جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

بارش شدید برف، بلای جان باغ‌های مازندران شد و میوه‌هایی که قرار بود گل سرسبد بازار باشند را روی شاخه تباه کرد.

میوه

پيش از اين مسئولان وزارت جهادكشاورزي پيش‌بيني كرده بودند كه امسال حدود ۴‌ميليون و ۷۰۰ هزار تن مركبات در كشور توليد شود كه بخش عمده آن سهم باغات مازندران بود اما اكنون با توجه به سرمازدگي اخير به‌نظر مي‌رسد كه ميزان توليد از پيش‌بيني‌هاي انجام شده كمتر باشد و چه بسا قيمت‌ها را نيز بالا و پايين كند؛

كما‌اينكه تحولات بازار نيز همين را نشان مي‌دهد. هنوز خسارت دقيق سرما به باغ‌هاي مازندران مشخص نيست. به‌گفته رئيس سازمان جهادكشاورزي مازندران، بيش از 50درصد نارنگي، 45درصد كيوي و 5درصد پرتقال باغ‌هاي مازندران برداشت شده و بقيه هنوز روي درخت مانده است.

به گزارش ايسنا، دلاور حيدرپور افزود: از آنجا كه تاكنون دماي هوا حدود يك تا 2درجه زير صفر بوده، هنوز زود است كه باغ‌هاي مازندران را دچار يخ زدگي بدانيم اما با توجه به اينكه جبهه هواي سرد و احتمال كاهش دماي هوا در استان وجود دارد بايد برآورد خسارت‌ها را به روزهاي بعد موكول كنيم.

در شرايطي كه هنوز برآورد دقيقي از خسارت سرما به محصولات كشاورزي اعلام نشده است، عنايت‌الله بياباني، قائم‌مقام خانه كشاورز اظهار كرد كه سرمازدگي اخير در شمال كشور نمي‌تواند باعث كمبود و گراني مركبات شود چرا كه اولا ميزان توليدات در اين زمينه بسيار بيشتر از نياز كشور است، دوما ميزان خسارت وارده مشخص نيست و سوما اين محصولات در بسياري از استان‌هاي ديگر نيز توليد مي‌شوند.

اين اظهارنظرها گرچه خبر از عدم‌تأثيرگذاري قابل توجه سرمازدگي بر بازار خبر مي‌دهند اما با اظهارنظر رئيس اتحاديه ميوه و سبزي، مبني بر افزايش قيمت انواع ميوه در بازار، نقض مي‌شوند. سيدحسين مهاجران درباره آخرين تحولات بازار ميوه و سبزي به مهر گفت: در چند روز اخير هر كيلو پرتقال و نارنگي هزار تومان و ساير ميوه‌ها نيز كيلويي ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان گران شده‌اند.

به‌گفته مهاجران، قيمت نارنگي‌هايي كه بين 2هزار تا 2هزار و 500تومان به فروش مي‌رسيد، حالا به 3هزار تا 3هزار و 500تومان افزايش يافته و قيمت پرتقال‌هايي كه هزار و 300تا هزار و۵۰۰ تومان فروخته مي‌شد به 2هزار و ۲۰۰ تا 2هزار و ۵۰۰ تومان رسيده است. اين تغييرات حاكي از اين است كه قيمت‌ مركبات حدود 45درصد افزايش يافته است. اين در حالي است كه حتي برخي از اين اقلام، مانند نارنگي در بازار تهران كمياب شده و به‌راحتي در دسترس عموم نيست.

کد خبر 353646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha