همشهری آنلاین: استاندار خوزستان گفت: از پارسال تاکنون حدود سه هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین‌های مناطق مختلف استان به منظور مقابله با ریزگردها نهال‌کاری شده است و این طرح همچنان ادامه خواهد داشت.

بیابان‌زدایی

به گزارش ایرنا، غلامرضا شریعتی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از پروژه نهالکاری شمال شرق اهواز اظهار کرد: نهالکاری در این منطقه به منظور مقابله با ریزگردها در مساحت 350 هکتار انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین در بحث تثبیت شن‌های روان نیز با کمک وزارت نفت و اجرای قرارگاه خاتم الانبیا (ص) حدود 14 هزار هکتار در این زمینه کار شده که قرار است برای سرعت بخشیدن به کار اعتباری بالغ بر 250 میلیارد ریال دیگر هزینه شود.

استاندار خوزستان گفت: دغدغه به حق منابع طبیعی بحث نگه‌داری این نهال‌ها است و تاکنون راهکاری برای آن پیش‌بینی نشده که قرار است از طریق منابع ملی و استانی پیگیری شود.

شریعتی در ادامه اظهار کرد: ستاد مبارزه با ریزگردها کانون‌های مورد نظر را در خوزستان مشخص کرده و در خصوص آن برنامه‌هایی در دست اقدام دارد و هرچه در این خصوص اعتبار بیش‌تری جذب شود سرعت بیش‌تری به کار می‌بخشیم.

وی گفت: هرچه با مشکلات اقتصادی روبه رو باشیم روند کار ما نیز برای مقابله با ریزگردها کندتر می‌شود.

وی افزود: پارسال منابع طبیعی خوزستان حدود هفت هزار هکتار کار بیولوژی انجام داد و در رابطه با ریزگردها و تثبیت شن‌های روان اقدامات خوبی حاصل شد.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان نیز اجرای طرح‌های مقابله با گرد و غبار را نیازمند اعتبار دانست و گفت: مهم‌ترین چالش طرح‌های بیابان‌زدایی در خوزستان، آبیاری و نگه‌داری از نهال‌ها است.

شهریار بذرکار افزود: فرایند این پروژه با توجه به مبنای علمی آن به خوبی مدیریت شد و در بحث بیولوژیکی آن نیز بالای 95 درصد زنده مانی مشاهده می‌شود که یک رکورد خوب محسوب می‌شود.

وی افزود: در سایر نقاط خوزستان نیز که طرح‌های مطالعاتی روی آن صورت گرفته برنامه‌های خوبی در دست اقدام است و به ازای اعتباراتی که پیش‌بینی می‌شود برنامه‌های خود را پیش می‌بریم.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: تا زمانی که اعتبارات لازم به این بخش اختصاص داده نشود نمی‌توانیم روی برنامه‌های آینده تمرکز کنیم.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های جدی ما در زمینه نهال کاری، بحث نگه‌داری است چرا که در خوزستان هشت ماه خشکی وجود دارد و این نهال‌ها نیازمند آبیاری به موقع و کافی دارند.

بذرکار افزود: خروجی کار منابع طبیعی به صورت معمول پس از پنج سال نتیجه‌بخش است و به همین جهت آبیاری و نگه‌داری از نهال ها یک امر مهم به شمار می‌رود.

وی گفت: اکنون در کانون‌هایی که مطالعات لازم صورت گرفته و در عرصه‌های منابع ملی واقع هستند برنامه‌های عملیاتی ما آماده است اما اجرای این پروژه‌ها به تخصیص اعتبار بستگی دارد.

وی بیان کرد: تمامی کانون‌های ریزگرد خوزستان استعداد کار بیولوژیک را ندارند و تنها در مناطقی که ساختار خاک اجازه کار به ما می‌دهد می‌توانیم اقدامات لازم را در خصوص مقابله با ریزگردها صورت دهیم.

بذرکار افزود: همچنین برای مناطق دیگر خوزستان نیز که نیاز به اصلاح سیاست‌های منابع آبی دارد باید برنامه‌های خاصی را طراحی کرد.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان روز دوشنبه از پروژه نهال‌کاری، آبیاری و مراقبت شمال شرق اهواز (نهریه) دیدن کرد.

این پروژه در مساحت 500 هکتاری و با اعتبار اختصاص یافته از وزارت نفت از سال 1394 آغاز شده که تاکنون 350 هکتار آن نهال‌کاری شده است. قرارگاه خاتم الانبیا (ص) مجری این پروژه است.

کد خبر 354605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha