۱۶ آذر گزارش نظارتی پروژه‌های مستمر و غیرمستمر و گزارش جامع درآمد و منابع شهرداری تهران در ۶ماه نخست ۱۳۹۵ از سوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به اطلاع سایر اعضا رسید.

عليرضا دبير تعداد كل پروژه‌هاي شهر تهران اعم از مستمر و غيرمستمر را 2هزار و 173پروژه اعلام كرد كه هزار و 871 پروژه در مناطق و 302پروژه توسط معاونت‌ها در حال اجراست. وي درخصوص بودجه مورد نياز براي اتمام پروژه‌هاي شهرداري اعلام كرد: با برآورد كنوني در حدود 22هزار ميليارد تومان براي اتمام پروژه‌هاي شهرداري بودجه مورد نياز است.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه درخصوص درصد پيشرفت پروژه‌هاي شهرداري اظهار داشت: پيشرفت پروژه در مناطق 39درصد و در معاونت‌ها 41درصد بوده است، اين در حالي است كه انتظار بود تا‌كنون در مناطق 52درصد و در معاونت‌ها 48درصد پيشرفت كار ديده شود.

دبير مهم‌ترين علت تأخير پروژه‌ها را ابتدا مسائل مالي و سپس موضوعاتي همچون تأمين زمين، طراحي و برنامه‌ريزي و پيمانكار دانست و درباره نحوه واگذاري پروژه توسط مؤسسات وابسته گفت:‌ بيش از 75درصد از اين پروژه‌ها از طريق مناقصه‌هاي عمومي واگذار شده است و ساير قراردادها از طريق مناقصه محدود، واگذاري به مؤسسات، ترك تشريفات و استعلامي انجام شده است.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه درخصوص ميانگين پيشرفت فيزيكي پروژه‌هاي غيرمستمر در مناطق شهرداري تهران خاطرنشان كرد: پروژه‌هاي غيرمستمر مناطق به‌طور ميانگين ۴۱ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. اين پيشرفت در معاونت‌هاي شهرداري نيز تقريبا به‌صورت مشابه و در حدود ۴۰درصد است.

دبير اضافه كرد:‌ كمترين پيشرفت فيزيكي در منطقه۱۱ و در حدود ۱۵درصد است. در معاونت‌هاي شهرداري نيز كمترين پيشرفت فيزيكي مربوط به معاونت خدمات شهري و در حدود ۲۴درصد است. وي درباره شاخص‌هايي كه براي رتبه‌بندي مناطق تعريف شده عنوان كرد: كارايي مستمر و غيرمستمر، پيشرفت ريالي قطعي، پيشرفت ريالي صورت وضعيت، درصد عدم‌تغيير برآورد و درصد پروژه‌هاي شروع شده معيارهايي هستند كه براساس آن مناطق شهرداري تهران را رتبه‌بندي كرده‌ايم.

اين معيارها نشان مي‌دهد منطقه ۶ شهرداري تهران بالاترين رتبه را در ميان مناطق داراست و منطقه۲۱ پايين‌ترين رتبه را به‌خود اختصاص داده است.رئيس كميسيون برنامه و بودجه درباره رتبه‌بندي معاونت‌هاي شهرداري تهران نيز توضيح داد: براساس شاخص‌هاي تعريف شده معاونت حمل‌ونقل و ترافيك بالاترين رتبه و معاونت برنامه‌ريزي توسعه شهري و امور شورا كمترين رتبه را دارند.

بنابراين گزارش ديروز در جلسه شوراي‌شهر تهران ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري طي سخناني با انتقاد از لايحه بودجه دولت يازدهم گفت: اين لايحه علاوه بر اينكه شهرداري را به سازماني رسمي درون وزارت كشور تبديل مي‌كند به تضعيف شوراها نيز منجر خواهد شد.

وي افزود: در بند «ج» ماده 21 بودجه سال96 تخصيص بودجه شهرداري‌ها و شوراها آمده است كه تمامي دستگاه‌هاي اجرايي خارج از شمول محاسبات عمومي كه داراي درآمد هستند، موظفند از طريق تخصيص حساب‌هاي مالي كه در خزانه انجام مي‌شود، بودجه دريافت كنند. همچنين وزارت اقتصادي و دارايي ابتدا ماليات را برمي‌دارند و سپس تخصيص انجام مي‌شود درحالي‌كه كسب منابع مالي شهرداري‌ها بر عهده شوراست.

وي با اشاره به جلسه اخير قاليباف با شهرداران كلانشهرها اظهار اميدواري كرد كه هر چه زودتر اين بند تضعيف‌كننده شهرداري‌ها و شوراها اصلاح شود. اماني در مورد تجمع نيروهاي شركت واحد اتوبوسراني مقابل شوراي شهر نيز گفت: اين تجمع از سوي تشكيلات منحل شده و به‌صورت غيرقانوني اطلاع‌رساني شد كه همين مسئله منجر به استقرار نيروي انتظامي شد؛

بنابراين شهرداري در اين قضيه هيچ نقشي نداشت. وي افزود: شهردار تهران در تاريخ يازدهم آبان‌ماه سال‌جاري در صحن علني گزارشي از وضعيت تعاوني‌ها داد و اعلام كرد كه از 60هزار نفر خانواده شهرداري 27هزار نفر برابر قانون و مصوبات شورا شامل تعاوني مسكن شده‌اند و نكته حائز اهميت آن است كه اتوبوسراني نسبت به جمعيتي كه در شهرداري دارند، بيشترين درصد برخورداري از امكانات مسكن را داشت و 5هزار نفر از آنها شامل تعاوني مسكن شدند؛ البته شهرداري تهران پيگير تحقق مطالبات كارمندان است و هيچ مخالفتي با احقاق حقوق كاركنان ندارد.

  • محروميت‌هاي شمال غرب پايتخت

نخستين دستور جلسه ديروز شوراي شهر اختصاص به ارائه گزارش از سوي دبير شوراياري منطقه22 داشت. قديمي در گزارش خود خواستار عبور خطوط مترو و جبران كمبود مدرسه در منطقه22 شد و گفت: متأسفانه آموزش و پرورش درمورد تأمين مدارس اين منطقه هيچ‌كاري انجام نداده و حتي اداره آموزش و پرورش در منطقه22 تشكيل نشده و مدارس اين منطقه زيرنظر آموزش و پرورش منطقه5 است.

يكي ديگر از انتقادات دبير شوراياري منطقه22 مربوط به كيفيت آب شرب بود تاجايي كه به‌دليل تصفيه نبودن آب مردم مجبورند از آب معدني استفاده كنند. كمبود امنيت، عدم‌تأمين روشنايي معابر و معطل‌ماندن ادامه ساخت بزرگراه حكيم از ديگر معضلاتي بود كه در گزارش دبير شوراياري منطقه22 مورد اشاره قرار گرفت.

در واكنش به اين گزارش پرويز سروري نيز خواستار تأمين سرانه‌هاي آموزشي در منطقه22 شد. رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر با ابراز نگراني بابت فقدان زيرساخت‌هاي آب، برق و... در منطقه22 گفت: اگر بلندمرتبه‌سازي‌‌هاي نيمه‌كاره در اين منطقه به اتمام برسد ممكن است دراين زمينه‌ها با كمبود مواجه شويم كه البته دليل آن نيز به نبود مديريت يكپارچه شهري برمي‌گردد.

اقبال شاكري راه‌حل مشكلات منطقه22 را بازنگري در طرح تفصيلي دانست و گفت: اگر اين مهم صورت نگيرد در آينده‌اي نه چندان دور مشكلات بزرگي به‌دليل كمبودهاي زيرساختي گريبان همه را خواهد گرفت. به گفته شاكري قرار بود منطقه22 از نظر تاسيسات شهري نمونه باشد اما اكنون جزو مناطق محروم محسوب مي‌شود.

وي همچنين بر راه‌اندازي سيستم حمل ونقلي ال آرتي در منطقه22 تأكيد كرد. الهه راستگو نيز ضمن تأكيد بر اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام در منطقه22 ازجمله تونل شهداي غزه گفت: كمبود ميادين ميوه و تره بار و مدرسه از مهم‌ترين مشكلات ساكنان منطقه22 است كه لازم است به اين موضوعات توجه شود.

محسن پيرهادي، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر هم به‌وجود مال‌هاي بزرگ در منطقه22 و تجاري‌سازي در آن اشاره كرد كه سبب جمعيت‌پذيري شده و مراجعه شهروندان از مناطق ديگر به اين سمت شده كه همين امر مشكلاتي را براي ساكنان منطقه22 به‌وجود مي‌آورند. نظر رضا تقي‌پورهم اصلاح و بازنگري جدي درشبكه ترافيكي منطقه22 به‌ويژه اتوبان همت بود. علاوه براين اسماعيل دوستي هم با بيان اينكه پروژه هزار و يك شهر بزرگ‌ترين مال تهران است، گفت: اين پروژه در حالت تعطيلي قرار گرفته و بايد هرچه سريع‌تر از اين حالت خارج شود.

ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري نيز در واكنش به گزارش شوراياري منطقه22 گفت: عدم‌ايجاد مديريت يكپارچه شهري يكي از عوامل اصلي در بروز مشكلات منطقه22 است. مثلا رفع مشكل آب و فاضلاب، برق و آموزش و پرورش و امنيت برعهده شهرداري تهران نيست. وي گفت: مشكل تخصيص زمين با كاربري آموزشي به آموزش و پرورش نداريم بلكه مشكل اين است كه آموزش و پرورش از شهرداري مي‌خواهد كه اين زمين‌ها را به‌صورت رايگان در اختيارش قرار دهد، كه البته تاكنون 5قطعه زمين به‌صورت رايگان تخصيص يافته اما هيچ اقدام عملياتي در اين زمين‌ها انجام نشده است.

قاسم مولايي، شهردار منطقه22 نيز در اين جلسه گفت: از آنجايي كه دسترسي‌ها به مسئولان ادارات دولتي ازجمله برق و آب تقريبا غيرممكن است همه از مديران شهرداري انتظار دارند درحالي‌كه تأمين روشنايي معابر وظيفه ذاتي اداره برق است. مولايي افزود: درمورد آب و فاضلاب و تأمين آب شرب توافقات لازم انجام شده و تنها بايد تضامين لازم از سوي شركت آب و فاضلاب انجام گيرد.

شهردار منطقه22 همچنين گفت: در بوستان چيتگر به‌دليل پاره‌اي از مشكلات كه از سال86 ناشي مي‌شود تعداد 1700اصله درخت از بين رفتند ولي اين تعهد را هم داديم كه تا پايان سال‌جاري 50هزار اصله درخت بكاريم كه تا‌كنون 30هزار اصله درخت را كاشته‌ايم كه با سيستم آبياري قطره‌اي آبياري مي‌شوند.

  • روزگار سخت معلولان

الهه راستگو، عضو كميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي شهر در نطق پيش از دستور خود از آخرين آمار معلولان تحت پوشش بهزيستي كشور و افزايش آسيب‌هاي اجتماعي در ميان فارغ‌التحصيلان بيكار سخن گفت. وي يكي از مهم‌ترين مشكلات امروز جامعه را مسئله دانش‌آموختگان فاقد مهارت دانست و اظهار داشت: بخشي از بيكاري قابل توجه جامعه مرتبط با اين گروه است كه نتيجه‌اي جز آسيب اجتماعي نخواهد داشت.

راستگو در ادامه با اشاره به روز معلول آخرين آمارها از جمعيت معلولان تحت پوشش بهزيستي را يك ميليون و 292هزار نفر ذكر كرد و گفت: عدم‌اجراي قانون جامع معلولان مشكلات فراواني را براي اين افراد به‌دنبال داشته ضمن اينكه تعداد معلولان مرد تحت پوشش بهزيستي كشور بيش از دوبرابر زنان تحت پوشش است. راستگو در ادامه به قانون 16ماده‌اي حمايت از معلولان اشاره كرد و افزود: اگرچه اين قانون مواد مختلف خدماتي و امكانات رفاهي را شامل مي‌شود اما متأسفانه با كمترين اجرا در اين حوزه روبه رو بوده‌ايم.

جدول

کد خبر 354744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha