رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، سطح مراتع استان تهران را ۹۱۹هزار هکتار عنوان کرد و گفت: کاهش تخصیص اعتبارات در سال‌های گذشته، باعث کاهش سرعت اجرای پروژه‌های احیای مراتعی شده که در معرض بیابانی‌شدن قرار دارند.

بیابان

پيمان شفيعي در گفت‌وگو با مهر مساحت اراضي ملي اين استان را بالغ بر ۹۶۳ هزار هكتار عنوان كرد و افزود: از اين وسعت، ۹۱۹ هزار هكتار آن مرتع است؛ ضمن اينكه 5/33درصد آن ييلاقي، 30/7درصد مراتع ميان‌بر و 35/8 درصد آن قشلاقي است، بنابراين در مجموع 25/5 درصد از مراتع استان تهران از نظر وضعيت پوشش گياهي خوب، 41/9 درصد متوسط و 32/5 درصد فقير است.
شفيعي با اشاره به اينكه براي حدود ۵۳۰ هزار هكتار از اين مراتع، طرح مرتع‌داري تهيه شده است، گفت: از اهداف اجراي اين طرح مي‌توان به حفظ منابع پايه، افزايش كمي و كيفي پوشش گياهي، بهبود شرايط زيست‌محيطي، رونق دادن به صنعت دامداري و افزايش توليدات دامي و مواردي از اين قبيل اشاره كرد.

رئيس اداره امور مراتع اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران اضافه كرد: مراتع جنوب غرب استان تهران كه در شهرستان‌هاي ملارد و شهريار واقع شده‌اند، مساحتي بالغ بر حدود ۹۵ تا ۱۰۰هزار هكتار دارند؛ اين در شرايطي است كه در شهرستان ملارد ما مشكلي نداريم و شرايط از شهرستان شهريار بهتر است؛ ضمن اينكه در شهرستان شهريار 7هزار هكتار از مراتع در معرض بياباني‌شدن قرارگرفته‌اند كه اين مسئله دلايل زيادي دارد.

شفيعي مساحت كل مراتع شهرستان شهريار را حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار هكتار عنوان كرد و افزود: بهره‌وري بي‌رويه دام‌ها در ساليان گذشته، افزايش جمعيت، تعدد بهره‌برداران، كم‌توجهي و عدم‌تخصيص اعتبارات لازم ازجمله دلايلي هستند كه باعث شده مساحت زيادي از مراتع اين شهرستان در معرض بياباني‌شدن قرار بگيرد.

رئيس اداره امور مراتع اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران با اشاره به اينكه بهره‌برداري بيش از ظرفيت مراتع باعث تخريب و حركت به سوي نابودي پوشش گياهي در آنجا شده است، گفت: احيا و اصلاح اين مراتع براي جلوگيري از ادامه تخريب‌ها مسئله‌اي حائز اهميت است؛ ضمن اينكه در اين راستا يكي از مهم‌ترين سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي اداره كل منابع طبيعي استان تهران، تهيه و اجراي طرح‌هاي مرتع‌داري با اولويت مديريت چرا و كنترل دام است.

شفيعي ادامه داد: در اين راستا همه‌ساله در فصل چرا، اكيپ‌هاي مديريت چراي دام تشكيل شده و با متخلفان و بهره‌برداران غيرمجاز برخورد مي‌شود؛ اما براي انجام بهتر اين طرح نياز به تأمين اعتبار داريم. در عين حال از ديگر برنامه‌هاي ما در اين زمينه پروژه‌هاي اصلاح مراتع شامل بوته‌كاري، ذخيره نزولات و مواردي از اين قبيل است كه كاهش شديد تخصيص اعتبارات طي سال‌هاي گذشته و عدم‌جذب نيروي كارشناسي مرتبط، سرعت اجراي پروژه‌هاي احيايي را بسيار كم كرده است.

  • ضرورت احياي مراتع كشور

به گزارش همشهري، درحالي رئيس اداره امور مراتع منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران نسبت به بياباني شدن مراتع تهران هشدار مي‌دهد كه رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور مي‌گويد: مقام معظم رهبري در سياست‌هاي كلي نظام در رابطه با بحث بيابان‌زدايي تأكيد فراواني دارند و در برنامه ششــم نيز دولت در زمينــه بيابان‌زدايــي پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام داده است. مهندس خداكرم جلالي با اشاره به اينكه عمليات آبخيزداري در 26ميليون هكتار از مراتع كشور اجرا شده است، گفت: با توجه به شرايط اقليمي و تهديدهايي مانند گرمايــش زمين، كمبود آب و بيابان‌زايي و به‌منظور مهار كانون‌هاي گردوغبار داخلي ضروري است عمليات آبخيزداري و مقابله با بيابان‌زايي در 100ميليون هكتار از عرصه‌هاي طبيعي كشور اجرايي شود. وي با اشــاره به اينكه 70درصد از نزولات خدادادي تبخير مي‌شود، تصريح كرد: 30درصد باقيمانده را مي‌توان به ســفره‌هاي زيرزميني تزريق كرد كه با عمليات آبخيــزداري در هر هكتار به‌طور متوســط 520مترمكعب آب ذخيره مي‌شود.

کد خبر 352709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha