همشهری آنلاین: هزاران تن از معترضان به دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا در شهرهای شیکاگو، نیویورک، سانفرانسیسکو، سین سیناتی و تورنتو کانادا با شعار «نه به ترامپ، نه به نژاد پرستی و نه به سیاست‌های ضد سیاهپوستان آمریکا» تظاهرات کردند.

مخالفان ترامپ در خیابان ها |  معترضان آمریکایی: جنبش متوقف نمی شود

به گزارش ایرنا، شبکه ان بی سی گزارش داد عصر شنبه (به وقت محلی) هزاران تن از مردم آمریکا در مرکز شهر شیکاگو، دومین پایان هفته بعد از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا را در اعتراض به وی برگزار کردند.

آنها همچنین در مقابل برج ترامپ تجمع کردند و شعارهای ضد نژادپرستی سر دادند. در مقابل برج ترامپ این شعار تکرار می شد: ما با آمریکای فاشیست مخالفیم.

معترضان به ترامپ در پاسخ به فراخوان «انسر شیکاگو» که در فیس بوک منتشر شده بود و با این درخواست به خیابان ها آمدند: «هم اکنون برای توقف جنگ و پایان نژادپرستی اقدام کنید.» سه هزار و 400 تن برای شرکت در این تظاهرات اعلام آمادگی کرده و 9 هزار و 900 تن دیگر به این اقدام تمایل نشان داده بودند.

تظاهرات کنندگان پلاکاردهایی در حمایت از اقلیت های قومی و دینی آمریکا و مهاجران حمل می‌کردند.

برخی رسانه های آمریکایی گزارش دادند معترضان می گویند به اعتراض های خود تا زمانی که دونالد ترامپ سیاست جنگ علیه اقلیت های نژادی و مهاجران را کنار نگذارد، همچنان ادامه خواهند داد.

«جان بیچام» یکی از سران کمپین «انسر شیکاگو» به رسانه ها گفت: این یک اقدام لحظه ای نیست بلکه یک جنبش است. ما نیاز داریم که خودمان وارد عمل شویم.

پایگاه «سانفرانسیسکو گیت» در گزارشی نوشت: باد و باران عصر شنبه نتوانست صدها معترض به ترامپ را از تظاهرات در مرکز سانفرانسیسکو بازدارد. معترضان به ترامپ در پناه چترها و لباس های بارانی راه خیابان «مارکت استریت» را مانند روزهای قبل با شعارهای جدید در پیش گرفتند؛ شعارهایی همچون «دونالد ترامپ می گوید برگردید ما می گوییم می جنگیم»، «تکان بخور ترامپ! از سر راه کنار برو».

در میدان فانتین شهر سین سیناتی اوهایو نیز حدود 100 معترض ضد ترامپ تجمع کردند و شعار «نه به آمریکای نژادپرست» سر دادند.
سی بی سی نیوز اعلام کرد دستکم یک هزار تن نیز در شهر تورنتو کانادا علیه دونالد ترامپ تظاهرات و شعارهای خارجی ستیز و نژادپرستانه او را محکوم کردند.

معترضان عصر شنبه در میدان ناتان فیلیپس تجمع کردند و فریاد زدند: «عشق بر نفرت پیشی می گیرد». مخالفان ترامپ در این شهر نیز به سوی هتل و برج بین المللی دونالد ترامپ در تورنتو حرکت کردند و در آنجا با تعداد کوچکتری از حامیان ترامپ برخورد کردند. در جریان این رویارویی پلیس وارد صحنه شد و معترضان را متفرق کرد. حامیان ترامپ نیز از شعار «کانادا را دوباره بزرگ کنیم» در برابر مخالفان ترامپ استفاده کردند.

پلیس تورنتو اعلام کرد که یک تن را در جریان اعتراضات دستگیر کرده است اما توضیح بیشتری در این باره نداد.

شهرهای آمریکا پس از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، دچار آشوب و تظاهرات اعتراض آمیز گسترده‌ای شد.

دونالد ترامپ در انتخابات هشتم ماه نوامبرگذشته برابر با 18 آبان ماه با کسب 290 آرا الکترال به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا برگزیده شد.

وی قرار است 20 ژانویه برابر با جمعه اول بهمن ماه با ادای سوگند، رسما رئیس جمهوری آمریکا شود.

کد خبر 353124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha