رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شهریار با بیان اینکه ۷هزار هکتار از اراضی مرتعی این شهرستان در معرض بیابانی‌شدن قراردارد، گفت: این نگرانی جدی است

دشت جنوب تهران

چرا که در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی که با کاهش بارندگی و افزایش دما همراه بوده باعث شده تا پوشش گیاهی این مراتع ضعیف شود و در وضعیت فقیر قرار گیرد و از طرفی چرای غیراصولی نیز باعث تشدید روند بیابانی‌شدن این مراتع شده است. 

ايرج قاسمي، رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان شهريار درحالي از تبديل 7هزار هكتار از اراضي مرتعي شهريار خبر مي‌دهد كه پرويز گرشاسبي، معاون آبخيزداري، امور مراتع و بيابان سازمان جنگل‌ها درباره سطح كانون‌هاي بيابان‌زايي در اطراف تهران به همشهري گفت كه بيش از 300هزار كانون بيابان‌زايي در دشت قزوين شكل گرفته است.

گرشاسبي در توضيح اين مطلب افزود: گستره اين كانون‌ها جنوب آبيك، نظرآباد در استان البرز و مردآباد در غرب تهــران را دربرمي‌گيرد. اين مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها و مراتع با اعلام اينكه حدود يك‌ميليون ‌هكتار كانون محسوس گردوغبار طي دو سه سال اخير به كانون‌هاي قبلي گردوغبار كشور اضافه شده است، بر پيشگيري از كانون‌هاي جديد گردوغبار در كشور تأكيد كرد.

او با هشدار نسبت به شتاب گرفتن كانون‌هاي داخلي گردوغبار، مهم‌ترين راهكار براي مقابله با شكل‌گيري كانون‌هاي گردوغبار داخلي و مقابله با آن را تغييــر در برنامه‌ريزي‌ها عنوان كرد و گفت: بايد از طرح‌هاي عمراني به‌ويژه طرح‌هايي كه به بهانه توسعه كشاورزي و مقابله با بحران آب در دستور كار قرار مي‌گيرد، اما باعث بروز كانون‌هاي جديد گردوغبار مي‌شود، جلوگيري كرد.

  • ضرورت توجه به مهار كانون‌هاي گردوغبار در برنامه‌ريزي‌ها

آنطور كه گرشاسبي مي‌گويد، اگر تأمين اعتبار براي بستن چاه‌هاي غيرمجاز، تغيير الگوي كشــت، خروج دام مازاد از مراتع و جنگل‌ها و نيز تغيير معيشــت حاشيه‌نشينان جنگل، در اولويت برنامه‌ريزي‌هاي كلان قرار بگيرد، مي‌توان كانون‌هاي گردوغبار را مهار كرد. معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع در حالي بر ضرورت اجراي راهكارهاي مهار كانون‌هاي گردوغبار تأكيد مي‌كند كه طي 50سال گذشته عمليات مهار بيابان‌زايي تنها در 8ميليون هكتار اجرايي شده و به گفته وي، سالانه حدود 70تا 80هزار هكتار از كانون‌هاي بيابان‌زايي مهار مي‌شود. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران، ايرج قاسمي هم اجراي عمليات احيايي و اصلاحي و مديريت صحيح و كنترل اصولي چراي دام در مراتع در معرض بيابان‌شدن را راهكاري مناسب براي تقويت پوشش گياهي اين مراتع و جلوگيري از روند بياباني شدن آن دانست و افزود: از آنجا كه اين اراضي مرتعي در جنوب غرب پايتخت قراردارد از لحاظ زيست‌محيطي نيز حائز اهميت بوده و اگر اين روند ادامه يابد، شاهد وقوع گردوغبار از اين مناطق خواهيم بود.

  • كانون‌هاي گردوغبار در قم و ورامين، تهران را تهديد مي‌كند

پيش از اين، حيدرزاده مديركل وقت اداره حفاظــــت محيط‌زيست تهران با اشاره به اينكه يكي از مشكلات زيست‌محيطي تبديل‌شدن تالاب‌هاي خشك‌شده به كانون‌هاي داخلي گردوغبار است، نسبت به تبديل‌شدن درياچه حوض‌سلطان قم و تالاب بندعلي‌خان در ورامين هم به كانون‌هاي گردوغبار هشدار داده و گفته بود كه با تبديل‌شدن اين عرصه‌ها به كانون بيابان‌زايي، گردوغبار ناشي از آن تهران را فراخواهد گرفت.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران هم اوايل سال‌جاري درباره شكل‌گيري كانون ريزگرد نمكي ناشي از خشك‌شدن حوض‌سلطان هشدار داده و گفته بود: اگر آب‌هاي جمع‌آوري شده از تهران به اين درياچه نريزد و اين درياچه نمناك نباشد، تمام نمك انباشته‌شده در آن با وزش باد به سمت شهرهاي قم، كاشان و تهران خواهد رفت و آينده زيست‌محيطي اين شهر‌ها را با چالش مواجه مي‌كند.

کد خبر 352146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha