همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان موفق به شناسایی آنتی‌بادی شده‌اند که می‌تواند بیشترین بخش ویروس اچ آی وی را در بدن انسان خنثی کند، کشفی که می‌تواند مسیری هموار برای درمان قطعی ایدز ایجاد کند.

ایدز

براساس گزارش تك‌تايمز، مارك كانرز از موسسه ملي حساسيت‌ها و بيماري‌هاي عفوني در سازمان ملي بهداشت آمريكا به همراه همكارانش موفق به يافتن پادتني شده‌اند كه از توانايي خنثي‌سازي 98 درصد از شكل‌هاي مختلف ويروس ايدز برخوردار است، اين يعني 16 تا 20 نوع مختلف كه در برابر پادتن‌ها يا آنتي‌بادي‌ها مقاومت نشان مي‌دهند.

به گفته محققان قدرت اين پادتن كه N6 نام دارد آن را به گزينه‌اي جذاب براي ساخت درماني كاربردي يا ابزاري براي جلوگيري از عفونت‌هاي HIV تبديل كرده‌است.

محققان براي درك بيشتر توانايي اين پادتن در خنثي‌سازي بيشتر انواع ويروس ايدز، روند تكامل و شكل گيري آن را در طول زمان زير نظر گرفتند. اطلاعات به دست آمده مي‌تواند در طراحي و ساخت واكسني كه آنتي‌بادي‌هاي خنثي‌كننده را استخراج مي‌كند، موثر باشد.

از آنجايي كه ويروس ايدز از توانايي بالايي در تغيير پروتئين سطحي برخوردار است تا از هجوم سيستم ايمني بدن در امان بماند، يافتن پادتني كه بتواند اين ويروس‌هاي دائما تغيير شكل دهنده را خنثي كند، همواره كار دشواري بوده‌است.

پادتن VRC01 كه 6 سال پيش توسط محققان مركز NIAID كشف شد از توانايي خنثي‌سازي 90 درصد از شكل‌هاي ويروس ايدز برخوردار بود. پادتن جديد نيز عملكردي مشابه دارد و از سلول‌هاي بدن در برابر آلوده شدن به اين عفونت محافظت مي‌كند و با پيوند خوردن با بخشي از ويروس به نام CD4، مانع از اتصال ويروس به سلول‌هاي بدن مي‌شود.

محققان دريافته‌اند اين پادتن جديد به شكلي منحصر‌به‌فرد تكامل مي‌يابد كه آن را قادر مي‌سازد بر بخشي تغيير‌شكل نيافته از ويروس متمركز شود. اين ويژگي به پادتن اجازه مي‌دهد در برابر تغيير‌شكل‌هاي ويروس مقاوم باقي بماند.

از اين رو پادتن جديد نسبت به VRC01 برتري‌هايي قابل توجه دارد و همين باعث شده تا محققان امكان استفاده از آن را روي بيماران مبتلا به ايدز مورد بررسي قرار دهند.

کد خبر 353203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha