رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای عملیات مهار بیابان‌زایی در ۸ میلیون هکتار از مراتع بحرانی کشور خبر داد و افزود: برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی تاکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت بیابانی در ایران ایجاد شده است.

به گزارش مركز اطلاع‌رساني سازمان جنگل‌ها، خداكرم جلالي كه به استان يزد سفر كرده، يكي از مهم‌ترين اقدامات صورت‌گرفته در كشور را اجراي عمليات آبخيزداري عنوان كرد و يادآور شد: مقام‌معظم رهبري در سياست‌هاي كلي نظام در رابطه با بحث بيابان‌زدايي تأكيد فراواني دارند و در برنامه ششم نيز دولت در زمينه بيابان‌زدايي پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام داده است.

جلالي با اشاره به اينكه عمليات آبخيزداري در 26ميليون هكتار از مراتع كشور اجرا شده است، گفت: با توجه به شرايط اقليمي و تهديدهايي مانند گرمايش زمين، كمبود آب و بيابان‌زايي و به‌منظور مهار كانون‌هاي گردوغبار داخلي ضروري است عمليات آبخيزداري و مقابله با بيابان‌زايي در 100ميليون هكتار از عرصه‌هاي طبيعي كشور اجرايي شود.

به گفته وي، بيش از 90درصد كشور روي كمربند خشكي قرار گرفته و براساس بررسي‌هاي انجام شده حدود 7ميليون هكتار كانون بحراني در عرصه‌هاي طبيعي كشور وجود دارد كه از اين ميزان 3‌ميليون هكتار جزو كانون‌هاي درجه يك است.معاون وزير جهادكشاورزي با اشاره به اينكه 70درصد از نزولات خدادادي تبخير مي‌شود، تصريح كرد: 30درصد باقيمانده را مي‌توان به سفره‌هاي زيرزميني تزريق كرد كه با عمليات آبخيزداري در هر هكتار به‌طور متوسط 520مترمكعب آب ذخيره مي‌شود.

رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور با تأكيد بر توسعه كشت گياهان دارويي افزود: نياز اين‌گونه‌هاي گياهي به آب بسيار پايين است و افزايش مصرف گياهان دارويي بازار خوبي را براي عرضه اين گياهان به‌وجود آورده و به‌عنوان يكي از مشاغل خانگي مي‌تواند براي خانوارها درآمدزا باشد.

وي براي توسعه كشت گياهان دارويي در استان يزد به‌ويژه منطقه بافق قول مساعد داد و گفت: هر ساله مي‌توان حدود 100هكتار از زمين‌هاي زراعي اين شهرستان را به كشت گياهان دارويي اختصاص داد كه منشأ درآمد و اشتغال براي خانواده‌ها خواهد بود.
معاون وزير جهادكشاورزي همچنين با بيان اينكه بافق جزو مناطق ويژه كشور است، خاطرنشان كرد: بايد براي طرح‌هاي بيابان‌زدايي، پخش سيلاب و كنترل شن‌هاي روان در اين شهرستان از محل اعتبارات استاني و ملي برنامه‌ريزي شود.

جلالي همچنين درخصوص تفاهمنامه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري با بسيج سازندگي يادآور شد: براساس مصوبه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي پيرامون دو پروژه مهم آبخيزداري و مهاربيابان‌زايي كارهاي مؤثري با همكاري بسيج سازندگي صورت مي‌گيرد.

کد خبر 352239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha