده و همچنين وجود بدهي‌هاي شهرداري و قرارگيري اين نقطه در پهنه فضاي سبز، بايد پيش از اجرا اقتصاد آن درنظر گرفته شود.

غلامرضا انصاري، در اين بين بر ضرورت توجه به الگوهاي ايراني اسلامي تأكيد كرد و گفت: بايد در طراحي اين بوستان آموزش‌هاي زيست‌محيطي را درنظر قرار دهيم.حجت‌الاسلام عبدالمقيم ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي نيز در همين خصوص به ملكيت زمين‌هاي درنظر گرفته شده اشاره و بر ضرورت تملك آنها پيش از اجراي طرح تأكيد كرد.

رحمت‌الله حافظي هم به وسعت زمين بوستان اشاره كرد و گفت: برنامه ارائه شده براي زمين در حدود 180هكتار است درحالي‌كه مصوبه شوراي شهر زمين 100هكتاري را پيش‌بيني كرده بود. رضا تقي‌پور ديگر عضو شورا نيز در قالب پيشنهادي اظهار داشت: مي‌توان طرح ارائه شده را به‌عنوان موافقت اصولي درنظر گرفت تا شهرداري بتواند براساس آن طرح نهايي خود را ارائه كند. مهدي چمران هم تأكيد كرد: قطعا طرح ارائه شده طرح اوليه است تا شهرداري بتواند براساس آن مقدمات كار را فراهم كند.

  • واكنش به گزارش دادستان كشور

روز گذشته و در جريان سيصد و يكمين جلسه شوراي شهر تهران برخي اعضا درخصوص توضيحات اخير حجت‌الاسلام و المسلمين منتظري، دادستان كل كشور درباره پرونده املاك شهرداري و همچنين انتشار اسناد محرمانه در اين رابطه از سوي مديرمسئول سايت معماري‌نيوز نيز به اظهارنظر پرداختند. آنطور كه پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شورا به نقش احمد حكيمي‌پور، ديگر عضو شورا در انتشار اسناد محرمانه اشاره كرد و گفت: سخنگوي قوه قضاييه و دادستاني بر محرمانه بودن اسناد تأكيد داشته‌اند و در مرحله اول بايد گفت انتشار اسناد محرمانه خود جرم محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: 2سؤال مطرح مي‌شود؛ ابتدا اينكه روز شنبه كه اين اسناد منتشر شد خانم آباد با آقاي حكيمي‌پور صحبت مي‌كنند و آقاي حكيمي‌پور صراحتا مي‌گويد ياشار سلطاني را نمي‌شناسند، اما بعد از ساعاتي مصاحبه مي‌كنند و اذعان مي‌دارند كه ياشار سلطاني فردي دلسوز، متدين و امين است. وي با بيان اينكه در كنار هم قرار دادن اين موضوعات نشان مي‌دهد كه اتاق فكري از بيرون در حال بر هم زدن فضاي شوراست، افزود:

آقاي حكيمي‌پور سابقه بر هم زدن شورا را دارند و وقتي مراجعه مي‌كنيم به آرشيو وقايع شوراي اول، رد آقاي حكيمي پور در همه جا ديده مي‌شود. مجتبي شاكري، رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران اما اعتقاد داشت كه بايد روايت صحيحي از آنچه در طول چند هفته گذشته در جريان پرونده مذكور رخ داده، منتشر شود.

به گفته وي، اينكه اسناد مربوط به سازمان بازرسي و قوه قضاييه توسط يك عضو شورا در اختيار خبرنگاري قرار مي‌گيرد و آن خبرنگار نيز بدون اينكه مراحل تحقيق به‌طور كامل طي شده و صحت و سقم آن مشخص شده باشد، اسناد را منتشر مي‌كند، برابر نص قانون انتشار اين اسناد مصداق عمل مجرمانه است و ياشار سلطاني هم به همين دليل در بازداشت است. شاكري خاطرنشان كرد: در جامعه‌اي كه قانون به سخره گرفته شود و فصل‌الخطاب نباشد، فتنه شكل مي‌گيرد.

وي اضافه كرد: آنان كه با حضور در منزل ياشار سلطاني يا به هر نحو مُهر تأييد بر عمل او مي‌زنند، به نوعي قانون‌شكني را تشويق مي‌كنند. وي با تأكيد بر اينكه پرچم مبارزه با فساد اقتصادي را پيش از اينكه ياشار سلطاني و ديگران به موضوع ورود كنند، سازمان بازرسي و قوه قضاييه با توليد گزارش واگذاري املاك در شهرداري برافراشت، افزود: گزارش نهايي دادستان نيز در اين رابطه منتشر شده كه مبناي برخورد با تخلف قرار خواهد گرفت.

اقبال شاكري نيز با انتقاد نسبت به عملكرد برخي نسبت به درج اطلاعات در رسانه‌ها گفت: بعد از 38سال براي مديران انقلاب خوب نيست كه نقش اپوزيسيون به‌خود گيرند درحالي‌كه ما دستگاه‌هاي نظارتي داريم كه به وظايف خود عمل مي‌كنند. گفتني است ديروز اعضاي شوراي شهر طي نامه‌اي ضمن قدرداني از اقدام بموقع و مستقل قوه قضاييه و شخص دادستان كشور در پرونده مورد اشاره خواستار حضور شهردار تهران در جلسه شورا براي ارائه توضيحات تكميلي شدند.
صداقت، رمز پيروزي انقلاب و دفاع‌مقدس بود كه بايد احيا شود

مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران جلسه ديروز را با بيان مطالبي درخصوص دفاع‌مقدس شروع كرد. وي با اشاره به اينكه راه موفقيت ما در انقلاب اسلامي و دفاع‌مقدس ازخود‌گذشتگي و صادقانه كار كردن بود، گفت: امروز (نهم آبان‌ماه) سالروز به اسارت گرفته‌شدن شهيد تندگويان است؛ شهدايي كه هستي خود را براي ما فدا كردند، اما شهدا رفتند تا ما بمانيم كه چه كنيم؟ بياييم بر هم بتازيم و دنياي زشت بسازيم يا اينكه بر ادامه راه آنان، مكتب و اعتقادشان بكوشيم.

وي ادامه داد: در انقلاب و دفاع‌مقدس موفق شديم چرا كه همه صادقانه آمده بودند براي خدا جانشان را فدا كنند، شهيد فهميده با يك چنين تفكري خود را به زير تانك انداخت و امام(ره) فرمودند رهبر ما اين طفل 13ساله است. چمران افزود: ما پيروز شديم چراكه همه صادقانه رفتند. اين تجربه‌اي است كه ما آن را گذرانده‌ايم و بايد به اين شيوه رفتار كنيم نه آنكه به سياسي‌بازي‌ها بپردازيم. وي گفت: چه شده است كه اين روحيه جهادي و صادقانه كار كردن از ميان ما رفته است. مهدي چمران در اين جلسه همچنين به رخدادهاي تاريخي ايام هفته نيز اشاره كرد و وقايعي ازجمله شهادت حسين فهميده، روز پدافند غيرعامل، سالروز تبعيد امام جواد(ع) و سالروز شهادت نخستين شهيد محراب شهيد قاضي طباطبايي را گرامي داشت.

جدول

جدول

کد خبر 351104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha