سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: مدیر کل درمان اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر، از موافقت رئیس جمهوری به منظور بیمه معتادان خبر داد و گفت: طی چند مصوبه اخیر که به تصویب ستاد مبارزه با مواد مخدر رسید، رئیس جمهور مسئله اجرایی کردن بیمه معتادان را به وزارت رفاه تکلیف کرد که این موضوع در کمیسیون خاص مرتبط با قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مصوب شده‌است.

دکتر صفاتیان افزود: تامین مسکن معتادان درمان شده به کمک آن دسته از معتادانی که وضعیت قابل قبولی دارند  از دیگر مصوبه های اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اجرای بخشنامه قوه قضاییه در مورد آزادی زندانیان مصرف‌کنندگان مواد مخدر و پذیرش نشدن معتاد جدید در زندان‌ها از 10روز گذشته و نیز اجرای طرح جمع‌آوری خرده‌فروشان مواد مخدر در راستای ارتقای امنیت اجتماعی گفت: کلینیک‌ها و مراکز درمانی عرضه‌کننده متادون، منتظر هجوم گسترده معتادان باشند.

سعید صفاتیان در اولین همایش سه روزه درمان‌های سومصرف مواد مخدر با اشاره به نگاه مثبت مسئولان نظام در رده‌های بالا به مساله اعتیاد و ابعاد مختلف آن، خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلان مبارزه با اعتیاد را مصوب کرد و در حال حاضر 3 مورد از 12 بند این سیاست‌ها که مربوط به حوزه درمان اعتیاد می‌شود در اولویت اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است.

وی با اشاره به مشکلات مختلف پیشگیری، درمان و مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر در سال‌های گذشته و دیدگاه‌های منفی که نسبت به موضوع مواد نگهدارنده وجود داشته است، اظهار کرد: در گذشته آوردن نام کاهش آسیب و متادون در جلسات رسمی کار سختی بود اما 2 سال است که این اصطلاحات در جلسات رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صفاتیان بیان کرد: اگر امروز به راحتی در مورد متادون و مصرف آن در جامعه صحبت می‌شود، نتیجه زحمات کارشناسان و متخصصان برای تشریح اهمیت این مواد بوده است.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: طبق بخشنامه رییس قوه قضاییه در مورد آزادی زندانیان مصرف‌کننده مواد مخدر و رها شدن این حجم قابل توجه از معتادان در جامعه، باید منتظر هجوم گسترده معتادان به مراکز درمانی باشیم.

وی توضیح داد: معتادانی که در زندان تحت برنامه‌های سم‌زدایی و یا هر نوع برنامه دیگری بوده‌اند، پس از آزادی از زندان به سراغ مراکز درمانی می‌آیند و این مراکز و کلینیک‌ها باید از هم اکنون آماده پذیرش این نوع معتادان باشند و در توزیع متادون توجه کافی را انجام دهند.

صفاتیان در عین حال به موضوع اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در2 روز گذشته که توسط نیروی انتظامی انجام ‌شده است، اشاره و تاکید کرد: با دستگیری این تعداد ازمصرف‌کنندگان و خرده‌فروشان جز، قیمت تریاک و سایر مواد مخدر افزایش می‌یابد و معتادان برای دسترسی به مواد به مراکز درمانی که متادون ارائه می‌کنند، هجوم خواهند آورد و به همین دلیل این مراکز باید دقت کافی را برای ویزیت این افراد و دادن متادون داشته باشند.

مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین افزود: موضوع مسکن و کمک مالی به معتادانی که بهبود یافته‌اند و نیاز به حضور در اجتماع دارند، به عنوان یک عامل تشویقی مطرح شد.

دکتر صفاتیان با بیان این که در حال حاضر 40 درصد بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر به حوزه کاهش آسیب اختصاص یافته است، گفت: به دلیل این که درصد قابل توجهی از علل بیماری ایدز در کشورمان را سرنگ‌های مشترک تشکیل می‌دهند در این زمینه نیز پیشگیری‌های قابل توجهی صورت گرفته است، به طوری که در چند هفته گذشته، 2 برنامه جدید ارائه سرنگ به معتادان تزریقی را به سردار احمدی مقدم، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشنهاد کردیم که وی نیز موافقت کرد.

کد خبر 35344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز