جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲

همشهری آنلاین: یافته‌های دانشمندان خبر از کشف دارویی می‌دهد که امیدها را به درمان بیماری ایدز و ویروس HIV افزایش داده است.

ویروس ایدز

به گزارش سلامت آنلاين،به نقل از ایندیپندنت، محققان در تحقیقات اخیر خود پروتئینی را کشف کرده‌اند که معتقدند می‌تواند میزان فعالیت ویروس HIV را در بیماران آلوده تنها در ۸ روز تا ۹۷ درصد کاهش دهد

این کشف، محققان را امیدوار کرده است که بتوانند جان بسیاری از مبتلایان به ایدز را از خطر مرگ نجات دهند. طبق آمار ارائه شده، این بیماری در سال ۲۰۱۵، بیش از یک میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است.

ویروس HIV به نوعی سلول‌ سفید خونی موسوم به CD۴ حمله می‌کند که بدن، از آن برای مقابله با بیماری‌هایی چون آنفلوآنزا استفاده می‌کند. این ویروس از سیستم‌های داخلی این سلول‌ها برای تکثیر خود استفاده می‌کند و در فرآیند تکثیر خود، سلول‌های CD۴ را از بین می‌برد. زمانی که تعداد سلول‌های CD۴ در بیمار مبتلا به ویروس HIV به کم‌تر از ۲۰۰ در هر میلی‌متر مکعب خون برسد، فرد به بیماری ایدز مبتلا شده است.

دانشمندان، این داروی جدید را در لوله‌های آزمایش حاوی خون ۱۰ بیمار مبتلا به ایدز تزریق کردند. آنها ماده فعالی را به نام «گامورا» یافتند که به جای ورود یک یا دو نسخه، باعث ورود چند نمونه از DNA ویروس HIV به سلول CD۴ می‌شد. این فرآیند، سلول‌های سفید خونی را به فعالیت بیشتر واداشته و آنها را وارد فاز خودتخریبی می‌کند و از این طریق، مانع از گسترش بیشتر ویروس HIV می‌شود.

این محققان گفته‌اند که با آزمایش بیشتر درباره «گامورا»، امیدوارند بتوانند ۱۰۰ درصد سلول‌های آلوده به ویروس HIV را ازبین ببرند.
اکنون، ویروس HIV با مصرف داروهای روزانه‌ای که مانع از پیشرفت بیماری می‌شود، تا حدودی قابل کنترل شده است اما هنوز درمان قطعی برای آن ابداع نشده است.

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی