همشهری آنلاین: نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: انتخاب یک نژادپرست به نام جف سشنز به مقام دادستانی کل آمریکا، در حقیقت توهین به عدالت است.

سشنز

به گزارش ايرنا، اين روزنامه آمریکایی در ادامه تفسیری در این باره افزود: 'رونالد ریگان' رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال 1986، جف سشنز را، که در آن هنگام دادستان ایالت آلاباما بود، در مقام یک قاضی فدرال منصوب کرد اما سنا که در کنترل جمهوریخواهان بود به سشنز رای اعتماد نداد، چون همکاران سابقش او را یک نژادپرست معرفی کرده بودند، حال سه دهه بعد از آن ماجرا فردی که آن زمان برای احراز یک منصب پیش پاافتاده قضایی واجد صلاحیت تشخیص داده نشده بود، برای تصدی عالیترین مقام قضایی کشور معرفی می‌شود.

دونالد ترامپ  جمعه 28 آبان، سشنز، سناتور کهنه کار ایالت آلاباما را به مقام دادستان کل آمریکا در دولت خود منصوب کرد.

نيويورك تاميز مي‌نويسد: سشنز، در طول سالیانی که از آخرین رای عدم اعتماد به او می‌گذرد، به جای آنکه کاری کند که سایه بی‌اعتمادی از سرش برداشته شود، هرچه لجوجانه‌تر به عناد با حقوق بشر و ارتقای وضع سیاه پوستان و مهاجران برخاسته است.
دشمنی او، بخصوص در زمینه حق رای قومیت‌ها و اقلیت‌ها بسیار مشهود بود. او 'قانون حق رای' مصوب سال 1965 را 'یک تکه قانون فضول' نامید.

اکنون دستگاه قضایی کشور در لوای حکمرانی او به ظن قوی کمتر معطوف به سرکوب حق رای اقلیت‌ها خواهد بود و عمدتا بر ریشه کن کردن تقلب که اسطوره مقدس محافظه کاران است، متمرکز خواهد شد.

سشنز در زمانی که دادستان فدرال بود سه شهروند کارگر در مناطق روستایی آلاباما را که سعی داشتند برای رای دادن در میان رای دهندگان سیاه پوست ثبت نام کنند، به اتهام تقلب در رای گیری تحت تعقیب قانونی قرار داد.

در کیفرخواست این سه شهروند آمده بود که از 1.7 میلیون آرای ماخوذه تعداد 14 رای دستکاری شده است. هیات منصفه رای به برائت متهمان صادر کرد.

در دوران حاکمیت او بر دادستانی کل آمریکا هرگز نباید منتظر اصلاح عدالت کیفری فدرال بود. کنگره قرار بود پیش از آغاز دوران تبلیغات انتخاباتی ترامپ این لایحه را تصویب کند. یکی از شعارهای انتخاباتی ترامپ پیاده کردن حکومت قانون بود.

سشنز در زمانی که دادستان فدرال بود قویا با تصویب قانونی که از حمایت هر دو حزب برخوردار بود و جلوی برپا شدن محاکمه‌های سخت گیرانه را می‌گرفت، مخالفت کرد و همین اقدام او زندان‌های فدرال را پر کرد از مجرمان بسیار جزء مواد مخدر.

سشنز در عوض، خواستار اجباری شدن محاکمات مربوط به جرائم خرد و اعمال اشد مجازات در مورد جرائم مربوط به مواد مخدر شد.

تنها نقطه درخشان سابقه کاری سشنز کار کردن او با دمکرات‌ها برای تخفیف دادن تفاوت 100 به 1 مجازات قاچاقچیان کراک و پودر کوکائین بود.

سشنز این آزادی عمل را داشت که خسارت‌هایی سنگین‌تر وارد کند بدون آنکه کنگره مقابلش بایستد. او حال در مقام دادستان کل رهنمودهایی جدید را برای دادستانها تنظیم خواهد کرد .
'اریک هولدر' دادستان کل کشور در سال 2013 به دادستانهایش دستور داد از صدور احکام سنگین علیه جرائم غیر خشونت آمیز در ارتباط با مواد مخدر اجتناب ورزند. همین دستور کار باعث شد تا از برپایی انبوه محاکمات بیهوده طولانی مدت برای مجرمان خرد کاسته شود .
حال سشنز می تواند فقط با یک ضربه قلم کل این جریان را وارونه سازد.
او نه تنها اختیار آن را دارد که براحتی تمام تصمیمات گرفته شده توسط هولدر را در مورد عدم مداخله در قوانین ایالتی در خصوص 'ماری جوانا' باطل شمرد، که حتی قانونی بودن استفاده از ماری جوانا را هم در مصارف پزشکی و یا تفننی تحت پیگرد قانونی قرار دهد.
در مورد مهاجرت هم سشنز همواره از مخالفان سرسخت ساماندهی نظام مهاجرت بوده است.

او در سال 2015 پیشنهاد کرد که هر مهاجری، اگر بعد از اخراج شدن از کشور، بطور غیر قانونی بازگردد حداقل 5 سال حبس در انتظارش خواهد بود. با اجرای این حکم شمار زندانیان فدرال 30 درصد رشد پیدا کرد.

او اکنوون در جایگاه صدر دستگاه اجرای قانون کشور، به ظن قوی تمام قد از هر تلاشی برای ضمیمه کردن قوانین ایالتی اجرای قانون در قوانین فدرال استقبال می‌کند تا دامی گسترده ‌ر برای صید مهاجران فاقد اوراق هویت پهن کند. او در دوران مبارازت انتخاباتی ترامپ هم از ایده او برای ممنوعیت ورود مهاجران مسلمان به کشور کاملا حمایت کرد.

سشنز را هم باید یکی از متحدان ترامپ برشمرد که موافقند یک دادستان کل ویژه مخصوص پیگرد قانونی 'هیلاری کلینتون' و 'بنیاد خیریه کلینتون' تعیین شود. اگر او دادستان کل کشور شود، تصمیم گیری در این زمینه جزو اختیاراتش خواهد بود.

'دونالد ترامپ ' رئیس جمهوری برگزیده‌ای است که سرتاسر دوران تبلیغات انتخاباتی وی آکنده از احساسات دشمنی نژادی و برتری نژاد سفید بود و اکنون انتخاب سشنز برای دادستانی کل کشور، که مانند سایر انتخاب‌هایش مورد تمجید همه کسانی است که معتقد به برتری نژاد سفید هستند، تجسم این جهان‌بینی است.

و اما توقع به جا از سناتورهای امروز کشور این است که آنها نیز همچون پیشینیان خود در سال 1986، به دقت همه دیدگاه‌ها و سوابق کاری سشنز را با رویکرد هر دو جناح مرور کنند.

اگر این گونه عمل شود، به زحمت می‌توان انتظار داشت فردی رای اعتماد بیاورد که زمانی برای احراز یک مقام قضایی پیش پاافتاده رد صلاحیت شده بود . حال چنین کسی چگونه می‌تواند برای احراز مقام بسیار حساس دادستان کل کشور و حراست از عدالت برای همه آمریکاییان رای اعتماد بگیرد.

کد خبر 353090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha