سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

آمار جدید منتشر شده از سوی پلیس فدرال آمریکا نشان می‌دهد طی سال ۲۰۱۵ جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان در این کشور افزایش داشته است

آمریکاخشونت علیه مسلمانان در جامعه آمریکا  دریک سال گذشته میلادی ۶۷ درصد افزایش داشته است.

جرایمی که بخشی از آن ناشی از موضع‌گیری‌های تند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب، طی تبلیغات انتخاباتی‌اش بوده است.

پليس فدرال آمريكا (اف‌بي‌آي) در گزارشي اعلام كرد جرايم متعصبانه و خشونت‌ عليه مسلمانان در سال 2015در مقايسه با سال قبل از آن، 67درصد افزايش داشته است. براساس اين گزارش، طي اين سال 257مورد جرم ناشي از نفرت عليه مسلمانان آمريكا اتفاق افتاده است. اين در حالي است كه سال قبل از آن، اين تعداد 154مورد بوده است. اف‌بي‌آي اعلام كرده اين تعداد در سال‌هاي پس از حوادث 11سپتامبر در آمريكا بي‌سابقه بوده است. در آن سال، با توجه به وقوع حملات تروريستي به خاك آمريكا، تعداد جرايم ناشي از نفرت عليه مسلمانان در اين كشور 481مورد اعلام شده بود.

در گزارش اف‌بي‌آي آمده كه طي 5سال گذشته حدود 6هزار جرم ناشي از نفرت در آمريكا اتفاق افتاده كه بيش از نيمي از آنها به‌خاطر تعصب‌هاي قومي و نژادي و حدود 30درصد در اثر تعصب‌هاي مذهبي اتفاق افتاده است. گزارش اخير پليس آمريكا در حالي منتشر مي‌شود كه اين كشور طي 8روز گذشته يعني طي روزهاي بعد از پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري، شاهد افزايش حمله به مسلمانان و ديگر اقليت‌هاي قومي، نژادي و مذهبي بوده است. همزمان اين كشور صحنه بي‌سابقه‌ترين اعتراض‌هاي مردمي در قبال سياست‌هاي رئيس‌جمهور منتخب است؛ سياست‌هايي كه سرنوشت گروه‌هاي بسياري را در آمريكا تحت‌تأثير قرار خواهد داد.

«شوراي روابط اسلامي آمريكايي» كه بزرگ‌ترين انجمن ديني مسلمانان در آمريكا به شمار مي‌رود در بيانيه‌اي اعلام كرده كه بخش مهمي از جرايم شكل گرفته طي سال 2015، مربوط به‌مدت‌زماني است كه تبليغات انتخاباتي دونالد ترامپ در جريان بوده است. ترامپ درجريان ماه‌ها رقابت انتخاباتي، اعلام كرد كه قصد دارد مرز آمريكا و مكزيك را ديواركشي كند و از دولت خواست مانع ورود مسلمانان به خاك آمريكا شود؛ سخناني كه موجي از انتقادات را عليه او به راه انداخت.

در روزهاي گذشته گزارش‌هاي متعددي از حمله به مردان و زنان مسلمان مخابره شده است. مسجدي در دانشگاه نيويورك هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفته است. ويدئوها و تصاوير متعددي از اين حمله‌ها روي شبكه‌هاي اجتماعي دست به‌دست مي‌شود. حملات ناشي از نفرت نژادي و ديني چنان طي روزهاي اخير به اوج رسيده كه 2 روز پيش ترامپ در مصاحبه با شبكه تلويزيوني سي‌بي‌اس آمريكا جامعه به‌شدت دوپاره شده آمريكا را مورد خطاب قرار داد و از هوادارانش خواست حمله به معترضاني كه اين روزها در اعتراض به سياست‌هاي اعلامي او به خيابان‌ها ريخته‌اند و همچنين حمله به اقليت‌ها را متوقف كنند.

با اين حال بسياري از گروه‌هاي حقوق بشري با انتشار بيانيه‌هايي شخص ترامپ را عامل اصلي ايجاد تفرقه و تنش در جامعه آمريكا دانسته‌اند.

  • ترامپ و پوتين تلفني گفت‌وگو كردند

ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه و دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب آمريكا، تلفني درباره «عادي‌سازي روابط» بين مسكو و واشنگتن گفت‌وگو كردند. طبق بيانيه‌اي كه از سوي كرملين منتشر شده، در اين تماس تلفني كه نخستين گفت‌وگوي دو طرف به شمار مي‌رود، پوتين پيروزي دونالد ترامپ را در «انتخابات تاريخي» اخير تبريك گفته است. دو طرف همچنين در زمينه فراهم كردن شرايط براي برگزاري يك ديدار خصوصي و ادامه تماس‌هاي تلفني توافق كرده‌اند.

پوتين و ترامپ هر دو به «وضعيت بسيار نامطلوب روابط روسيه-آمريكا» اعتراف كرده و بر ضرورت اقدام مشترك براي عادي‌سازي روابط دوجانبه تأكيد كرده‌اند. دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتي‌اش ضمن انتقادهاي تند از شيوه اداره آمريكا توسط باراك اوباما، گفته بود كه شيوه رهبري پوتين را به اوباما ترجيح مي‌دهد. او گفته بود كه پوتين «رهبرتر» از اوباماست. پيش از آن، پوتين دونالد ترامپ را فردي با استعداد خوانده بود و ترامپ هم گفته بود اظهارات پوتين درباره خودش را افتخاري بزرگ مي‌داند. هيلاري كلينتون طي ماه‌هاي اخير بارها ترامپ را به نزديكي به روسيه و همكاري با پوتين متهم كرده بود.

کد خبر 352824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha