سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

علی ابراهیمی: «ارزیابی‌های اولیه از خسارات سر بار پرتقال به‌دلیل سرمازدگی خیلی کمتر از میزان واقعی خسارات وارده به این محصول بود که این روند باعث شد تا از ۶۰هزار تن پرتقال مورد نیاز تنظیم بازار شب عید فقط ۱۰ تا ۱۴ هزارتن از محل تولید داخل و بقیه با واردات تأمین شود».

اظهارات وزیر جهاد کشاورزی را

اين تازه‌ترين اظهارنظر وزير جهادكشاورزي در مورد دلايل ناكارآمدي تنظيم بازار شب عيد ميوه و مركبات به‌دليل توزيع پرتقال‌هاي يخ زده و در نهايت تأمين 80درصد نياز بازار مصرف به اين محصول با واردات از كشورهاي مصر و تركيه است. ديروز محمود حجتي در نخستين نشست خبري خود در سال 96در پاسخ به خبرنگار ما مبني بر دلايل واردات پرتقال براي تنظيم بازار شب عيد به‌رغم اظهارنظر و تأكيدهاي قبلي مسئولان اين وزارتخانه مبني بر تأمين نياز بازار از طريق ذخيره‌سازي‌ مركبات توليد داخل، حجم ناچيز خسارات سرمازدگي به مركبات شمال و نبود ضرورتي براي واردات اين اقلام گفت:

از آذر تا اوايل دي‌ماه سال گذشته ارزيابي ما تأمين نياز بازار به پرتقال از محل توليد داخل بود و همكارانمان را مأمور خريد مركبات براي ذخيره‌سازي‌ و تنظيم بازار شب عيد كرده و حتي شخصا در اين مناطق حضور داشتم اما كمتر پرتقال سالمي در غرب مازندران براي خريد وجود داشت اما دربهمن‌ماه به اين نتيجه رسيديم كه پرتقال چنداني براي ذخيره‌سازي‌ وجود ندارد و حتي ستادهاي تنظيم بازار برخي پرتقال‌هاي جمع‌آوري شده را به‌دليل كيفيت نامناسب برگشت دادند.

وي افزود: حجم خسارات وارده به مركبات شرق مازندران به‌مراتب بيشتر از غرب اين استان بود و مشكلاتي نيز در زمان خريد وجود داشت به‌طوري‌كه شبانه پرتقال‌هايي از شرق مازندران كه كيفيت مناسبي نداشتند را از انبارها بار زده و به غرب مازندران براي عرضه در خريد تضميني مي‌آوردند. در نهايت موفق شديم 10تا 14هزار تن پرتقال توليد داخل را در تنكابن براي تنظيم بازار شب عيد خريد و ذخيره‌سازي كنيم كه برخي از آن نيز كيفيت خوبي نداشت.

وي با بيان اينكه نياز كشور به پرتقال براي تنظيم بازار شب عيد امسال حدود 60هزار تن بود، افزود: در بهمن‌ماه به اين جمع‌بندي رسيديم كه امكان تأمين پرتقال مورد نياز شب عيد از محل توليد داخل وجود نداشته و ناگزير به تأمين نياز بازار شب عيد از طريق واردات هستيم.

بر اين اساس به جاي صدور مجوز واردات براي افراد مختلف تصميم گرفتيم تا واردات پرتقال از طريق يكي از شركت‌هاي كارگزاري وابسته به وزارت جهادكشاورزي و با نظارت سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان صورت گيرد و هزينه‌هاي خريد و فروش پرتقال‌هاي وارداتي نيز در سازمان حمايت جمع و تفريق و مشخص شد. حجتي افزود: مجوزي براي واردات محصولات كشاورزي داده نمي‌شود هر چند خيلي‌ها رايزني مي‌كردند تا محصولاتي را كه از دوبي آورده بودند به بازار مصرف تزريق كنند.

  • مسئول مقابله با گرانفروشي نيستم

وزير جهادكشاورزي با بيان اينكه گرانفروشي لبنيات، مرغ و سيب ربطي به من ندارد، در مورد فروش سيب 11هزار توماني در سطح خرده‌فروشي‌ها اعلام كرد، عرضه سيب 11هزار توماني ربطي به ما ندارد و درصورتي كه قيمت‌ها بالاست بايد سازمان‌هاي نظارتي اقدامات لازم را انجام دهند و بنده پاسخگو نيستم. افزايش قيمت لبنيات نيز ربطي به من ندارد زيرا مسئول تنظيم بازار اين محصولات، سازمان حمايت است. محصولي كه ما به‌صورت تنظيم بازاري شب عيد عرضه كرديم هيچ مشكلي نداشت و به قيمت مصوب به فروش رسيد. حجتي درباره دليل افزايش قيمت مرغ در تعطيلات نوروزي نيز گفت:

اين افزايش قيمت يك يا دو روزه به‌دليل تعطيلي كشتارگاه‌ها بوده است، در بخش عرضه مرغ منجمد مشكلي براي تأمين نياز مصرف‌كنندگان وجود نداشت، مسئول فروش مرغ در مغازه‌ها نيستم، وقتي گوشت مرغ در پاسداران بالاتر به فروش مي‌رسد ارتباطي به من ندارد و درصورتي كه اين مسئوليت بر عهده من است بايد به من ابلاغ شود. وي افزود: مرغ نسبت به سال 92چندان گران نشده و امروز 7هزار و خرده‌اي به فروش مي‌رسد درحالي‌كه قيمت اين محصول در گذشته 6700تومان بوده و گوشت گوساله نيز افزايش قيمتي نداشته اما گوشت گوسفند افزايش يافته و ما سازوكارهايي داريم كه بتوانيم جلوي اين افزايش قيمت را بگيريم.

  • چرخه ناقص؛ عامل گراني گوشت قرمز

وزير جهادكشاورزي در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد وضعيت اسفبار توليد دام سبك و فاصله زياد قيمت گوشت قرمز از توليد تا مصرف گفت: قبول دارم كه حمايت‌ها از توليد دام سبك حداقلي بوده و در مورد گراني گوشت قرمز نيز سيستم توليد و توزيع اين محصول در بازار معيوب است.

گرچه در ايجاد زنجيره طيور در كشور موفق بوده‌ايم اما اين موفقيت در سيستم توليد و عرضه گوشت قرمز ايجاد نشده و اين امر باعث فشار به توليدكننده و مصرف‌كننده شده است. حجتي افزود: حل مشكل گراني گوشت در ساماندهي زنجيره توليد تا توزيع گوشت قرمز، حضور توليد‌كنندگان و عرضه مستقيم است كه تلاش مي‌كنيم از امكانات دولت و مشاركت اتحاديه دامداران و سازمان عشايري براي عرضه مستقيم گوشت در ميادين ميوه و تره بار استفاده كنيم.

کد خبر 366070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha